El tramvia torna a l’Eixample
Sis dècades després de l’últim viatge d’un tramvia pel districte, els usuaris en podran tornar a fer ús a partir del dia 9
S’espera que el nou tram de la línia T4 acumuli 24.000 validacions diàries i estalviï al voltant de 2.000 cotxes a la Diagonal
L’últim tramvia que va circular per l’Eixample de Barcelona ho va fer la nit del 18 al 19 de març del 1965. Un còctel entre l’auge del transport privat, l’aposta per l’autobús i l’ampliació de les línies de metro va enterrar el tramvia. Gairebé 60 anys després, dissabte de la setmana vinent, els barcelonins podran tornar a anar amb aquest mitjà de transport pels carrers del districte amb la posada en marxa del nou tram que va des de la plaça de les Glòries fins al carrer Girona, és a dir, fins a la parada de metro de Verdaguer. Els combois, però, ja es poden veure circular sense passatge simulant el servei real, a velocitat comercial i fent parada a les noves estacions per tal de fer les darreres comprovacions i ajustos. Es tracta de dos quilòmetres nous de tramvia que connecten amb Sant Adrià i Badalona per una banda i amb les línies de metro L2 a la Monumental i L4 i L5 a Verdaguer, a més de l’L1 a Glòries. És a dir, enllaçarà amb quatre línies de metro i tretze d’autobús de TMB.
El nou tram està previst que incorpori una demanda de 24.000 validacions al dia i es calcula que eliminarà al voltant de 2.000 cotxes dels carrils centrals de la Diagonal. Serà operat per la línia T4 del Trambesòs, que ha deixat de circular en direcció a Ciutadella-Vila Olímpica, i farà el recorregut cap al centre de la ciutat. La T5 i la T6 passaran a cobrir el servei des de Glòries fins a la platja. El servei de la T4 finalitza per ara a Glòries i els usuaris que vulguin continuar en direcció a Ciutadella-Vila Olímpica hauran de fer-ho, doncs, amb la T5 o la T6. Així, les estacions Auditori-Teatre Nacional, Marina, Wellington i Ciutadella-Vila Olímpica ja no són de la T4, sinó de la T5 i la T6.
La connexió de les xarxes tramviàries per l’avinguda de la Diagonal es durà a terme sense catenària, amb un sistema d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos rails que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas. Els combois que facin aquest recorregut passaran d’un tram a l’altre canviant el sistema d’alimentació i desplegant o replegant el pantògraf. Aquest sistema ha requerit l’adaptació de la flota actual. Serà la segona vegada al món que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia.
El tramvia tindrà prioritat semafòrica. En concret, al tram entre els carrers de Castillejos i Bailèn s’han ajustat els cicles semafòrics de 27 cruïlles, les deu de l’avinguda Diagonal i disset més de l’entorn. I en l’àmbit de la mateixa plaça de les Glòries, amb la nova urbanització s’han instal·lat deu passos de vianants amb semàfors. De fet, la regulació semafòrica té un sistema de correcció que reforça la prioritat del tramvia si durant el servei experimenta un desajust respecte a la trajectòria teòrica estimada. És a dir, es pot compensar el fet que el tramvia estigui aturat en una estació més estona de la prevista.
No ha estat fàcil arribar fins aquí. El 1987 TMB va planificar per primera vegada la recuperació del tramvia, que no va ser una realitat fins al 2004. Ja aleshores es començava a reclamar la unió del Trambaix i el Trambesòs. Durant anys, els partits s’enfrontaven pel recorregut que havia de tenir la connexió i s’especulava si n’hi havia prou amb els autobusos, més barats. El maig del 2010, l’aleshores alcalde Jordi Hereu va convocar una consulta ciutadana sobre la reforma de la Diagonal amb tres opcions: dues que incloïen la connexió del tramvia i una tercera que apostava per no tocar res. Va guanyar aquesta última i això va significar una derrota estrepitosa per al govern municipal. L’any següent, Xavier Trias posava fi a 32 anys de governs del PSC.
Ara ja tothom assumeix que la connexió es farà i que serà per la Diagonal. Tanmateix, l’alcalde, Jaume Collboni, condiciona el fet que sigui una realitat durant aquest mandat a disposar de pressupost tant a l’Ajuntament com a la Generalitat. La intenció és que les obres es puguin treure a concurs públic a principis de l’any vinent.
L’allargament ha d’anar lligat a la reurbanització de la Diagonal entre el passeig de Sant Joan i l’avinguda de Sarrià. El govern la planteja en tres trams: del passeig de Sant Joan al passeig de Gràcia (que s’urbanitzaria seguint el model entre les Glòries i el passeig de Sant Joan), entre el passeig de Gràcia i Francesc Macià (on el tramvia respectaria la urbanització feta el 2015, no es tocarien les voreres i s’actuaria només en la calçada central), i entre Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià (on el tramvia discorre per la calçada central).