Societat

Víctor Català i el ball del drac

La troballa de l’esborrany ‘El ball del drac’ és fruit de la investigació d’Irene Muñoz per a una tesi doctoral sobre l’autora

El document permet confrontar els treballs de recuperació del ball amb la descripció que en va fer l’escriptora

“Al davant hi anava el més forçut y parancer de la colla amb un llarg canó d’atxa o pal entravessat a la boca, amb una gran floca de ble ablamada als dos extrems, que li feia com unes espaordidores antenes capçades amb un ram de flames esblevenade.” Aquest és el començament d’un manuscrit inèdit de quatre folis de l’escriptora Víctor Català de principis del segle passat que fa poc ha estat recuperat a l’Arxiu de l’Escala. Víctor Català, pseudònim de Caterina Albert (l’Escala, 1869-1966), descriu en aquest text una dansa ancestral de la Costa Brava, el ball del drac, el qual sembla que pot tenir l’origen en l’ofrena a antigues divinitats.

Però com s’ha arribat a fer aquesta troballa i què representa? Ens ho explica la directora del Museu de l’Anxova i la Sal i arxivera municipal, Lurdes Boix, apassionada d’Albert i del mateix ball del drac. La troballa es va dur a terme durant el treball d’investigació que feia Irene Muñoz, filòloga i biògrafa de Caterina Albert. Un exhaustiu treball que ha fet tot bussejant pel fons de l’escriptora, que es troba a l’Arxiu Històric de l’Escala, en el marc de la seva digitalització. Posteriorment, la transcripció del manuscrit l’ha fet la directora de l’Arxiu, Lurdes Boix, experta en paleografia, amb l’assessorament de la directora de la càtedra, Margarida Casacuberta, i les especialistes Núria Nardi i Irene Muñoz. El manuscrit veurà la llum durant la Festa de la Sal abans que la dansa sigui executada.

Un document imprescindible

El ball del drac de l’Escala es va deixar de fer quan, durant el franquisme, es va prohibir la celebració del carnaval. Segons Lurdes Boix, es tracta d’una dansa que arrela en tradicions paganes relacionades amb el mar. La prohibició n’hauria pogut comportar la desaparició. Però no ha estat així. Durant la dècada dels setanta del segle passat, l’escalenc Joan Clos es va proposar recuperar-lo i va entrevistar dansaires que l’havien interpretat. L’objectiu era ser tan curós com fos possible a l’hora de fer-lo retornar. Fins i tot, Clos va trobar una carta del seu pare en què es deia que els dansaires s’enfarinaven la cara. Aquí s’inicia un cicle virtuós que ha permès, amb la seva recuperació, crear una de les imatges més icòniques de la Festa de la Sal i, a més, estimada pels escalencs. Boix explica que el treball de documentació que va fer Caterina Albert, fruit de la seva fascinació pel ball, és extraordinari. Per què? Doncs perquè obre la possibilitat de disposar d’un text que explica com es ballava a principis del segle passat i que permet confrontar-hi, des de la visió de l’escriptora, els treballs que s’han fet posteriorment per recuperar-lo i no deixar-lo perdre, una fita que s’ha fet des del rigor a l’hora de bussejar per la seva història i, d’alguna manera, aquella visió etnològica, però també romàntica, pel que fa a l’evocació de tradicions passades.

Un ball ancestral
El ball del drac és una de les icones de la Festa de la Sal per la seva espectacularitat; es balla amb els peus descalços a la platja i acaba amb l’apagada del foc al mar amb la immersió dels dansaires. A més, recentment s’ha incorporat també un ball del drac infantil a la Festa de la Sal per afavorir-ne el relleu generacional i la continuïtat en el temps. Aquest tipus de dansa es ballava als pobles de la Costa Brava. Joan Amades li atribueix un origen molt antic, com a “ofrena a les antigues divinitats de la mar”, perquè incorpora l’element del foc. La va veure ballar a Palamós i explica que els pescadors que la ballaven l’havien après a l’Escala.
Irene Muñoz Biògrafa de Caterina Albert

“És un document molt important per a l’Escala”

Quina importància té aquest document?
Estem parlant d’un manuscrit escrit a llapis, un esborrany, de quatre folis. És un document importantíssim per a l’Escala perquè documenta el ball del drac, que des de fa anys es balla durant la Festa de la Sal.
Vostè ha fet una tesi doctoral sobre Caterina Albert. Què ens pot aportar?
L’escriptora va viure 96 anys i va transitar per moltes èpoques diferents. Es va relacionar amb molta i molta gent; n’és una prova la correspondència que va generar. Penso que resseguint exhaustivament el seu fons es pot veure la seva trajectòria o biografia intel·lectual i literària. Tot això ens ha permès accedir, com en el cas del manuscrit del ball, a documentació inèdita que ens permet resseguir la seva trajectòria i que fins ara no es coneixia.
Un treball que ve de lluny.
Fa molts anys que estudio Caterina Albert, des de quan el seu nebot tenia l’arxiu i era privat. En aquell moment, ja vaig publicar dos volums del seu epistolari. Després he continuat amb el teatre complet i conferències inèdites. Han estat treballs previs a la tesi. Quan passa a l’arxiu és quan puc accedir a la totalitat del fons.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.