Societat

societat

El vehicle privat duplica el transport públic a l’àrea de Barcelona

1,1 milions de desplaçaments per l’Àrea Metropolitana de Barcelona sense passar per la capital es fan en cotxe o moto, per 456.800 en bus o tren

La tendència es manté en els darrers vint anys

El vehi­cle pri­vat torna a gua­nyar la par­tida al trans­port públic a l’àrea de Bar­ce­lona. I és que, segons dades de les Enques­tes de Mobi­li­tat en Dia Fei­ner (EMEF) de l’ATM i Ins­ti­tut Metròpoli entre el 2004 i el 2023, fa com a mínim dues dècades que per cada tra­jecte en metro, tren o bus se’n fan dos en cotxe o moto. En xifres, sig­ni­fica que 1,1 mili­ons de tra­jec­tes dia­ris es fan en cotxe i simi­lars, per 456.800 en bus o tren, segons les dades ana­lit­za­des per l’ACN. La dinàmica, però, és dife­rent en el cas del des­plaçaments amb ori­gen o destí a Bar­ce­lona, ja que qui domina el trans­port públic. L’enquesta de 2023 també mos­tra, però, que un 51,1% dels des­plaçaments al Sis­tema Inte­grat de Mobi­li­tat Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (SIMMB), l’àmbit de pla­ni­fi­cació de l’ATM, es van fer amb mobi­li­tat activa és a dir, per exem­ple, cami­nant, en bici­cleta o en pati­net elèctric. Per tant, aquesta moda­li­tat se situa per davant del 32,5% dels des­plaçaments que es van fer amb vehi­cle pri­vat, i el 16,4% amb trans­port públic. Dei­xant de banda la mobi­li­tat activa, l’any pas­sat dos de cada tres des­plaçaments es van fer en cotxe.

La diferència entre l’ús del vehi­cle pri­vat i el trans­port públic s’ha man­tin­gut almenys en la dar­rera dècada. Donada aquesta tendència les valo­ra­ci­ons són dife­rents. Men­tre que el pre­si­dent de la Pla­ta­forma pel Trans­port Públic, Adrià Ramírez, creu que “queda molta feina per fer” i exi­geix “polítiques valen­tes” per pro­moure els mit­jans “sos­te­ni­bles”, el de la Fede­ració Cata­lana de Vene­dors de Vehi­cles de Motor (Feca­vem), Jaume Roura, apunta a l’agència que la mobi­li­tat pri­vada és “un bé social i un signe de lli­ber­tat i neces­si­tat”, i que ara mateix està “per­se­guit injus­ta­ment” amb l’argu­ment de la con­ta­mi­nació, tot i que en alguns casos no hi ha alter­na­tiva.

En el cas dels des­plaçaments que es fa entre les comar­ques inclo­ses a l’ATM però fora de l’Regió Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona –l’Anoia, el Bages, el Ber­guedà, el Moianès i Osona–, els viat­ges en vehi­cle pri­vat sumen vint vega­des més que la com­petència pública. Segons l’informe, més del 90% dels des­plaçaments entre comar­ques fron­te­re­res com el Moianès i el Vallès Occi­den­tal, el Moianès i Osona, l’Alt Penedès i el Gar­raf, l’Alt Penedès i l’Anoia o entre el Maresme i el Vallès Ori­en­tal es fan en cotxe o simi­lar. Entre el Bar­ce­lonès i el Gar­raf, 6 de cada 10 des­plaçaments es fan en tren o bus, així com pràcti­ca­ment la mei­tat de les con­ne­xi­ons entre el Bar­ce­lonès i el Vallès Occi­den­tal. Entre la comarca que acull la capi­tal i el Baix Llo­bre­gat, l’Alt Penedès o el Vallès Ori­en­tal, el per­cen­tatge cau al vol­tant del 40%. L’anàlisi de les dades per comar­ques també mos­tra que en con­junt, per cada 100 tra­jec­tes en vehi­cle pri­vat, al Bar­ce­lonès hi ha 181 en trans­port públic, una xifra que baixa en picat fins al vol­tant de 25 al Vallès Occi­den­tal i al Baix Llo­bre­gat, i a 10 al Maresme. A Osona o al Ber­guedà, per cada 100 viat­ges en cotxe, n’hi ha dos amb la seva alter­na­tiva.

Pel que fa al per­fil soci­o­de­mogràfic, l’enquesta de 2023 revela com els homes ten­dei­xen més a con­duir vehi­cles pri­vats que les dones. La franja d’edat que agafa més el cotxe és la de 30 a 64 anys, una cosa que el pre­si­dent de PTP inter­preta que és en part per “un cert canvi cul­tu­ral” dels joves, que es pre­gun­ten per què neces­si­ten un cotxe a la ciu­tat.

Segons l’estudi, la xifra mit­jana d’1,18 per­so­nes per cada vehi­cle pri­vat en els des­plaçaments, cosa que tant el repre­sen­tant de Feca­vem com el de PTP cre­uen que cal aug­men­tar. Amb tot, plan­te­jat per l’alter­na­tiva pública, Roura es pre­gunta “quin empre­sari estarà dis­po­sat a com­prar una flota d’auto­bu­sos que pot­ser durant el dia va amb un 10 o 20% d’ocu­pació” i afe­geix que això ho hau­ria de cobrir l’admi­nis­tració pública.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.