Calonge i Platja d’Aro s’uneixen per arranjar els més de 4 quilòmetres de camí de ronda
Els ajuntaments enllesteixen un pla director i buscaran l’acord amb càmpings, hotels i privats per tirar-ho endavant
Els ajuntaments de Calonge i Sant Antoni, d’una banda, i Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, de l’altra, han presentat avui l’acord per promoure una iniciativa per millorar el camí de ronda a nivell de conjunt. El tram de camí de ronda que va des de Torre Valentina, a Calonge i Sant Antoni, fins a Platja d’Aro necessita millorar la seva accessibilitat, seguretat i comoditat per a l’usuari, tenint en compte al mateix temps l’entorn natural, d’alt valor paisatgístic, patrimonial i ambiental. És per això que s’ha realitzat un primer estudi d’aquest tram i s’han identificat localitzacions exactes on es pot actuar.
La presentació d’aquest punt de partida ha tingut lloc aquest dijous al matí a la seu de la Fundació Gamón-Medina, a Calonge i Sant Antoni, i ha comptat amb Jordi Soler, alcalde de Calonge i Sant Antoni, Maurici Jiménez, alcalde de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, i Jordi Marcè, arquitecte responsable de l’estudi.
El tram de camí de ronda que connecta els dos municipis és un recorregut de 3,47 quilòmetres -1,23 km al terme municipal de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró i 2,24 km al de Calonge i Sant Antoni- que uneix la Platja Gran de Platja d’Aro, des de la roca del Cavall Bernat, passant per la Cala Rovira i tot el seguit de cales i puntes rocoses fins arribar a les platges de Calonge i Sant Antoni: primer les de Ses Torretes i Can Cristus i, finalment, Treumal, Roques Planes i Torre Valentina. En realitat, però, es tracta d’un camí fragmentat en molts trams inconnexos: trams de passeig amb caràcter més urbà i una relativa accessibilitat i senders gairebé intransitables, diversament condicionats i senyalitzats, la majoria sense continuïtat entre si. Alguns trams suposen també un risc per als usuaris, ja sigui per la manca d’elements de protecció o pel mal estat de conservació.
Tot i això, avui dia aquests senders són tant o més atractius per al públic que mai -amb prop de 10.000 usuaris els dies de màxima activitat- i això ha anat augmentant la seva fragilitat ambiental i posant en perill la preservació del paisatge. El camí de ronda necessita doncs millorar la seva accessibilitat i seguretat i comoditat per l’usuari, sense deixar de tenir en compte al mateix temps l’entorn natural.
En aquest sentit, els dos ajuntaments s’han posat d’acord per promoure una iniciativa per millorar aquest camí de ronda a nivell de conjunt, amb un pla d’actuacions coherent, basat en els problemes i les oportunitats reals que s’han identificat. S’ha realitzat un primer estudi i s’han identificat punts del camí on l’estudi d’arquitectes de Jordi Marcè proposa actuar amb petites intervencions de “microcirurgia urbanística” per millorar-ne l’accessibilitat, la seguretat i la connectivitat o continuïtat del camí, així com la integració paisatgística.