Societat

Banc Sabadell. Experts en proximitat

Una joia tèxtil que venç el temps

Tomeu Fuster és la quarta generació d’una família d’experts en la fabricació de roba de llengües de Mallorca, creada amb la tècnica artesanal de l’ikat, pròpia de la ruta de la seda

La per­se­ve­rança i la paciència mari­den a la per­fecció amb la sub­ti­lesa i la cura a l’hora de con­fec­ci­o­nar les robes de llengües mallor­qui­nes. A Tei­xits Vicens ho saben molt bé. Tomeu Fus­ter és la quarta gene­ració d’una família que fabrica aquests tei­xits únics, cre­ats seguint la tècnica de l’ikat, carac­terística de la ruta de la seda. Tei­xits Vicens, després de 170 anys d’acti­vi­tat, és un exem­ple de pro­xi­mi­tat i trans­parència, valors que com­par­teix amb Banc Saba­dell.

La història comença l’any 1854 en una casa de Pollença, al nord de l’illa. En una de les habi­ta­ci­ons hi ha un teler i una cadira de bar­be­ria. Allà es con­fec­ci­o­nen tei­xits i s’arre­glen bar­bes. Els blaus del Medi­ter­rani, els verds de la serra de Tra­mun­tana ena­mo­ren aquesta família, que, amb el temps, ha esde­vin­gut un refe­rent en la pro­ducció de les robes de llengües.

La constància en la lluita, l’empre­ne­do­ria, la per­se­ve­rança i el per­fec­ci­o­nisme han anat guiant aquesta aven­tura al llarg dels anys. Actu­al­ment, només hi ha tres empre­ses que encara con­ser­ven l’ofici i han dema­nat la pro­tecció d’una iden­ti­fi­cació geogràfica pro­te­gida, reco­ne­guda per la UE. Ho dema­nen perquè cada tros de tei­xit és un tros de Mallorca.

“Per con­fec­ci­o­nar 200 metres de roba, neces­si­tem tres mesos”, diu Tomeu Fus­ter. Cada metre de roba és com una imatge de l’illa. La seva tieta i el seu marit van ser, en bona part, els autors d’aques­tes cre­a­ci­ons tan carac­terísti­ques. La bar­reja del vent de tra­mun­tana amb els pai­sat­ges verds de la gar­riga i els blaus del mar es tras­lla­da­ven a les robes amb aques­tes flàmules o llengües que són pre­sents en totes les cases mallor­qui­nes i que els turis­tes s’empor­ten a la maleta com si s’endu­gues­sin un tros de l’illa.

“Encara ara, quan estenc les robes tenyi­des amb el model 200, el blau tur­quesa, veig el Medi­ter­rani”, diu Fus­ter. Pre­ci­sa­ment, la ter­cera gene­ració de Vicens va ser la que va mar­car un abans i un després en la defi­nició dels estam­pats i dels colors emprats. “Al prin­cipi, s’uti­lit­za­ven només cinc o sis colors; avui dia en fem ser­vir gai­rebé una tren­tena”, explica Tomeu Fus­ter. I no només han incre­men­tat el nom­bre de colors, sinó també el de pro­duc­tes. Les llengües que, tra­di­ci­o­nal­ment, s’havien uti­lit­zat per a enta­pis­sats, cor­ti­nes i robes de llit o de taula van pas­sar a les espar­de­nyes, bos­ses de mà, cin­tu­rons i bar­rets, car­te­res i, fins i tot, peces de roba. Aquest boom va arri­bar l’any 2008, en plena crisi finan­cera. L’empresa havia de sobre­viure i ho va fer amb un pas deci­dit cap enda­vant.

Actu­al­ment, hi ha dis­set per­so­nes tre­ba­llant a l’empresa, que ha con­ver­tit el mer­cat ale­many en el segon més impor­tant, dar­rere de l’espa­nyol. Tomeu Fus­ter asse­gura que el pro­ducte estre­lla, en aquest moment, són els coi­xins. “En venem més de 2.000 a l’any”, diu Fus­ter, que en els últims anys s’ha encar­re­gat de reno­var i digi­ta­lit­zar el negoci, amb la intro­ducció, fins i tot, d’un dron que sobre­vola i con­trola tot l’estoc. Con­ver­tit en un autèntic expert en pro­xi­mi­tat, ara busca estàndards de qua­li­tat sos­te­ni­ble, robes de cotó i de lli ecològiques, altres mane­res de fixar el color que no siguin químiques i fórmu­les per apro­fi­tar els sobrants de fil per a paque­te­ria i cor­ti­nes.

“Intento no estar mai atu­rat; no em con­formo”, asse­gura. I és així com ha acon­se­guit la col·labo­ració amb la dis­se­nya­dora de joie­ria Elena Roh­ner i les expor­ta­ci­ons de robes de llengües als Estats Units, on els dis­se­nya­dors les uti­lit­zen, habi­tu­al­ment, per als seus pro­jec­tes. És com enviar-los una joia que, any rere any, venç el temps.

La tradició de l’ikat

L’ikat consisteix a cobrir a mà una zona dels fils per fer una reserva de color. Així, es tenyeix una part dels fils i una altra queda sense tenyir. Cada tela, d’una amplada d’1,50 metres, està formada per 2.052 fils i cada fil té la seva posició. En funció del dibuix, es tenyeixen més o menys fils.

Quan s’han tenyit els fils, es mouen per formar els dissenys característics de la tècnica i que s’identifiquen com una tipicitat pròpia del seu lloc d’origen. Aquesta feina es fa de manera artesanal abans de passar la base del teixit al teler mecànic, on s’acaba.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia