Societat

Mig mil·lenni creuant el Ter

El 1623 el bandoler Joan de Serrallonga ja feia servir de nit la barca per superar el riu, una necessitat documentada des del 1426

La futura passarel·la per a ciclistes i vianants, entre Bescanó i Sant Gregori, s’elevarà fins a 6,70 metres sobre el fons de la llera del riu

“Els aiguats habituals deixaven al Ter una amplada de roca pelada immensa”, afirma Lluís Solé

Tra­ves­sar de nord a sud el país i el riu Ter ha estat un obs­ta­cle difícil des de fa segles. En parla Lluís Solé i Perich (Bes­canó, 1962), mes­tre jubi­lat i antic pro­fes­sor de l’ins­ti­tut Rafael Cam­pa­lans d’Anglès. Solé ha inves­ti­gat i ha difós mol­tes històries de Bes­canó, com ara les mane­res de cre­uar el Ter. Hi ha hagut des de fa mig mil·lenni, tant a Bes­canó com als pobles veïns, ponts, pas­sa­rel·les, pas­sos i guals. D’aquí a uns mesos, hi haurà una pas­sa­rel·la per a ciclis­tes i via­nants entre Bes­canó i Sant Gre­gori.

Solé i Perich deta­lla que la neces­si­tat de cre­uar el Ter està docu­men­tada com a mínim des de fa gai­rebé 600 anys. El 1426 els jurats de Bes­canó (més enda­vant, l’Ajun­ta­ment) dema­nen permís als de Girona per fer-hi un pont. El permís és dene­gat i el con­flicte arriba a les màximes auto­ri­tats del país.

Dos segles més tard, el ban­do­ler Joan Sala, àlies Ser­ra­llonga, va uti­lit­zar el pas en barca de Bes­canó per cre­uar el Ter el 1623. Men­tre el jut­gen, el veí més famós de Vila­drau reco­neix que havien des­lli­gat la barca de nit per anar a come­tre dues de les seves acci­ons “sense haver-se d’apro­par a la ciu­tat de Girona, que està molt més vigi­lada”, diu Solé.

En el sumari a Ser­ra­llonga, s’hi deta­lla que la colla de les Gui­lle­ries va sor­tir des de Querós –lla­vors, muni­cipi inde­pen­dent; ara, dins de Sant Hilari Sacalm– en direcció a Anglès i Bes­canó, on van superar el riu. Ho van fer en el roba­tori d’un mas a Riu­de­llots de la Creu (Palol de Revar­dit) l’11 de gener i en un de Jafre el 15 de febrer. Aques­tes dades les recull Ricard Dilmé a Ser­ra­llonga, bio­gra­fia inèdita, edi­tada recent­ment per Farell Edi­tors.

Un dibuix fet per Josep Dorca el 1902 des del puig de Sant Grau (Sant Gre­gori) per­met veure –i gràcies als comen­ta­ris de Solé– alguns dels pas­sos que hi ha hagut i que hi haurà per superar l’obs­ta­cle hidrològic. El 1902 ja estava fet el pont de la indústria tèxtil Gro­ber, que va aga­far per­so­nal del pla de Bes­canó i de la vall de Llémena. L’empresa, amb seu a Girona, s’havia ins­tal·lat al poble el 1895. En la imatge del cos­tat, es pot veure allà on hi havia el pas de baix, que va fun­ci­o­nar fins al 1974, i allà on es farà la pas­sa­rel·la fins a Sant Gre­gori. Els aiguats, a més, han anat can­vi­ant el curs del riu i han pro­vo­cat, entre altres coses, la des­vi­ació de la car­re­tera que enllaça Girona i Bes­canó, diu Solé.

L’indus­trial Manuel Bon­matí de Cen­dra va fer que es cons­truís un dels ponts en aquest àmbit de l’actual demar­cació, encara en ser­vei. Bon­matí va cons­truir la colònia tèxtil, que va donar nom al poble (ara, Sant Julià del Llor i Bon­matí), i va llo­gar les naus als Casa­cu­berta i als ger­mans Tor­ras, segons exposa Xavier Martí i Ylla a Colònies (i veïnats) indus­tri­als de la Selva.

“Pedra blanca”

Amb el final de la Guerra Civil, el 1939, es van des­truir els ponts, alguns dels quals van ser refets, però fins que no es van fer els embas­sa­ments de Sus­queda i el Pas­te­ral, que van estrènyer el curs del riu, el Ter crei­xia per les riua­des i dei­xava “una amplada de riu neta, total­ment de roca pelada, immensa […].” “Per què els romans ano­me­na­ven el riu Ter «riu alba» [‘riu blanc’]? Perquè d’aquí al mar els aiguats habi­tu­als, sobre­tot a la tar­dor, dei­xa­ven una extensió de pedra pelada. Aquesta pedra, quan està eixuta, és abso­lu­ta­ment blanca, però no és que sigui calcària. Agafa un llot i quan s’eixuga és pedra blanca”, deta­lla Lluís Solé.

Amb el canvi de fiso­no­mia del riu, hi havia punts on era més fàcil tra­ves­sar-lo encara que no hi hagués cap pas. A causa de l’ampli­tud i de la poca pro­fun­di­tat –explica Solé–, el riu es podia pas­sar amb l’aigua als tur­mells o a mitja cama. Així, entre Cons­tan­tins –ara, poble de Sant Gre­gori– i Vilanna –que per­tany a Bes­canó–, hi havia hagut dos guals. En aquesta franja de ter­reny de l’actual comarca del Gironès, hi van tro­bar mort l’últim com­ba­tent carlí en la ter­cera guerra Car­lina (1872-1876) i, “60 anys després, l’últim maqui [guer­ri­ller anti­fran­quista]”.

En un arti­cle en aquest diari el 2020, Tura Soler par­lava de la família de bar­quers de Sant Julià del Llor, els Boada. Feia esment del fet que durant el segle XX hi havia cinc bar­ques que tra­ves­sa­ven el riu: la de la Cellera, a Sant Julià del Llor; la d’Anglès, a Sant Julià; la de Ver­ges, a Ultra­mort; la de Girona, a l’actual pont de la Barca, i la de Bes­canó, a Sant Gre­gori. Ara, a un cen­te­nar de metres de l’antic pas en barca, a prop d’una granja i un res­tau­rant, hi haurà la pas­sa­rel·la que con­nec­tarà les dues ban­des del riu i dues valls, la de Llémena i la del Ter. La pas­sa­rel·la suc­ceirà el pas­sallís de l’empresa Àrids Sant Gre­gori, que es va endur el tem­po­ral Glòria el 2020.

1902
és l’any
de la fotografia de Josep Dorca, on es veu el pont que va construir la indústria tèxtil Grober per facilitar el desplaçament dels treballadors a banda i banda del Ter fins a la fàbrica.
2025
és l’any
que hauria d’estar enllestida la passarel·la del riu Ter. S’hi treballarà durant deu mesos.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia