L’obra de Joan Pere Viladecans al Museu d’Història de Catalunya
“Viladecans Cartells”, un passeig pels cartells únics i reivindicatius del pintor català.
Fins al pròxim 15 de setembre, el Museu d’història de Catalunya acull l’exposició “Viladecans Cartells”, un recorregut per la selecció més gran de cartells que mai s’ha mostrat del pintor i gravador català.
Joan Pere Viladecans va iniciar la seva trajectòria artística l’any 1967 i des de llavors, ha realitzat un periple d’exposicions tant en l’àmbit nacional com internacional. Al llarg de la seva carrera, el pintor ha aconseguit crear un llenguatge propi amb diversos símbols, formes geomètriques, objectes o fins i tot, fórmules algebraiques. A més, el pintor ha rebut el reconeixement per la Generalitat de Catalunya amb la Creu de Sant Jordi, i també amb el Premi Nacional de Cultura i de les Arts que atorga el CONCA.
Ara, gràcies al Museu d’Història de Catalunya, tots podem admirar part de la seva obra, la qual ha tingut una gran presència a molts carrers de Catalunya i que ben segur hem vist en diverses ocasions, fent un recorregut per l’evolució del seu llenguatge artístic durant diverses etapes de la seva vida. En aquest sentit, l’exposició recull tots els cartells de Viladecans des dels seus inicis pictòrics, passant per la seva etapa de fascinació per l’objecte, l’acostament a l’art conceptual o la seva recerca de noves formes expressives en contacte amb la naturalesa.
La seva solidaritat va fer que s’involucrés en diverses qüestions de la seva època, fet que ha continuat al llarg de la seva vida; sempre vinculat a les inquietuds de la gent, tant morals com culturals, Viladecans ha fet un permanent exercici d’art i llibertat. Del cinema de Pere Portabella al Festival de Blues de Terrassa, del Congrés de Cultura Catalana a Ràdio 4, de la Passió d’Olesa a la Feria d’Abril, els cartells de Viladecans han estat sempre reclam, crit de protesta i celebració. Des dels anys 60, el pintor ha realitzat més de cent cartells per a pel·lícules i obres de teatre, llibres i festivals de poesia i sempre, en favor de l’oficialitat del català i dels drets humans.
Així doncs, descobrint aquesta exposició, els visitants podrem conèixer millor com és, com pensa i com sent aquest artista dels cartells. El recorregut passa per 8 etapes que mostren tant la seva evolució, com les seves inquietuds i pensaments.
Algunes d’elles són “Nocturns”, on trobem les dues primeres col·laboracions de Viladecans amb el món de la cultura que fan referència a la nit: Nocturn 29, la pel·lícula de Pere Portabella, i Nocturn per a acordió, l’espectacle del grup de teatre Dagoll Dagom. Dues iniciatives vinculades a l’avantguarda i dues generacions que es complementen.
“L’espai cultura” ens mostra els cartells per a entitats i associacions que defensen la llengua catalana i la pluriculturalitat de l’estat, els drets humans, l’art nacional i popular.
D’altra banda, “Un llenguatge de símbols”, ens du fins als anys setanta on la poesia viu un moment excepcional en el qual Viladecans s’integra com un poeta més. Les seves creacions connecten amb la poesia visual, els poemes objecte i el lletrisme.
Un dels elements característics de la dècada del 1990 és la incorporació de formes naturals, que ocupen el primer pla de moltes de les seves composicions i que podem observar amb “Natural, orgànic”. En aquesta etapa, l’art de Viladecans es torna orgànic; l’acció humana, l’art i la cultura s’integren en una realitat eterna.
“Matèria i forma” mostra l’evolució dels darrers anys en els quals l’artista incorpora figures esquemàtiques: la bola del món, una carta, un llibre, una ferradura, els dos lòbuls del cervell. Des del començament de la seva trajectòria, Viladecans ha tractat la realitat per reducció i ha creat models sintètics que parlen de la vida interior, de la complexitat del món i del llenguatge de l’art. Ara els seus signes esdevenen icones.
Això, i molt més, és el que podreu descobrir i admirar en aquesta apassionant exposició d’un dels artistes catalans amb més encàrrecs tant del sector públic com del privat. “Viladecans Cartells” mostra la seva experiència i gran habilitat per unir text i pintura .
Tot i que són moltes les exposicions que s’han fet de la seva obra, en aquesta ocasió el comissari ha estat l’escriptor i crític literari Julià Guillamon, qui ha creat un recorregut on endinsar-nos tant en el seu gran llegat de cartells, com a la seva evolució pictòrica.
La mostra realitzada al Museu d’Història de Catalunya, esdevé sota la recent direcció de Jordi Principal, amb la coordinació de Raquel Castellà, i la documentació de la historiadora d’art Anna Rodríguez en tàndem amb la conservadora Raquel Castellà.