Urbanisme

Urbanisme

La reforma del passeig de la Mar Bella s’adapta als temporals per salvar les platges

El projecte de transformació del passeig de la Mar Bella de Barcelona s’ha reformat per intentar blindar les platges de les malvestats meteorològiques que sovint les fan desaparèixer. Les afectacions pels temporals marítims com el Ciarán o el Domingos van evidenciar la necessitat de modificar el projecte aprovat inicialment per a preservar la platja de Llevant i la de la Mar Bella.

El projecte, exemple de l’anomenat urbanisme climàtic, promou la creació d’un nou passeig amb vegetació que millori les condicions de confort i que afavoreixi la pràctica de l’esport. Les actuacions formen part del Pla Clima amb la voluntat de preparar la ciutat pels principals reptes que planteja el canvi climàtic.

La reurbanització permetrà renovar l’últim tram de la costa barcelonina que queda per dignificar, completant així el front marítim i connectant el litoral dels barris de Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou amb l’àmbit del Besòs.

La licitació del primer àmbit comprèn el tram central del passeig, des de Bac de Roda fins a la Plataforma Marina del Fòrum, i es publicarà durant aquest mes, per iniciar obres durant la primavera de 2025 amb la previsió que estiguin acabades la primavera de 2027.

El projecte executiu per renovar el tram central del passeig es va aprovar el mes de setembre de l’any 2023, però setmanes després el Ciarán i el Domingos van malmetre greument el mur del passeig i van deixar la platja de la Nova Mar Bella sense sorra. Això va obligar l’Ajuntament a reposar-la i fer una obra d’emergència per recuperar tant la zona de platja com la de passeig.

L’Ajuntament va decidir tornar a encarregar un estudi actualitzat de la previsió de dinàmiques marítimes amb horitzó 2050 i 2080, que ha determinat que cal enretirar una part del mur per garantir la sorra a la platja de la Nova Mar Bella i reforçar el mur del passeig de les platges de la Nova Mar Bella i de Llevant. La part que no queda afectada per aquestes actuacions, la fase 1 que correspon a la part central del passeig, s’executarà tal com estava projectada.

El fet d’endarrerir el mur obliga a traslladar el camp de futbol municipal de Can Aranyó-Agapito Fernández, amb una situació de provisionalitat, per ubicar-lo de manera definitiva en un extrem de la Plataforma Marina del Fòrum. Aquest moviment permetrà guanyar una instal·lació nova amb grades. El funcionament del camp estarà garantit en tot moment. La previsió és que les obres del nou camp, en fase 2, s’iniciïn durant la primavera de l’any 2027 i que s’acabin al gener de 2028.

Per poder complir el calendari, aquest mes s’iniciaran els treballs per a redactar el projecte del camp en la nova ubicació.

Un cop traslladat el camp de futbol municipal, es refarà el mur del nou passeig i s’urbanitzarà la zona ocupada actualment pel camp de futbol, que serà la fase 3, la darrera. Es preveu que la redacció d’aquest projecte es liciti durant el gener de 2025 per tenir-lo aprovat a finals de 2026 i poder iniciar obres a finals del 2027. El conjunt de la transformació ha d’acabar a mitjan 2029.

El pressupost de les diferents actuacions, obra i redacció de projectes és de 17,8 milions d’euros.

La reurbanització d’aquesta part de la ciutat suposarà un pas endavant en l’impuls del projecte Pavelló Blau, amb el qual es vol tirar endavant un gran espai públic de referència per a la pràctica esportiva al front marítim amb cinc quilòmetres des del Port Vell fins el Port Fòrum que apleguin prop de 40 pràctiques esportives diferents, totes relacionades amb el mar.

El Pavelló Blau es dibuixa com un nou gran equipament esportiu que pretén replantejar el desenvolupament de l’esport en l’àmbit del mar, de la sorra, dels passejos, del espais públics de segona línia de mar i en tots els equipaments públics o privats que desenvolupen l’activitat física i esportiva al Front Marítim.

L’amplada del passeig per als vianants serà de 12 metres com a mínim. A tot l’àmbit hi haurà un carril de 4 metres d’amplada per a bicicletes, patins i la mobilitat activa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.