Ciència

Del comerç algorítmic als ‘chatbots’ a la banca

Grans bancs i tecnològiques financeres recorren a la IA per millorar serveis i seguretat

Els experts preveuen que l’impacte en el sector financer creixerà en els pròxims anys

Des d’assessorament robotitzat fins a la prevenció del cibercrim, la IA remodela el sector

La intel·ligència arti­fi­cial (IA) està trans­for­mant radi­cal­ment el sec­tor finan­cer, des de la banca tra­di­ci­o­nal fins a les inver­si­ons i les asse­gu­ran­ces. Està can­vi­ant la manera com ges­ti­o­nem els nos­tres diners, com les enti­tats finan­ce­res pre­nen deci­si­ons i com es detec­ten i pre­ve­nen els fraus. Un dels camps en què la IA ha tin­gut un impacte més pro­fund és el comerç algorítmic. Empre­ses com Renais­sance Tech­no­lo­gies, fun­dada pel matemàtic James Simons, han estat pio­ne­res en l’ús d’algo­ris­mes avançats per pren­dre deci­si­ons d’inversió en qüestió de mil·lise­gons. El seu fons Meda­llion, que uti­litza models matemàtics i apre­nen­tatge automàtic, ha asso­lit ren­di­ments anu­als del 66% durant més de tres dècades i s’ha con­ver­tit així en un dels fons més reei­xits.

La IA està con­tri­buint a la detecció del frau i la gestió de ris­cos en el sec­tor finan­cer. Grans bancs com BBVA i Cai­xa­Bank estan imple­men­tant sis­te­mes d’IA per detec­tar transac­ci­ons sos­pi­to­ses i pre­ve­nir el blan­queig de capi­tals. Aquests sis­te­mes són capaços d’ana­lit­zar patrons de com­por­ta­ment dels cli­ents i iden­ti­fi­car acti­vi­tats que podrien ser frau­du­len­tes.

A escala glo­bal, empre­ses com Feed­zai, amb ofi­ci­nes a Bar­ce­lona, lide­ren la lluita con­tra el frau finan­cer mit­jançant l’ús d’IA. La seva pla­ta­forma uti­litza apre­nen­tatge automàtic per ana­lit­zar mili­ons de transac­ci­ons a temps real. Així, detec­ten i pre­ve­nen fraus amb una pre­cisió sense pre­ce­dents.

Els chat­bots i assis­tents vir­tu­als impul­sats per IA estan trans­for­mant l’atenció al cli­ent en el sec­tor finan­cer. A Cata­lu­nya, Banc Saba­dell va llançar el 2017 el seu assis­tent vir­tual Kel­vin, que uti­litza pro­ces­sa­ment del llen­guatge natu­ral per res­pon­dre a les con­sul­tes dels cli­ents les 24 hores del dia. Altres enti­tats com Cai­xa­Bank i BBVA també han desen­vo­lu­pat els seus pro­pis assis­tents vir­tu­als, que millo­ren l’experiència del cli­ent i redu­ei­xen cos­tos.

A escala inter­na­ci­o­nal, JP Mor­gan Chase ha imple­men­tat Coin (Con­tract Inte­lli­gence), un sis­tema d’IA capaç d’inter­pre­tar acords de préstec comer­cial i fer en segons una tasca que abans reque­ria 360.000 hores de tre­ball humà a l’any.

La IA està cap­gi­rant la manera com les enti­tats finan­ce­res ava­luen la solvència dels cli­ents i pre­nen deci­si­ons sobre préstecs. Empre­ses com Lenddo recor­ren a dades alter­na­ti­ves, com ara l’acti­vi­tat a les xar­xes soci­als i els patrons de nave­gació web, per ava­luar la solvència de per­so­nes sense his­to­rial cre­di­tici tra­di­ci­o­nal.

A Cata­lu­nya, start-ups com Nemuru es basen en IA per auto­ma­tit­zar i agi­lit­zar el procés de con­cessió de préstecs. Per­me­ten així a les peti­tes i mit­ja­nes empre­ses acce­dir a finançament de manera més ràpida.

La gestió de car­te­res d’inversió també s’està bene­fi­ci­ant de la IA. Empre­ses com Wealth­front i Bet­ter­ment als Estats Units, i Indexa Capi­tal a l’Estat espa­nyol, uti­lit­zen algo­ris­mes d’IA per crear i ges­ti­o­nar car­te­res d’inversió per­so­na­lit­za­des per a cada cli­ent. Aquests asses­sors automàtics (robo­ad­vi­sors) pro­me­ten demo­cra­tit­zar l’accés a ser­veis d’asses­so­ra­ment finan­cer pro­fes­si­o­nal a cos­tos molt més bai­xos que els asses­sors humans tra­di­ci­o­nals.

La start-up Fini­zens lidera aquesta manera de ges­ti­o­nar patri­mo­nis ofe­rint car­te­res d’inversió auto­ma­tit­za­des i per­so­na­lit­za­des mit­jançant l’ús d’IA i dades mas­si­ves (big data).

Anàlisi de sen­ti­ments

La IA també ser­veix per pre­dir movi­ments en els mer­cats finan­cers i ana­lit­zar el sen­ti­ment dels inver­sors. Empre­ses com Sen­tifi usen tècni­ques d’apre­nen­tatge pro­fund per ana­lit­zar mili­ons de publi­ca­ci­ons en xar­xes soci­als i mit­jans de comu­ni­cació i gene­rar infor­ma­ci­ons valu­o­ses (insights) sobre el sen­ti­ment del mer­cat que poden ser relle­vants per pren­dre deci­si­ons d’inversió.

L’ús crei­xent de la IA en el sec­tor finan­cer plan­teja des­a­fi­a­ments en ter­mes de regu­lació i ètica. La Unió Euro­pea apli­carà un marc regu­la­tori per a la IA amb dis­po­si­ci­ons específiques per al sec­tor finan­cer. Ini­ci­a­ti­ves com l’Obser­va­tory for the Ethi­cal and Social Impact of AI and Digi­tal Tech­no­lo­gies (Odi­seIA) afron­ten el debat sobre l’ús ètic de la IA en les finan­ces.

Un dels prin­ci­pals rep­tes és garan­tir la trans­parència i expli­ca­bi­li­tat dels algo­ris­mes uti­lit­zats en deci­si­ons finan­ce­res crítiques. La ini­ci­a­tiva IA Expli­ca­ble (XAI) pretén desen­vo­lu­par sis­te­mes que puguin argu­men­tar les seves deci­si­ons de manera com­pren­si­ble per als humans, un aspecte impor­tant en el sec­tor finan­cer.

Els experts pre­ve­uen que l’impacte de la IA en el sec­tor finan­cer crei­xerà en els pròxims anys. S’espera veure avenços en àrees com la per­so­na­lit­zació extrema de pro­duc­tes i ser­veis finan­cers, la millora en la pre­dicció i gestió de ris­cos sistèmics, l’auto­ma­tit­zació com­pleta de pro­ces­sos de back-office i el desen­vo­lu­pa­ment de noves for­mes de crip­to­mo­ne­des i actius digi­tals ges­ti­o­nats per IA.

Ini­ci­a­ti­ves com el Bar­ce­lona Fin­Tech City i el Pay­ment Inno­va­tion Hub, una aliança entre Cai­xa­Bank, Glo­bal Pay­ments, Sam­sung, Visa i Arval, estan fomen­tant la col·labo­ració entre start-ups, grans empre­ses i ins­ti­tu­ci­ons acadèmiques per desen­vo­lu­par solu­ci­ons inno­va­do­res basa­des en IA per al sec­tor.

