Urbanisme

L’entrada més esperada

Les obres per entrar al centre de Terrassa des de la C-58 per la Rambleta del Pare Alegre es farà per fases i s’iniciaran el 2025

El primer tram inclou una gran rotonda i aixecar tres edificis per a 89 habitatges, locals comercials i una residència

Sem­bla que ara sí que serà la bona. Després de dècades anun­ci­ant i espe­rant que es fes rea­li­tat una “entrada digna” per acce­dir al cen­tre de Ter­rassa des de les con­ne­xi­ons viàries de la C-58, la vari­ant de l’N-150 i la C-16 com pre­veia el pla d’orde­nació urbanística muni­ci­pal (POUM) del 2003, l’equip de govern de Ter­rassa va apro­var la set­mana pas­sada en una junta de govern extra­or­dinària, i pre­sen­tar-lo públi­ca­ment, el pro­jecte de repar­cel·lació del pla de millora que per­metrà trans­for­mar l’espai sud de la Ram­bleta del Pare Ale­gre com­bi­nant una nova via­li­tat dis­tribuïda en una rotonda, 89 habi­tat­ges, locals comer­ci­als, un com­plex soci­o­sa­ni­tari que assu­mirà Mútua­Ter­rassa i un eix de via­nants amb una plaça.

Ha cal­gut la cons­trucció del palau judi­cial, aban­do­nar pro­jec­tes com el parc de l’Arborètum dis­se­nyat a finals de la pri­mera dècada del 2000 –ara ocu­pats par­ci­al­ment per un pàrquing de zona blava–, renun­ciar a vin­cu­lar-ho a un pro­jecte d’un gran enllaç viari –atu­rat i des­car­tat per la Gene­ra­li­tat– a la Porta Sud, o també a l’invent de l’àrea resi­den­cial estratègica (ARE) que el Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques va dis­se­nyar ini­ci­al­ment el 2009 per fer 964 habi­tat­ges entre els bar­ris de la Cogu­llada i el Segle XX, perquè comenci a ser una rea­li­tat, s’hi puguin començar a veure màqui­nes a prin­ci­pis de l’any que ve i esti­gui enlles­tit al cap de trenta mesos.

Per tirar enda­vant aquesta pri­mera fase del pro­jecte, que s’ha dis­se­nyat sense fer un procés par­ti­ci­pa­tiu anun­ciat pel PSC el 2015 que es volia encar­re­gar a l’arqui­tecta Itziar González, va ser neces­sari fer una modi­fi­cació del pla­ne­ja­ment urbanístic. D’entrada la pla­ni­fi­cació del 2003 pre­veia que tot es fes en una única actu­ació: des de l’entrada de l’auto­pista fins a la gaso­li­nera del car­rer del Pin­tor For­tuny i el car­rer de Lepant, un sec­tor de 20.919 m² que pre­veia 27.068 m² de sos­tre essen­ci­al­ment resi­den­cial amb 271 habi­tat­ges. Però sobre­tot en l’àmbit nord ja hi havia molts edi­fi­cis con­so­li­dats i es com­pli­cava l’ope­ració urbanística, fet que va pro­vo­car que l’any 2012 es fes una modi­fi­cació pun­tual del POUM sepa­rant-lo en qua­tre àmbits de fun­ci­o­na­ment autònom, tot i que deli­mi­tats en dos polígons d’actu­ació urbanística amb un cost de 6,6 mili­ons. El pla de millora urbana es va apro­var defi­ni­ti­va­ment al ple del 28 de febrer del 2019 i va entrar en vigor el 12 de desem­bre del mateix any. Glo­bal­ment els paràmetres gene­rals es man­te­nen, amb el 46,80% d’espais lliu­res, que sumats al viari asso­lei­xen el 62,41%.

Les obres que s’ini­ci­a­ran ara a la zona sud inclo­uen també el dis­seny del car­rer del Tren de Baix que va en paral·lel a la Ram­bleta. El 30 de setem­bre del 2022 es va apro­var el pla­ne­ja­ment amb uns últims can­vis menors i sobre alguns usos, i el pro­jecte inclou la cons­trucció d’una gran rotonda a l’altura dels car­rers Tren de Baix i Navas de Tolosa per millo­rar la con­nec­ti­vi­tat entre els bar­ris de la Cogu­llada i el Segle XX, sepa­rats a banda de la Ram­bleta. Supera­des, sem­bla, les quei­xes de l’Asso­ci­ació d’Empre­sa­ris i Pro­pi­e­ta­ris del Polígon Segle XX a prin­ci­pis de juny perquè no havien estat infor­mats del pro­jecte després de tre­ba­llar con­jun­ta­ment amb el con­sis­tori més de dos anys, fa una set­mana el tinent d’alcalde de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Xavier Car­dona, va pre­sen­tar-lo en públic, con­jun­ta­ment amb Jordi Comas, res­pon­sa­ble de l’estudi d’arqui­tec­tes DARQ; Fran­cisco de Andrés Sales, de la pro­mo­tora Somia, i Ramon Ramells, gerent de la Fun­dació Vall­pa­radís Mútua­Ter­rassa.

La zona resi­den­cial es con­cen­trarà en un ter­reny de gai­rebé 6.000 m², dels quals 4.441 m² són edi­fi­ca­bles, deli­mi­tat entre aquests tres car­rers on s’aixe­ca­ran tres edi­fi­cis d’ús resi­den­cial, comer­cial, d’ofi­ci­nes i de ser­veis. Hi haurà 89 habi­tat­ges –21 dels quals seran de pro­tecció ofi­cial i 14, en règim d’habi­tatge con­cer­tat–, a més d’un com­plex soci­o­sa­ni­tari per a gent gran de Mútua­Ter­rassa amb 152 llits. Al davant s’hi farà una plaça pública arbrada. S’ampli­a­ran vore­res, es pri­o­rit­zarà el via­nant i els car­rils per a bici­cle­tes que res­se­gui­ran el car­rer del Tren de Baix.

Que­darà pen­dent la zona nord de la Ram­bleta des­ti­nada a edi­fi­ca­ci­ons fins a com­ple­tar els 201 habi­tat­ges pre­vis­tos –el 2003 eren 272– entre el car­rer del Pin­tor For­tuny i el car­rer de Lepant. El mateix estudi d’arqui­tec­tura té pen­ja­des al seu lloc web algu­nes ren­de­rit­za­ci­ons ori­en­ta­ti­ves de com que­darà final­ment la trans­for­mació glo­bal de la Ram­bleta del Pare Ale­gre un cop s’hagin com­ple­tat les dues fases.

Altres pro­jec­tes al sud

Aquest mateix mes s’ha apro­vat una altra modi­fi­cació del POUM al sud, a l’espai que dona con­tinuïtat a la Ram­bleta, cone­gut com a sec­tor indus­trial del Palau Sud-Can Gui­tard, que deli­mita, al nord, amb l’auto­pista C-58 i el sec­tor de Palau Nord; a l’est, amb la riera de Palau i el polígon d’actu­ació de Can Gui­tard; al sud, amb l’avin­guda del Vallès, i final­ment, a l’oest, amb l’auto­pista C-16. Es modi­fica el tipus de par­cel·la, es redu­eix la via­li­tat, el sos­tre d’edi­fi­cació pre­veu fer un parc que con­necti els bar­ris de Can Pare­llada i de les Fonts amb el parc de Vall­pa­radís, a més de reser­var un espai de 30.000 m² per a un gran equi­pa­ment. La ini­ci­a­tiva coin­ci­deix amb l’inici, al juny, de les obres d’urba­nit­zació del polígon indus­trial de Can Gui­tard, a càrrec de la junta de com­pen­sació, per 2,4 mili­ons, amb una reor­de­nació de la car­re­tera de Rubí per con­ver­tir-la en una via urbana.

Ampliar Vallparadís
Les transformacions al sud inclouen l’ampliació del parc de Vallparadís en el que ha de ser el futur barri de Can Bosch –2.300 habitatges–, on la propietat ja ha desallotjat els horts i les barraques al voltant de la riera del Palau. En paral·lel, un altre pla de millora impulsat per Metrovacesa corrobora el nou ‘boom’ immobiliari a la carretera de Rubí, al sud del barri del Segle XX, amb la construcció d’un màxim de 306 pisos –61 de protecció oficial–. Inclou la remodelació i desaparició de part de la carretera i la conversió de la plaça de Jaume Jover en una porta d’entrada al parc de Vallparadís.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia