Societat

La temporada alta perd pes

Es consolida la tendència i el percentatge de turistes que visiten Catalunya als mesos de juliol i agost passa del 26 al 24,8% en dos anys

El bon temps allarga la temporada turística des de maig fins ben bé octubre i propicia també les escapades durant tot l’any

El sector reclama que s’ampliï l’oferta i els serveis turístics per acompanyar l’allargament de la temporada El turisme d’esquí és el més vulnerable al canvi climàtic, les estacions s’han de reformular

Els hotels cata­lans van batre rècords a l’agost, allot­jant més de 2,6 mili­ons de viat­gers. Els càmpings van sumar gai­rebé 5,5 mili­ons de per­noc­ta­ci­ons, segons l’INE, la segona xifra més alta de la seva història, i tot i que als apar­ta­ments turístics i als allot­ja­ments de turisme rural els visi­tants han retro­ce­dit –un 9 i un 4%–, el sec­tor està molt satis­fet amb una cam­pa­nya turística que enguany per fi recu­pe­rarà les xifres pre­pandèmiques i pot­ser fins i tot les superarà. Aquest estiu s’ha cons­ta­tat, però, una tendència ja detec­tada els últims anys: la tem­po­rada alta perd i gua­nyen força els mesos pre­vis i sobre­tot la cua de l’estiu, amb el setem­bre con­so­li­dat com el gran reclam turístic dels cli­ents més sèniors però amb l’octu­bre aga­fant bones posi­ci­ons. Les esca­pa­des durant tot l’any també aug­men­ten, impul­sa­des tant pel turista local com per l’inter­na­ci­o­nal. El canvi climàtic, que entre altres efec­tes fa pujar encara més els termòmetres als mesos de juliol i agost però també afa­vo­reix un clima més suau la resta de l’any, n’és una de les cau­ses, al cos­tat de la major frag­men­tació i fle­xi­bi­li­tat de les vacan­ces i la recerca de millors preus i entorns menys mas­si­fi­cats.

Als càmpings de les comar­ques giro­ni­nes, segons un estudi de BIM Con­sul­tors, les per­noc­ta­ci­ons han aug­men­tat entre el 2011 i el 2023 gai­rebé un 23% i ha estat gràcies a tots els mesos menys, pre­ci­sa­ment, juliol i agost. Men­tre que al pic de l’estiu els viat­gers reser­ven gai­rebé les matei­xes nits, en mesos com el gener o el març el crei­xe­ment és del 110% i entre l’octu­bre i el desem­bre supera el 150%. A tot Cata­lu­nya, l’esta­ci­o­na­li­tat –el per­cen­tatge de turis­tes que ens visi­ten al juliol i a l’agost– ha pas­sat del 26 al 24,8% els últims dos anys. Són dades de l’Agència Cata­lana de Turisme (ACT), que tot i que encara no té les xifres d’aquesta cam­pa­nya, sap que es con­so­li­darà aquesta tendència. “És un canvi lleu però l’hem detec­tat i el podem con­fir­mar; de fet, no tenim dades ofi­ci­als com­pa­ra­bles però sí infor­ma­ci­ons de l’ante­rior pla turístic, del 2017-2022, que apun­ta­ven que l’esta­ci­o­na­li­tat era lla­vors encara més alta, d’entre el 27 i el 28%”, indica Patrick Tor­rent, direc­tor exe­cu­tiu de l’agència. En els des­tins més esta­ci­o­nals, els de sol i platja, la xifra ha pas­sat en dos anys de gai­rebé el 39% a poc més del 37% a la Costa Dau­rada i del 35,5 al 34,4% en el cas de la Costa Brava.

“Els nivells d’ocu­pació con­ti­nuen sent molt alts al pic de l’estiu perquè hi ha qui només pot fer vacan­ces lla­vors, però on més es creix és en la tem­po­rada mit­jana, d’abril fins a juny i de finals d’agost a finals d’octu­bre”, cor­ro­bora el pre­si­dent de la Fede­ració Cata­lana de Càmpings, Miquel Gota­ne­gra. El cli­ent que anima al setem­bre i a l’octu­bre els càmpings –que cada cop obren més mesos per cap­tar-lo i rete­nir-lo– és de per­fil sènior, per raons òbvies: té molt temps dis­po­ni­ble i pot triar qual­se­vol data per viat­jar. A més, refle­xi­ona Gota­ne­gra, “els càmpings cata­lans acu­llen molts turis­tes del cen­tre d’Europa i com que amb el canvi climàtic les tem­pe­ra­tu­res són ara allà més agra­da­bles a l’estiu, n’hi ha que pre­fe­rei­xen que­dar-se a casa, i venen a par­tir del setem­bre, quan ja s’han de començar a abri­gar”.

“Si hi ha una certa dava­llada de turis­tes inter­na­ci­o­nals en la tem­po­rada de canícula és sobre­tot perquè als seus països d’ori­gen fa més bon temps. Per exem­ple, aquí hi ha hagut molt pocs escan­di­naus a l’agost i en canvi bas­tants al setem­bre i a l’octu­bre, perquè a Noru­ega, Suècia i Finlàndia està començant a fer-hi fred”, convé Martí Sabrià, direc­tor de la fun­dació Jordi Comas Mata­mala, enti­tat que tre­ba­lla pel desen­vo­lu­pa­ment econòmic i social del turisme. A la Costa Brava cen­tral, sosté, els dar­rers setem­bres i octu­bres han estat “espec­ta­cu­lars”. “Si es fa una lec­tura super­fi­cial pot sem­blar que hi ha poc movi­ment, però és perquè aquí les sego­nes residències tenen molt pes i estan tan­ca­des, però les ocu­pa­ci­ons hote­le­res són molt bones.” Com indica Sabrià, ho afa­vo­reix el bon temps més enllà de la tem­po­rada alta però també can­vis soci­als impor­tants, com la popu­la­rit­zació dels viat­ges i que la gent no con­cen­tra tant les vacan­ces com abans sinó que es reserva dies per poder anar des­con­nec­tant. En aquest con­text, durant tot l’any van a l’alça les esca­pa­des, sor­ti­des cur­tes que també aju­den a deses­ta­ci­o­na­lit­zar la demanda turística.

Des­tins que es posi­ci­o­nen

La incògnita és quina serà l’evo­lució dels pro­pers anys als mesos de juliol i agost no només a Cata­lu­nya sinó a tot el Medi­ter­rani, on aquest estiu el mar ha tor­nat a regis­trar tem­pe­ra­tu­res rècord, però juga a favor una cons­ta­tació: a tot­hom li agrada fer male­tes. “El turisme es carac­te­ritza perquè no para de créixer, el Medi­ter­rani no perdrà les seves xifres turísti­ques, però sí que és cert que la gent comença a pen­sar en alter­na­ti­ves per no pas­sar l’estiu en llocs on la calor és sufo­cant: Islàndia està expe­ri­men­tant un crei­xe­ment molt impor­tant els últims anys, així com les Illes Fèroe. Hi ha entorns que fins fa poc eren rela­ti­va­ment poc cone­guts i ara s’estan posi­ci­o­nant”, remarca Daniel Imbert-Bouc­hard Ribera, inves­ti­ga­dor del CETT, escola ads­crita a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona que forma pro­fes­si­o­nals del turisme, l’hos­ta­le­ria i la gas­tro­no­mia. L’expert també des­taca la importància de les xar­xes soci­als a l’hora de col·locar des­tins en el mapa.

Fa temps que Cata­lu­nya tre­ba­lla per posar més noms pro­pis en aquest mapa i també durant més èpoques de l’any, i és aquesta la feina que rei­vin­dica el sec­tor, més enllà del fet que el clima pugui afa­vo­rir l’estratègia. “L’allar­ga­ment de la tem­po­rada exis­teix cada cop més a casa nos­tra, però el canvi climàtic és un fac­tor més, no l’argu­ment més impor­tant, ja que tant el sec­tor públic com l’admi­nis­tració fa temps que s’esfor­cen per pro­mo­ci­o­nar ser­veis i acti­vi­tats que diver­si­fi­quin l’oferta turística i afa­vo­rei­xin la deses­ta­ci­o­na­lit­zació del sec­tor”, asse­gura Xavier Guardià, por­ta­veu de la Fede­ració Empre­sa­rial d’Hos­ta­le­ria i Turisme de la província de Tar­ra­gona. En el cas de la seva àrea d’influència, és evi­dent que Port Aven­tura és un gran cata­lit­za­dor i estira tots els altres actors, però a la zona també s’ha fet molta feina per poten­ciar el turisme espor­tiu, recorda Guardià, amb la cele­bració de tro­ba­des, tor­ne­jos i cam­pi­o­nats i l’ober­tura de pave­llons i altres recin­tes espe­ci­a­lit­zats. Són mol­tes les pobla­ci­ons de tot el ter­ri­tori que tre­ba­llen en aquesta línia, amb múlti­ples focus i ini­ci­a­ti­ves.

Acom­pa­nyar, el repte

El sec­tor reclama, però, que es tre­ba­lli més per afa­vo­rir i acom­pa­nyar la deses­ta­ci­o­na­lit­zació del turisme. “Molts ser­veis de socor­risme s’aca­ben quan encara fa bon temps, i s’han d’adap­tar, com també molts altres ser­veis i com­ple­ments turístics”, defensa el pre­si­dent de la Fede­ració Cata­lana de Càmpings. S’hi està a sobre però hi ha un pro­blema impor­tant, ja que costa tro­bar mà d’obra fora de la cam­pa­nya d’estiu. A més, si no hi ha prou cli­en­tela, els nego­cis no són ren­di­bles, per això n’hi ha que no es volen arris­car a obrir fora de tem­po­rada tot i que hi hagi més gent. Est­her Tor­rent, pre­si­denta de l’Asso­ci­ació d’Apar­ta­ments Turístics de Costa Brava-Piri­neu de Girona, alerta, però, que si no es can­via la idea, acaba sent un peix que es mos­sega la cua: “Par­les amb els comer­ci­ants i et diuen que no obren al setem­bre perquè no hi ha cli­ents, però si quan venen s’ho tro­ben tot tan­cat en vin­dran menys. Tots hem de tenir aquest punt de res­pon­sa­bi­li­tat per fer que les tem­po­ra­des s’allar­guin el màxim pos­si­ble, no només els allot­ja­ments, sinó també tota l’oferta com­ple­mentària.”

Tor­rent cons­tata que, degut al canvi climàtic però també als nous hàbits sor­gits arran de la pandèmia, els allot­ja­ments turístics regis­tren cada cop més una millor pre­tem­po­rada i allar­guen més l’estiu, tot i que alerta que el mal temps que ha fet aquest setem­bre pot tenir con­seqüències. “Qui ha engan­xat ara una set­mana de pluja i tra­mun­tana s’ho pen­sarà dos cops l’any que ve. S’haurà de veure com ens afecta a la Costa Brava.” En tot cas, els empre­sa­ris i també els experts refle­xi­o­nen que el temps s’està tor­nant boig i extrem a tots els racons del pla­neta, així que visi­tants i sec­tor hau­ran d’anar acos­tu­mant-s’hi i accen­tuar la seva capa­ci­tat de resiliència. També, i espe­ci­al­ment, a l’hivern.

David Saurí és pro­fes­sor del depar­ta­ment de geo­gra­fia de la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona i fa anys que ana­litza l’impacte del canvi climàtic a Cata­lu­nya. Saurí recorda que aquí el turisme d’hivern és el “més vul­ne­ra­ble” als can­vis de tem­pe­ra­tura i patrons climàtics, ja que no nevarà amb la inten­si­tat d’abans i les esta­ci­ons d’esquí no podran garan­tir poder obrir el mínim de dies a l’any que neces­si­ten per ser ren­di­bles. És per això, indica, que ens hem d’emmi­ra­llar en els Alps, que també tenen aquest pro­blema –tot i que amb menor inten­si­tat– i estan trans­for­mant les esta­ci­ons d’esquí en esta­ci­ons de mun­ta­nya per no depen­dre tant de l’esquí i alhora tenir turis­tes tot l’any i de per­fils diver­sos, amb acti­vi­tats com sen­de­risme, tir amb arc o ciclisme. L’Agència Cata­lana de Turisme té en marxa un pro­jecte per explo­rar aquesta via [vegeu l’entre­vista].

