Urbanisme

mobilitat

Les ZBE es desplegaran per fases a Lleida i el procés s’allargarà durant sis anys

La Paeria de Lleida preveu desplegar la Zona de Baixes Emissions (ZBE) per fases i culminar el procés al 2030. Així ho ha explicat la tercera tinent d’alcalde Cristina Morón en acabar la comissió informativa de Seguretat, Mobilitat i Civisme. Ha explicat que l’1 de gener es començarà per la primera fase, que afecta el Centre Històric. Posteriorment s’hi aniran incorporant altres barris de la ciutat i es culminarà amb Cappont, el 2030. “Hem d’entendre els canvis no com un problema, sinó com un benefici per a la ciutadania, sobretot des del punt de vista de la salut i aquests projectes son essencials per avançar en la millora de la qualitat de vida de les persones”, ha afirmat. Així, la limitació al Centre Històric serà la primera en aplicar-se, amb excepcions pels residents amb els vehicles registrats a la ciutat o pel transport públic, d’emergències, de persones malaltes i amb mobilitat reduïda. No s’hi podrà circular de dilluns a divendres entre 7.00 i 20.00 hores, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l’adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives.

“Creiem que ho hem de fer d’una manera molt progressiva, que aquests canvis siguin canvis que no tinguin un impacte molt contundent en el dia”, ha explicat. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure.

El calendari d’aplicació de la ZBE serà progressiu. Així, a partir de l’1 de gener de 2026, els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE en cas d’episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual. En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals.

Per a la regulació de la ZBE la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. Les sancions les establirà l’ordenança.

El perímetre de la ZBE també s’anirà modificant. Així, d’entrada abastarà el Centre Històric, incloent l’àrea delimitada per Rambla Ferran, avinguda Catalunya, Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre, Francesc Macià i avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, està previst ampliar-la també al barri de Cappont.

Pla de Mobilitat local

Morón també ha presentat el nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, que té com a objectiu arribar a un altre repartiment modal en què els desplaçaments a peu incrementin fins al 55%, amb transport públic el 20%, el 5% amb bicicleta i, la resta, amb vehicle privat.

Entre les propostes per potenciar la mobilitat a peu destaquen la creació del Pla Camina a Lleida, actualitzar i implementar el Pla d’Accessibilitat i el Pla de Camins Escolars Segurs per a centres educatius i llars de gent gran.

L’aprovació inicial dels dos projectes es tractarà al ple extraordinari del 18 d’octubre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.