Educació

educació

Un 36% dels docents es planteja abandonar la professió, segons un estudi d’Ustec

El sindicat assegura que la situació de la docència és “delicada però no crítica” i insta el departament a posar mesures per revertir-la

El desgast psicològic, la dedicació a casa, els conflictes, la burocràcia i el sou, entre els factors que els impulsen a voler deixar la feina

Un 36% dels docents catalans -gairebé quatre de cada deu- es planteja abandonar la professió i un 45% creu que la seva salut psicològica és “dolenta o molt dolenta”. El desgast psicològic, la dedicació setmanal a casa, els conflictes amb alumnat i famílies, la burocràcia, el sou i el desprestigi social són els principals factors que influeixen a l’hora de valorar deixar la docència, segons les conclusions d’un estudi elaborat pel sindicat majoritari Ustec-Stes, per avaluar l’estat de la professió a Catalunya.

Entre el professorat que pensa en abandonar, hi ha una predisposició més gran entre la franja d’edat dels 31 als 40 anys (44%) i entre els qui porten de 5 a 10 anys en el sistema (43%). A més, una mica més de la meitat dels docents es planteja abandonar en un termini de 5-10 anys. Un 27% dels homes i un 22% de les dones ho farien aquest mateix any

A través d’un qüestionari de 81 preguntes realitzat el maig passat i enviat als 90.000 docents en actiu del sistema públic educatiu, s’ha obtingut una mostra de 10.414 respostes a partir de les quals s’han pogut extreure diverses conclusions que, segons ha explicat l’autor de l’estudi, el professor Xavier Díez, permeten explicar quines són les raons que porten els docents a pensar en renunciar a la seva feina i a moltes persones a descartar d’entrar-hi. Això podria explicar en part, per exemple, per què falten professors especialistes en matèries com català, matemàtiques, informàtica i tecnologia. El percentatge de mestres que pensen en deixar la feina i el poc atractiu social que té la professió pot comportar encara més problemes en un futur proper, on cal tenir en compte l’increment de jubilacions. “La situació a la docència és delicada però no crítica i, per tant, no és irreversible”, ha assegurat Díez, que ha instat el departament d’Ensenyament a treballar per revertir la situació -“el problema és greu i de país”-, que com ha explicat la portaveu nacional d’Ustec-Stes, Iolanda Segura, passaria per millorar el salari, reduir la sobrecàrrega de feina i la burocràcia i fer els centres educatius més democràtics, recuperant la independència professional que s’ha vist afectada pel decret de plantilles i de direccions amb la creació de les places perfilades que permeten escollir “a dit” alguns docents.

Més feina i menys salut mental

I és que segons l’estudi, un 88% dels docents creu que en els últims anys hi ha hagut un increment de volum de feina. De fet, un 29% dels enquestats, afirma que dedica entre 9 i 12 hores de feina setmanal a casa, un 24% més de 13 hores i un 10,7% més de 16h. Una quantitat de feina que sobrepassa molt les 37,5 hores setmanals marcada per la normativa, i que s’allarga 1 o 2 dies els caps de setmana (un 64% diu que treballa dissabte o diumenge i un 18% els dos dies).

El malestar mental entre els docents també és un altre factor important. Un 45% dels docents valora la seva salut psicològica com a “dolenta o molt dolenta”, i un 27% la veu com a “bona o molt bona”. La franja d’edat amb pitjor malestar és el tram 31-40 i entre el personal interí. Els professionals, sobretot de secundària, que treballen en un institut-escola són els que tenen un índex més alt de malestar (un 47% respecte un 25% de benestar), precisament aquests són els qui lideren la voluntat de deixar la docència (un 41%). La situació econòmica també perjudica l’estat de salut mental (un 17%) en aquells que pateixen situacions econòmiques complicades .

Un altre dels factors que, segons Díez, poden explicar per què es vol abandonar la professió és el “nivell de democràcia” dins dels centres, que dona autoritat a les direccions i que “els permet triar la metodologia i escollir professorat”. Un 41% dels docents la considera “gens satisfactòria o insatisfactòria davant del 31% que la veu “satisfactòria o molt satisfactòria”.

Díez ha recordat que fa 20 anys la feina de docent tenia unes condicions amb més compensacions, estabilitat, prestigi i estava més ben pagat i, per tant, no hi havia una voluntat de deixar la professió. Ara, segons Díez, “ja no compensa” quedar-se “en un sistema educatiu degradat” que, per exemple en el cas dels especialistes, afavoreix que es busqui feina “més atractiva” fora del sistema. “Si no ho revertim, anirà a pitjor”, ha advertit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia