Societat

Banc Sabadell. Experts en proximitat

Vuit dècades d’espardenyes artesanes

Una botiga diminuta al centre de Palma plena d’espardenyes de totes les formes i colors i dues dones —Visitación i Aurora— que mantenen viu un llegat històric i alhora contemporani

Els car­re­rons del cen­tre de la ciu­tat de Palma ama­guen petits tre­sors que, al llarg de la història, han estat punt de tro­bada de locals i turis­tes, com l’espar­de­nye­ria La Con­cepción, situ­ada al car­rer que porta el mateix nom i cone­guda de tot­hom a l’illa. Des que va obrir les por­tes, l’any 1940, ha ves­tit els peus de cen­te­nars i cen­te­nars de cli­ents i ha rebut per­so­nat­ges com la reina Sofia o la dona de l’expre­si­dent ame­ricà Mic­he­lle Obama.

L’espar­de­nye­ria La Con­cepción va veure la llum en una Mallorca emi­nent­ment rural, on el turisme encara era una entelèquia. La regen­tava una dona —Car­men Fernández— a qui tot­hom conei­xia com na Geroni. Va ser en aquesta època i a través d’aquesta botiga que van arri­bar a l’illa les pri­me­res avar­ques menor­qui­nes, un calçat artesà que ales­ho­res només feien ser­vir els page­sos i que, amb els anys, ha esde­vin­gut un comodí pre­sent a totes les cases.

Calçat rústic de moda

Na Geroni va ser una dona forta i amb caràcter que va tirar el negoci enda­vant a còpia de ven­dre mol­tes espar­de­nyes durant els mesos d’estiu per poder sobre­viure durant els mesos d’hivern. Però l’illa es va anar trans­for­mant a poc a poc, i allò que era un calçat rústic vin­cu­lat a la terra es va posar de moda a par­tir dels anys setanta amb l’arri­bada del turisme estran­ger, inclo­sos alguns famo­sos inter­na­ci­o­nals. I uns anys després, l’espar­de­nye­ria va rebre la visita de la reina Sofia, que es va con­ver­tir en cli­ent habi­tual i influ­en­cer quan aquesta pro­fessió encara no tenia nom.

Als anys noranta, Visi­tación Hernández va entrar a tre­ba­llar a l’espar­de­nye­ria. Venia del comerç de la fruita, però neces­si­tava la feina per tirar enda­vant la família. S’hi va abo­car. Ho va apren­dre tot sobre l’espart, el jute i el mar­galló. Ho va apren­dre tot sobre les soles i les lones. “Quan vaig entrar a la botiga per pri­mera vegada, vaig veure tants parells de saba­tes que vaig tenir un atac d’ansi­e­tat”, recorda. Però amb el temps va esde­ve­nir una experta en el seu ofici i en pro­xi­mi­tat. I quan, l’any 2006, na Geroni es va jubi­lar, amb 80 anys, ella va aga­far el negoci.

Una botiga sin­gu­lar

El car­tell antic sobre el número 17 del car­rer de la Con­cepció de Palma ho deixa clar. A la porta, cis­tells d’espart i a dins cen­te­nars de parells d’espar­de­nyes omplen les parets de dalt a baix, orga­nit­za­des per models, colors i números. L’espai que queda per moure’s és dimi­nut, però Visi­tación i la seva filla Aurora hi estan com un peix al ros­toll. Sem­bla caòtic perquè els cli­ents entren, aga­fen i dei­xen les espar­de­nyes, però tot està con­tro­lat. Durant els mesos d’estiu venen entre 40 i 50 parells d’espar­de­nyes cada dia.

Fa uns vint anys que Aurora, la filla de Visi­tación, va actu­a­lit­zar l’oferta. “No hi havia hagut gaire evo­lució i havíem de superar l’espar­de­nya clàssica i la de la iaia”, diu Aurora. Ara tenen espar­de­nyes que van des dels 12 euros (la clàssica) fins als 75 euros (les eivis­sen­ques) o els 85 euros (les de falca amb guar­ni­ments). I fins i tot tenen col·lec­ci­ons cre­a­des específica­ment per a núvies.

“Cada peu té les seves neces­si­tats i cada neces­si­tat té la seva espar­de­nya”, diu Aurora. A la botiga s’hi tro­ben espar­de­nyes d’arte­sans de les Illes, però també de La Rioja i de Múrcia.

Cli­ents fidels del comerç local

Visi­tación i Aurora viuen del turista que sap que allà hi ha les espar­de­nyes autènti­ques i d’una cli­en­tela fidel que, cada any, renova la col·lecció o troba una excusa per fer un regal. Ara, mare i filla estan tre­ba­llant per posar en marxa un web a través de la qual es podran com­prar les espar­de­nyes de La Con­cepción des de qual­se­vol lloc del món. “Cada cop és més difícil ven­dre, però la per­se­ve­rança ens per­met sobre­viure”, diu Aurora. Per a ella, és impor­tant no per­dre l’essència del negoci i man­te­nir una oferta basada en pro­ducte ela­bo­rat a mà, amb passió, sense pres­ses, com es feia abans.

Tant ella com la mare —que ja pre­para la seva jubi­lació— són cons­ci­ents que els petits comerços són els que aju­den a crear iden­ti­tat als bar­ris, i pro­mo­uen i dina­mit­zen l’eco­no­mia local. Des d’aquest barri de Palma, al llarg dels anys, les espar­de­nyes han viat­jat a Dubai, els Estats Units, el Canadà, Letònia, Ale­ma­nya, Itàlia... Però la com­petència és cada cop més ferotge. Tre­pit­jar fort, amb coherència, i man­te­nint l’essència, és el camí.

Un calçat molt fotogènic

Els experts en moda i cinema ho tenen clar: l’espardenya és un calçat molt fotogènic. Que li ho diguin, si no, a Penélope Cruz a la pel·lícula Jamón jamón, a Rita Hayworth a La dama de Shanghái o a Grace Kelly a Atrapa un lladre. Salvador Dalí també se’n va calçar unes de negres amb vetes, sobre uns mitjons vermells... Coses d’artistes surrealistes!

Però el més curiós de les espardenyes és el seu caràcter atemporal. Travessen les línies del temps sense que es noti. És una peça de roba que no envelleix. Per cert, el Museu Arqueològic Nacional té unes sandàlies amb sola d’espart per donar-los més flexibilitat de fa més de 7.000 anys. I aquesta sola neolítica és idèntica a la de les espardenyes que tots coneixem avui dia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia