El 61% d’usuaris de patinets elèctrics se salten semàfors en vermell
El baròmetre del RACC detecta que la meitat dels conductors admeten circular en sentit contrari o per la vorera
El 61% dels usuaris de patinet elèctric a Barcelona admet que se salta semàfors i el 48% reconeix que circula contra direcció o per la vorera. Així ho recull el quart baròmetre del RACC sobre la mobilitat en Vehicles de Mobilitat Personal, que també ha revelat que el 12% dels usuaris tenen el vehicle modificat per anar a més velocitat. A més, l’enquesta recull que el 18% dels conductors ha estat multat, que el 83% no disposa d’assegurança i que el 20% no coneix la normativa de circulació. L’estudi també ha revelat que els sinistres amb danys personals i vehicles de mobilitat personal implicats han crescut un 2% respecte 2023 i que el 82% corresponen a col·lisions o atropellaments. Tot i que la majoria són ferits lleus, hi ha hagut una víctima mortal.
El baròmetre del RACC s’ha fixat en les dades de circulació dels patinets a través de 800 enquestes a usuaris que circulen tant dins la ciutat com pels seus accessos. A banda de les opinions dels conductors, l’estudi s’ha completat amb 4.530 observacions d’usuaris, que han constatat que l’ús de patinets elèctrics “es manté estable” en el 4% dels desplaçaments i que l’incivisme va a l’alça.
El president del RACC, Josep Mateu, ha apostat avui, en la presentació del baròmetre, per impulsar una normativa perquè aquests conductors “estiguin obligats a disposar d’una assegurança de responsabilitat civil”. També ha defensat que “caldria fomentar el registre d’aquests patinets” i “promoure algun tipus de manteniment periòdic” dels vehicles. En aquest sentit, ha valorat la necessitat d’“augmentar el control de conductes incíviques que posen en risc la seguretat”. A més, ha obert la porta a que la ciutat recuperi els patinets d’ús compartit. Ha recordat que aquest servei funciona correctament en altres capitals europees.
Manca de civisme
D’acord amb les dades del baròmetre, el 70% dels enquestats ha considerat que “no hi ha civisme en general a la mobilitat de Barcelona”. El 61% dels usuaris ha reconegut que se salta els semàfors “si no hi ha d’altres vehicles circulant”, una dada lleugerament superior a la del 2023, quan es va situar en el 54%. A banda, el 48% ha admès que circula contra sentit o per la vorera per guanyar temps. L’any passat aquest percentatge era del 42%.
El director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha destacat la dada relativa al 12% dels conductors que diu tenir el vehicle trucat per poder anar a major velocitat. En aquest sentit, ha apuntat que el 18% dels preguntats ha indicat que alguna vegada ha estat multat. D’aquests, el 64% són homes i el 36% dones. A més, ha detallat que “en el 35% dels casos aquesta sanció es va interposar per no obeir les senyals de circulació i en un 25%, per fer un ús inadequat de la infraestructura ciclable”.
Bardají ha remarcat que “el 62% ha dit que està a favor que es sancionin aquests incompliments”. Així, el 53% dels usuaris ha considerat que se’ls hauria de tractar igual que a la resta de conductors de cotxe en el moment de posar multes, però el 47% ha dit que se’ls hauria d’aplicar la mateixa flexibilitat que als vianants en el moment de posar sancions econòmiques.
El responsable de Mobilitat del RACC ha destacat també que el 20% dels conductors ha admès que no coneix la normativa de circulació amb VMP a la ciutat i que el 15% no disposa de cap mena de carnet de conduir. Si bé aquesta dada pot semblar elevada, s’ha reduït a la meitat respecte l’any passat. Així mateix, el 63% dels enquestats desconeix la proposta de normativa del Govern de tenir assegurança obligatòria. De fet, la majoria, un 58%, ha opinat que aquesta “no és una bona iniciativa”.
En aquesta línia, Bardají ha apostat perquè s’impulsi una “ordenança tipus” per a tots els municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que homogeneïtzi aspectes com la senyalització, les normes de circulació o estacionament, o l’equipament que cal dur, com ara el casc. “Tota aquesta lletra petita genera confusió als usuaris”, ha valorat.
Tot i que el nombre d’accidents amb patinets és inferior als de les motocicletes, per exemple, el president del RACC, Jordi Mateu, ha explicat que la xifra de sinistres amb danys personals ha crescut un 2% respecte l’anterior exercici, pel que és del 17%. “S’ha de veure exactament què és el que està passant, vam tenir una víctima mortal fa just cinc dies en una col·lisió amb un autobús”, ha recordat. Amb tot, d’acord amb l’estudi, el 97,7% d’aquests episodis són lleus, el 2,1% greus i el 0,2% mortals.
Els patinets han intervingut en un 23% dels atropellaments que s’han produït a Barcelona. En total, el 2023 hi va haver 754 accidents amb aquests vehicles implicats a la ciutat. Els sinistres amb patinets involucrats van baixar un 12% respecte el 2022.
L’informe del RACC recull també que el perfil d’ usuari segueix sent el d’una persona jove. El 73% tenen entre 16 i 25 anys. Ha comentat que fan servir el patinet per anar a treballar o a estudiar i que en el 80% dels que accedeixen a la capital catalana en patinet usen aquest mitjà de transport més de quatre dies a la setmana.