Més a prop del 0,0 al volant
El ministeri enceta el procés per rebaixar el límit màxim d’alcohol per conduir per a tots els conductors
Les entitats de víctimes del trànsit i la ministra de Sanitat hi veuen un primer pas cap a la prohibició total
Interior no preveu afrontar el debat sobre l’eliminació del mòbil al cotxe, tot i que sí el del tabac
Les autoritats de Trànsit s’han conjurat per endurir les limitacions a la conducció i intentar reduir encara més l’accidentalitat. Un cop fet el balanç de l’estiu, que pot arribar a generar un augment de la circulació superior al 20% a l’AP-7, per exemple –entre turismes i desplaçaments d’oci–, els responsables de circulació s’encaren al nou curs planificant més restriccions o millores per reduir la sinistralitat viària. La més cridanera és la reducció en el límit del consum d’alcohol, de manera que cada cop s’està més a prop d’exigir el 0,0 d’alcohol al volant.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha avançat que s’està treballant “molt seriosament” en els tràmits parlamentaris per baixar dels 0,5 grams per litre en sang actuals als 0,2, així com abaixar els 0,25 mil·ligrams per litre d’aire aspirat actuals fins als 0,10. Inicialment, la Direcció General de Trànsit (DGT) volia reduir aquests llindars a conductors professionals i novells, però la idea, segons va assegurar el ministre Marlaska, és fer-la extensiva a tots els conductors, mitjançant una reforma del reglament de circulació que hauria de passar pel Congrés dels Diputats, de manera que la modificació pot trigar uns mesos a tenir enllestida la tramitació des que es registri. Aquest mes, l’Observatori Estatal de la Seguretat Viària –un organisme adscrit a la DGT– n’estudiarà els detalls i hauria d’emetre’n un informe final per al ministeri. S’hi compararan les diferents taxes d’alcoholèmia europees, algunes de les quals ja són del 0%, tot i que la més extensa és de 0,5 grams per litre en sang, i és també el més habitual que es rebaixi al 0,2 per als conductors novells i professionals, com ara camioners o xofers d’autobús. A l’Estat espanyol, actualment els conductors professionals o els que tenen menys d’un any d’experiència al volant tenen una taxa límit de 0,3 grams per litre en sang i la novetat avançada per Marlaska seria la igualació dels límits de manera universal per a tots els conductors, novells, veterans o professionals.
No hi ha a Europa encara gaires països on el límit general sigui de 0,2, només a Estònia, Polònia i Suècia. En canvi, a Eslovàquia, Hongria, la República Txeca i Romania la taxa es rebaixa fins al 0,0.
És una “coincidència generalitzada”, va assegurar el ministre, que la limitació redueix la sinistralitat. El govern considera que la societat de l’Estat és ja prou “madura” per tirar endavant aquesta mesura. Les associacions de víctimes de trànsit avalen sense esquerdes la limitació a zero en el consum d’alcohol o drogues, i veuen en la reducció “una primera aproximació positiva però encara insuficient”, assegura el delegat de Stop Accidents a Catalunya, Idilio Villasante. De fet, la mateixa ministra de Sanitat, Mònica García, ha assegurat que “encara s’hi pot fer més” i la reducció “només és un pas més cap a l’objectiu final del 0% permès”.
Les entitats de familiars o amics de víctimes del trànsit són clares: “L’alcohol és també una droga, un estupefaent que altera el cervell i redueix el temps de reacció davant d’un ensurt. Reduir el marge de consum a una copa o una cervesa o dues reduirà la sinistralitat, sens dubte, i així ho valorem positivament –explica Villasante–, però no serà prou per salvar vides. Per aconseguir-ho cal una permissivitat zero d’alcohol o droga al volant i també reduir límits de velocitat en molts més trams, que és el que converteix en greus alguns accidents que no ho serien.”
Tot i que només prop del 2% dels conductors circulen amb una taxa d’alcohol per sobre de la permesa, segons el Servei Català de Trànsit (SCT), sí que alcohol i drogues són al darrere del 14% dels que van tenir un accident al volant. Però és que el percentatge es duplica (28,2%) entre els que van perdre la vida en aquests sinistres, ja greus. Segons la DGT, més de la meitat dels conductors que van morir l’any 2023 a les carreteres de l’Estat van donar positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs (53% de les 862 víctimes a qui es va fer l’autòpsia).
Segons la memòria anual dels Mossos d’Esquadra, en l’última dècada a Catalunya s’han detectat una trentena de positius cada dia, sumant els que han estat involucrats en un accident, han fet alguna imprudència o han estat enxampats en un control preventiu. L’any 2012 es van fer 400.000 controls i més de 14.000 persones hi van donar positiu. El 2022 els infractors van ser només 11.000, però es van fer menys de la meitat de controls. Els índexs de positivitat han augmentat després de la pandèmia. Una sensació que corrobora el delegat de Stop Accidents: “És la cultura del sortir de festa, de banalitzar la conducció, de la velocitat, que no s’acaben d’erradicar.”
Prop d’un 3% dels conductors a qui s’han fet proves d’alcoholèmia enguany han donat positiu. La translació de la futura regulació al resultat de les alcoholèmies practicades el 2024 podria duplicar el percentatge. Serien els conductors que han donat positiu entre 0,2 i 0,5. Stop Accidents i altres entitats critiquen que encara es promoguin equivalències estàndard, com ara que un conductor que pesi entre 70 i 90 kg pot beure una copa de vi o cava i una conductora d’entre 50 i 70 kg, gairebé també. Fregant el límit estaria també una gerra de cervesa. “Si l’objectiu és el zero alcohol al volant, no caldria promoure’l ja?”, reflexionen.
Pel que fa a altres mesures per millorar la seguretat a la carretera, s’avança a diferent velocitat. El Ministeri de l’Interior no afrontarà encara el debat sobre la possible inhibició del mòbil a seure al seient del conductor, com reclamen algunes entitats per la seguretat, perquè encara hi ha força conductors que el fan servir. El director general de Trànsit, Pere Navarro, descartava a Rac 1 fixar també restriccions d’edat. La possibilitat de prohibir fumar als vehicles, que el govern de l’Estat va plantejar a l’estiu a les comunitats autònomes, es va frenar allà on governa el PP, de manera que la ministra de Sanitat ho reconduirà probablement només com una qüestió de salut pública, i no es podria fumar en espais tancats com el vehicle en cas que hi hagi menors o dones embarassades. Sí que la DGT començarà a repartir armilles de protecció amb airbag per als motoristes de la Guàrdia Civil de Trànsit, com a mostra de la seva efectivitat, una mesura que encara serà només una recomanació.