Els experts també indi­quen que la forta xafo­gor, sumada a la mas­si­fi­cació que afecta les grans urbs des de fa anys, està tenint un impacte en el turisme urbà esti­val, tot i que lleu i rela­tiu perquè són sem­pre grans pols d’atracció. A Bar­ce­lona, els hotels han tan­cat l’estiu amb una ocu­pació del 85%, gai­rebé un 4% menys que l’any pas­sat i un 5,4 per sota del 2019. El Gremi d’Hote­lers atri­bu­eix el des­cens a la pujada de preus. No està pre­o­cu­pat, doncs, perquè la ren­di­bi­li­tat puja: el 2024 es tan­carà amb “rècords” de fac­tu­ració, la ciu­tat està menys con­ges­ti­o­nada i es capta un cli­ent amb un poder adqui­si­tiu “con­si­de­ra­ble”. És l’estratègia seguida per la cadena hote­lera Chic&basic, asse­nyala la seva cap de ven­des, Julia Fus­tel, que indica que han acon­se­guit man­te­nir la ren­di­bi­li­tat abai­xant el volum i posi­ci­o­nant la marca. “No només fa calor aquí. Crec que cada cop l’aguan­tem tots més. En el nos­tre cas enge­guem abans l’aire con­di­ci­o­nat, aquest any a finals de juny”, explica Fus­tel.

Les visi­tes a Bar­ce­lona, esta­bles

Alba Lajus­ti­cia, coor­di­na­dora de l’Obser­va­tori del Turisme a Bar­ce­lona, des­taca que les dades ofi­ci­als –les últi­mes són del 2022, estan a punt de fer-se públi­ques les del 2023– indi­quen que, tot i pujar la tem­pe­ra­tura, també aug­menta el nom­bre de turis­tes a la capi­tal cata­lana, encara que és cert que l’evo­lució de la quan­ti­tat de per­so­nes que dor­men fora de la ciu­tat i la visi­ten es manté esta­ble a l’agost, “no creix”.

En tot cas, Lajus­ti­cia asse­gura que qui vol venir a Bar­ce­lona ho fa igual­ment perquè vol visi­tar o fer coses molt con­cre­tes, com ara gau­dir de la Sagrada Família, el Park Güell o les Ram­bles. L’obser­va­tori, però, avança que s’està plan­te­jant incloure en futurs infor­mes una pre­gunta sobre la satis­facció dels turis­tes amb el clima per enten­dre millor com pot impac­tar aquesta vari­a­ble. El que és clar és que, ara com ara i vagin on vagin, els viat­gers s’ho pen­sen dues vega­des si el lloc on s’allot­ja­ran no es pot con­ver­tir en el seu par­ti­cu­lar refugi climàtic. Ho cons­tata el pre­si­dent de la Con­fe­de­ració del Turisme Rural i l’Agro­tu­risme de Cata­lu­nya (Tural­cat), Car­les Bar­cons: “La gent que vol venir ens truca per saber si la casa té aire con­di­ci­o­nat o algun altre sis­tema de refri­ge­ració. Si la res­posta és nega­tiva, no en tor­nem a saber res, no hi ha ni un segon con­tacte.”

Més diners disponibles
Un estudi de la Universitat de Girona plantejava fa uns mesos la necessitat d’apujar el preu dels allotjaments turístics en temporada baixa, ja que el bon temps fa que la Costa Brava tingui molt potencial per atraure a la tardor i a l’hivern turistes que tenen un alt poder adquisitiu.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.