Infraestructures i serveis

Mobilitat

15.000 víctimes el 2023 a l’àrea de Barcelona en accidents viaris

El 2023 es va tancar amb 15.000 víctimes en accidents de trànsit a l’àrea metropolitana de Barcelona, 46 de les quals van morir. El nombre total de persones afectades representa el 49% del conjunt de Catalunya i les víctimes mortals, el 16% del total. Són les dades que ha fet públiques l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) amb motiu del Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit, que es commemora avui. El balanç sorgeix de l’estudi elaborat per l’Institut Metròpoli, que ha analitzat les dades entre el 2009 i el 2023.

L’any passat es van produir 11.626 sinistres amb persones mortes, greus o lleus a l’àrea metropolitana. A tot Catalunya, hi va haver 23.591 accidents: 15.518, en vies urbanes, i 8.073, en carreteres i espais interurbans. Les dades indiquen una disminució del nombre d’accidents a les zones urbanes i un increment a les carreteres. Aquest estudi conclou que, tot i mantenir-se en valors sensiblement inferiors als anys previs a la pandèmia de la covid, s’està tornant a produir un augment en la sinistralitat, particularment pel que fa al nombre de persones ferides de gravetat, que ha crescut un 60% en els darrers quatre anys. Les dades mostren que entre els anys 2007 i 2011 es va reduir lleugerament el nombre de víctimes per la disminució de la mobilitat arran de la crisi econòmica. El nombre de sinistres va augmentar a partir del 2011. El 2020 va caure per les restriccions de mobilitat per la covid i, a partir del 2021, es constata un increment del nombre d’accidents de trànsit.

També hi ha hagut un canvi territorial: el pes de la ciutat de Barcelona ha anat disminuint, mentre que ha crescut el nombre d’accidents als municipis de la primera corona metropolitana. En les vies que travessen aquestes ciutats s’han originat el 31% de les víctimes lleus i el 37% de les greus i mortals. Des de la pandèmia s’ha duplicat, en termes relatius, el nombre de víctimes d’accidents fora de la ciutat de Barcelona. Els autors de l’estudi creuen que aquest fenomen es pot explicar, en part, per l’impacte de mesures de pacificació viària o pel descens del trànsit motoritzat a la ciutat de Barcelona. A la segona corona ha augmentat lleugerament, amb un cert estancament els últims tres anys. “Tot i això, la concentració d’accidents a Barcelona fa que assoleixi l’índex més elevat de totes les corones metropolitanes” de l’Estat, alerta l’estudi elaborat per l’Institut Metròpoli.

Els motociclistes i els vianants són els que en surten més malparats pel que fa als danys personals. L’estudi recull que en el període comprès entre el 2009 i el 2023 els motociclistes representen el 46% de les persones mortes i el 48% dels ferits de gravetat, mentre que els ciclistes sumen el 29% de les víctimes mortals i el 24% dels ferits greument. Segons l’AMB, la sinistralitat en motocicleta, que arriba a la taxa de 34 víctimes per milió de desplaçaments en dia feiner, continua sent el principal problema de seguretat viària a l’àrea metropolitana, tot i haver disminuït sensiblement en els darrers anys.

Aquesta disminució també s’ha produït en el cas de la bicicleta, particularment fora de la ciutat de Barcelona i de les seves connexions. L’AMB considera que aquest descens està “molt probablement vinculat als esforços de millora de la infraestructura pedalable local i metropolitana, la Bicivia, i les condicions de seguretat generals que s’hi estan aplicant”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia