GIRONA
La plaça de Catalunya, per als vianants al setembre
La plaça de Catalunya de Girona guanyarà espai per a les persones després de l’estiu amb la implementació de la prova pilot de la primera fase de la transformació en zona per a vianants. La reforma de la plaça, com ja ha explicat recentment l’alcalde Lluc Salellas, és una de les principals prioritats del curs vinent i, per això, el primer pas es farà a mitjans del mes de setembre, quan es posarà en funcionament la prova pilot de la primera fase, que consistirà en el tancament a la circulació de vehicles al vial del vessant oest de la plaça.
Es tracta d’un assaig que es posarà en servei en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, en concret el 18 de setembre. Aquest test pràctic està previst que s’allargui sis setmanes més i que es mantingui amb les variacions de mobilitat i els talls de línies de bus fins al 3 de novembre. L’objectiu de la prova pilot és perfilar l’abast que podria comportar la transformació en zona per a vianants i també esbossar què podria suposar plantejar també una segona fase.
Convertir la plaça de Catalunya en zona per a vianants és un dels 64 acords del mandat del govern. La transformació en zona de vianants no sembla que hagi de ser un canvi que generi grans oposicions. De fet, des del vessant polític, l’any 2020 es va aprovar per unanimitat de tots els grups representants al ple la pacificació de la plaça a través de donar el vistiplau a una moció que va presentar el grup municipal d’ERC.
Retocs de mobilitat
Tota pacificació d’una zona urbana necessita uns retocs en la mobilitat dels vehicles de motor. Així, els canvis de mobilitat que hi ha previstos per a l’assaig del setembre i l’octubre farà que els vehicles procedents del lateral nord de plaça Catalunya i del carrer Santa Clara siguin desviats cap a l’avinguda Sant Francesc, excepte les bicicletes, que, des del carrer Santa Clara, podran accedir a l’estació de Girocleta que es mantindrà al mateix espai de la plaça de Catalunya. En el projecte de funcionament temporal està previst que se suprimeixin els aparcaments destinats a càrrega i descàrrega d’aquest vial oest. Per altra banda, les places destinades a persones amb targeta de mobilitat reduïda es traslladen a la plaça Pompeu Fabra, a la zona d’aparcament de davant la seu de la Generalitat. A més, es mantindran alguns pàrquings reservats destinats a motos i també el reservat destinat als clients de l’hotel Casa Cacau.
La tinenta d’alcaldia de Transició Ecològica i Transformació Urbana a l’Ajuntament de Girona, Cristina Andreu, emmarca la prova pilot previst per al setembre en l’acord de govern: “La transformació en zona per a vianants és un dels 64 punts de l’acord de govern.”
L’objectiu d’ara és assajar com “s’ha d’anar cap a la transformació en zona de vianants de tot el sector”: “Ens ha de permetre completar en un futur un eix de connexió de vianants des de Eixample fins al Barri Vell, ens facilita millorar tot l’entorn de plaça Catalunya, ens acompanya a poder generar un entorn més segur per a l’arribada de les girocletes, alhora que ens fa avançar cap a la dinamització de la plaça i així poder-hi fer més activitats”.
D’alguna manera l’experiència no és del tot desconeguda: “De fet –diu Andreu– és una plaça que sovint ja tallem per poder fer activitat de tipus socials o de tipus cultural, una cosa que és sempre ben rebuda i que, per tant, el que volem fer amb aquest assaig és anar testant com hauria de ser la transformació en zona de vianants definitivament de la plaça de Catalunya.”
La mobilitat viària estarà afectada. Andreu assenyala que la proposta tampoc és estranya: “Farem el que es proposa quan es fan talls temporals a la plaça Catalunya, que és la desviació de les dues línies que passen per aquí però que ja es modifiquen per altres circumstàncies. Ja són itineraris alternatius coneguts i que funcionen i que la gent coneix”.