Educació

educació

Niubó aposta per l’inici de curs abans de l’11-S, aigualeix la sisena hora i planteja canvis a l’FP i al val escolar

La consellera es marca com a objectius la millora dels resultats i recuperar el “prestigi” del sistema educatiu

Sobre les sentències del 25% de castellà, recorda que està vigent la llei aprovada el 2022 amb el consens majoritari del Parlament

Dilluns engega el nou curs esco­lar per a 1.610.346 alum­nes i 82.277 docents i la con­se­llera d’Edu­cació i For­mació Pro­fes­si­o­nal (FP), Est­her Niubó, s’ha fixat tres objec­tius pri­o­ri­ta­ris: Tre­ba­llar per a la millora edu­ca­tiva, sobre­tot en matemàtiques i com­prensió lec­tora; cen­trar-se en reforçar el per­so­nal docent, reduint la burocràcia i recu­pe­rant la seva con­fiança; i retor­nar el pres­tigi al sis­tema edu­ca­tiu.

En la seva pri­mera roda de premsa des del seu nome­na­ment, Niubó ha reco­ne­gut que el seu depar­ta­ment, que tot just encara ha de com­ple­tat la seva estruc­tura, ha man­tin­gut la pla­ni­fi­cació d’inici de curs feta per l’ante­rior con­se­lle­ria, amb Anna Simó al cap­da­vant. Amb tot, ha apun­tat algu­nes línies que mar­ca­ran la seva actu­ació durant la legis­la­tura i que podrien com­por­tar modi­fi­ca­ci­ons, sobre­tot pel que fa al calen­dari, l’FP, el val esco­lar i la sisena hora. Una sisena hora que tot i mos­trar-se a favor de recu­pe­rar-la per com­plir el pacte d’inves­ti­dura arri­bat amb els comuns, avui ha refre­dat aquesta pos­si­bi­li­tat. Totes aques­tes qüesti­ons més pro­blemàtiques, entre d’altres, ha asse­gu­rat que les deci­dirà escol­tant pri­mer les dife­rents veus de la comu­ni­tat edu­ca­tiva, entre les quals famílies i sin­di­cats, amb qui ja s’ha reu­nit aquesta pri­mera set­mana de setem­bre. Són mesu­res que reque­ri­ran, segons Niubó “el con­sens” de tots els impli­cats perquè, ha remar­cat, no són qüesti­ons que vul­gui “impo­sar”.

Niubó s’ha mos­trat par­tidària de man­te­nir l’avançament del calen­dari esco­lar. “És sen­sat que sigui abans de la Diada”, ha afir­mat, tot remar­cant que l’impor­tant és que direc­ci­ons i docents puguin pre­pa­rar el curs abans de rebre l’alum­nat i que, per tant, haurà de tre­ba­llar, per exem­ple, per evi­tar el retard en les adju­di­ca­ci­ons d’estiu del pro­fes­so­rat.

De la mateixa manera ha pri­o­rit­zat “l’orde­nació i l’endreça” en la For­mació Pro­fes­si­o­nal, sobre­tot per “garan­tir” que el procés de matri­cu­lació i assig­na­ci­ons de pla­ces es tanca al juliol i evi­tar, com ha pas­sat aquest any, que 31.000 per­so­nes no hagin acon­se­guit entrar als cicles for­ma­tius que havien triat. Con­si­dera que també cal apos­tar per l’ori­en­tació de l’alum­nat i tre­ba­llar per ajusta l’oferta de l’FP “a les neces­si­tats del tei­xit pro­duc­tiu”.

Una altra qüestió en què s’ha mos­trar favo­ra­ble a intro­duir modi­fi­ca­ci­ons ha estat el val esco­lar, l’ajut de 60 euros ator­gat a totes les famílies de primària i secundària. Niubó s’ha mos­trat par­tidària de fer can­vis sobre­tot apun­tant que aquest val hau­ria de reforçar l’alum­nat amb més neces­si­tats.

Sobre l’embat judi­cial con­tra el català i les sentències del 25% de cas­tellà,, la con­se­llera sí que ha recor­dat que hi ha en vigor la llei del 2022 apro­vada per un ampli con­sens al Par­la­ment, també el PSC, en què es pro­te­geix el català com a llen­gua vehi­cu­lar a l’escola.

Una altra de les nove­tats des­ta­ca­des d’aquest curs i que afecta direc­ta­ment la gestió de direc­ci­ons i docents és la reducció de la burocràcia, una recla­mació llar­ga­ment expres­sada per la quan­ti­tat d’hores de feina que com­porta. Així, es posarà en marxa un pla de des­bu­ro­cra­tit­zació que con­sis­teix en deu mesu­res específiques i que per­metrà a les direc­ci­ons, segons Niubó, “cen­trar-se en el lide­ratge pedagògic”. Aquesta reducció de la burocràcia redu­eix, per exem­ple, de 70 a una les apli­ca­ci­ons rela­ci­o­na­des amb la gestió dels cen­tres.

Rever­tir PISA

Per millo­rar els resul­tats edu­ca­tius, la con­se­lle­ria engega aquest curs dos plans per a millo­rar la com­petència matemàtica i lec­tora. A més, durant el segon tri­mes­tre, el depar­ta­ment enviarà als cen­tres els docu­ments de con­creció dels apre­nen­tat­ges bàsics de les dife­rents matèries del currículum de l’etapa obli­gatòria, tal com van pro­po­sar el Grup Impul­sor de Mesu­res de Millo­res Edu­ca­ti­ves creat al gener pre­ci­sa­ment per rever­tir els mals resul­tats de les pro­ves Pisa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia