“Tothom ens saluda i ens ho passem bé ajudant la gent”
La Cistella a Casa és un servei gratuït a domicili que fan persones amb discapacitat intel·lectual a la gent gran del municipi
D’acord amb el comerç, es reparteixen els encàrrecs d’aquells veïns que tenen poca mobilitat o que no poden carregar pes
Són dos equips, formats per tretze voluntaris, que cada dimecres i divendres al matí es passegen pel centre d’Argentona equipats amb armilles refractants i estirant el carretó d’anar a comprar. “Anem fent volts per les botigues per si tenen les comandes a punt per portar a casa de la gent”, explica en Pau, que juntament amb la Míriam i l’Albert estan emocionats de sortir cada setmana a fer aquesta tasca que els ocupa tot el matí. “Ara, ens coneixen i tothom ens saluda, i ens agrada ajudar a la gent”, explica la Míriam, que és veïna del poble i que, divendres al matí, coincidint amb l’activitat frenètica un dia abans del Pilar i amb les parades del mercat setmanal al carrer, no para de saludar els familiars i coneguts que es troba mentre fa el servei de lliurament a domicili amb la resta de companys. Tots ells són usuaris del centre ocupacional Pere Parera de la Fundació El Maresme, que té la seu a Argentona i on s’atenen 86 persones amb una discapacitat intel·lectual igual o superior al 65%. A les instal·lacions del centre, a Can Negoci, fan activitats de teràpia ocupacional, però la gran majoria, com explica la pedagoga del centre, Elena Coll, prefereixen fer activitats fora i col·laborar en tasques formant part de la comunitat i amb un valor social. “Per ells és motivador veure que són els que ajuden i que no han de rebre l’ajuda” diu l’educador de suport, Marc Pérez, que supervisa un altre dels grups que s’encarreguen d’entrar a les botigues a buscar les bosses per portar-les fins al domicili. “Són molt agraïts amb el reconeixement que reben”, diu Pérez d’aquest servei que està adreçat a persones grans que tenen dificultats per moure’s o a qui els costa sortir de casa. “Estan encantats, i a alguns que estan sols també els va bé fer la xerrada”, diuen els educadors.
La iniciativa La Cistella a Casa va néixer l’any passat arran de la col·laboració entre l’entitat social i l’àrea de Promoció Econòmica d’Argentona, amb l’objectiu de contribuir a la inclusió social i “trencar barreres” per visibilitzar les capacitats del col·lectiu. La prova pilot, des de principi d’any fins a l’estiu, ha estat un èxit i s’ha reprès el servei ampliant els dies de recollida i el nombre d’establiments que hi participen. La regidora de Promoció Econòmica, Maria Mercè Juan, destaca l’acollida entre els comerciants i “l’eficiència i l’energia” dels voluntaris que reparteixen les compres oferint un servei més als clients que no representa cap cost addicional.
Els responsables del servei recorden que es tracta d’un servei totalment voluntari pel qual els repartidors no reben cap mena de remuneració ni regal i que tampoc és un servei de compres. La seva missió és fer d’intermediaris entre el client i el comerç i que la seva funció és deixar la bossa la porta d’entrada del domicili, evitant d’entrar-hi.
Això mateix va fer tot l’equip de voluntaris, divendres al matí, quan van sortir de la carnisseria de la Pilar amb la bossa de menjar i van treure la targeta on s’indica el nom del client, en aquest cas l’Ernest, que tots ja coneixien. No va ser necessari buscar cap indicació ni el nom del carrer, perquè de memòria sabien com arribar-hi. El servei a domicili es fa a peu només pels carrers més cèntrics del poble, on també hi ha els establiments participants. Això facilita repartir immediatament el menjar fresc amb un carretó d’anar a comprar. Al portal, tot el grup, amb un supervisor, espera impacient que responguin al timbre. Puntuals, a l’hora acordada només un puja els tres pisos per una estreta escala, sense ascensor. L’Ernest els espera amb un somriure, tot i que fa dies que no es troba gaire bé i no s’ha vist amb cor de sortir de casa.
També els establiments adherits estan satisfets amb l’experiència. Amb els comerços plens, divendres no hi havia temps ni de preparar les comandes dels qui esperaven el menjar a domicili. Cap al migdia, van poder començar a repartir els paquets després d’una setmana en què molts clients habituals havien avançat les comandes al servei de dimecres. “Cada setmana, rebem una resposta molt bona per part de la clientela, que ens felicita per oferir el servei amb persones tan treballadores i educades” explica satisfeta la botiguera Laia Valls, que destaca els vincles de confiança i solidaritat que s’estan generant.
L’equip de La Cistella a Casa espera seguir creixent amb la col·laboració de més comerços i amb el suport de tota la comunitat que dona visibilitat al col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual. El primer divendres de mes, la Fundació El Maresme munta una parada al mercat setmanal on venen productes d’artesania i la xocolata i la mel que produeixen a la finca de Can Parcala. Un exemple més que la solidaritat i l’economia local poden anar de la mà.