La revo­lució de la IA en el món finan­cer és impa­ra­ble. Des de l’asses­so­ra­ment robo­tit­zat fins a la pre­venció del ciber­crim, aquesta tec­no­lo­gia està remo­de­lant cada racó del sec­tor. Cata­lu­nya, amb el seu eco­sis­tema inno­va­dor, s’ha posi­ci­o­nat com un actor clau en aquesta trans­for­mació.

No obs­tant això, el camí cap a un futur finan­cer impul­sat per la IA no està exempt de paranys. La bretxa digi­tal, la pri­va­ci­tat de les dades i l’opa­ci­tat dels algo­ris­mes són aspec­tes que dema­nen solu­ci­ons urgents. El veri­ta­ble èxit d’aquesta revo­lució es mesu­rarà no només en ter­mes d’eficiència, sinó també d’inclusió finan­cera i con­fiança del con­su­mi­dor.

En última instància, la IA en el món de les finan­ces no tracta només de tec­no­lo­gia, sinó de rede­fi­nir la relació entre les per­so­nes i els seus diners. El repte és acon­se­guir que aquesta nova era finan­cera sigui més justa, acces­si­ble i com­pren­si­ble per a tot­hom.

Copilot per a Microsoft 365: millora la productivitat

Copilot per a Microsoft 365 és una funcionalitat d’IA integrada que augmenta l’eficiència i la productivitat a les aplicacions de Microsoft 365 com Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams i OneNote. Ofereix assistència en temps real, suggeriments de contingut i anàlisi de dades. A Word, genera, edita i resumeix contingut. Ajuda així a fer esborranys i a millorar la qualitat de l’escriptura. A Excel, analitza dades, identifica tendències i proposa escenaris per a la presa de decisions. A PowerPoint, converteix documents de Word en presentacions. A Outlook i Teams, gestiona correus, organitza reunions i resumeix converses.

Perplexity.ai: cerca i troba les respostes precises

Perplexity.ai és un innovador motor de cerca que proporciona respostes generades per IA. Ofereix informació detallada i precisa a les consultes dels usuaris. És ideal per buscar informació, resoldre preguntes complexes i donar suport a tasques d’investigació. Utilitzant models avançats de llenguatge, entén les consultes dels usuaris i genera respostes informatives i rellevants. Amb la seva capacitat per processar grans volums de dades i extreure’n la informació més pertinent, aquesta amenaça per a Google esdevé indispensable per a qualsevol persona que necessiti accedir ràpidament a coneixements fiables.

Diccionari

Processament del llenguatge natural

El processament del llenguatge natural (NLP) és una branca de la intel·ligència artificial que permet a les màquines entendre, interpretar i generar llenguatge humà. Les tècniques d’NLP s’utilitzen en diverses aplicacions com ara els assistents virtuals, traductors automàtics i anàlisi de sentiments. Faciliten així la interacció entre els humans i les màquines.

Optimització

L’optimització en intel·ligència artificial és el procés de trobar la millor solució possible per a un problema, ajustant els paràmetres del model per minimitzar o maximitzar una funció objectiu. Tècniques com ara el descens del gradient, la programació lineal i els algorismes evolutius són utilitzades per millorar el rendiment dels models i aconseguir resultats més precisos i eficients.

Sobreajustament

El sobreajustament (overfitting) passa quan un model d’aprenentatge automàtic aprèn massa bé els detalls i el soroll del conjunt de dades d’entrenament. Perd així la capacitat de generalitzar-se a noves dades. Això fa que funcioni molt bé amb les dades d’entrenament, però malament amb dades no vistes. Per evitar-ho, es poden utilitzar tècniques com la validació encreuada i la regularització.

‘Prompt’

Un prompt és una entrada o instrucció donada a un model d’intel·ligència artificial, sobretot en el context del processament del llenguatge natural. Per exemple, en un model de generació de text, el prompt és la frase inicial que guia la resposta del model. Els prompts ajuden a definir el context i la direcció de la sortida generada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia