Banc Sabadell. Experts en proximitat
Vuit dècades d’espardenyes artesanes
Una botiga diminuta al centre de Palma plena d’espardenyes de totes les formes i colors i dues dones —Visitación i Aurora— que mantenen viu un llegat històric i alhora contemporani
Els carrerons del centre de la ciutat de Palma amaguen petits tresors que, al llarg de la història, han estat punt de trobada de locals i turistes, com l’espardenyeria La Concepción, situada al carrer que porta el mateix nom i coneguda de tothom a l’illa. Des que va obrir les portes, l’any 1940, ha vestit els peus de centenars i centenars de clients i ha rebut personatges com la reina Sofia o la dona de l’expresident americà Michelle Obama.
L’espardenyeria La Concepción va veure la llum en una Mallorca eminentment rural, on el turisme encara era una entelèquia. La regentava una dona —Carmen Fernández— a qui tothom coneixia com na Geroni. Va ser en aquesta època i a través d’aquesta botiga que van arribar a l’illa les primeres avarques menorquines, un calçat artesà que aleshores només feien servir els pagesos i que, amb els anys, ha esdevingut un comodí present a totes les cases.
Calçat rústic de moda
Na Geroni va ser una dona forta i amb caràcter que va tirar el negoci endavant a còpia de vendre moltes espardenyes durant els mesos d’estiu per poder sobreviure durant els mesos d’hivern. Però l’illa es va anar transformant a poc a poc, i allò que era un calçat rústic vinculat a la terra es va posar de moda a partir dels anys setanta amb l’arribada del turisme estranger, inclosos alguns famosos internacionals. I uns anys després, l’espardenyeria va rebre la visita de la reina Sofia, que es va convertir en client habitual i influencer quan aquesta professió encara no tenia nom.
Als anys noranta, Visitación Hernández va entrar a treballar a l’espardenyeria. Venia del comerç de la fruita, però necessitava la feina per tirar endavant la família. S’hi va abocar. Ho va aprendre tot sobre l’espart, el jute i el margalló. Ho va aprendre tot sobre les soles i les lones. “Quan vaig entrar a la botiga per primera vegada, vaig veure tants parells de sabates que vaig tenir un atac d’ansietat”, recorda. Però amb el temps va esdevenir una experta en el seu ofici i en proximitat. I quan, l’any 2006, na Geroni es va jubilar, amb 80 anys, ella va agafar el negoci.
Una botiga singular
El cartell antic sobre el número 17 del carrer de la Concepció de Palma ho deixa clar. A la porta, cistells d’espart i a dins centenars de parells d’espardenyes omplen les parets de dalt a baix, organitzades per models, colors i números. L’espai que queda per moure’s és diminut, però Visitación i la seva filla Aurora hi estan com un peix al rostoll. Sembla caòtic perquè els clients entren, agafen i deixen les espardenyes, però tot està controlat. Durant els mesos d’estiu venen entre 40 i 50 parells d’espardenyes cada dia.
Fa uns vint anys que Aurora, la filla de Visitación, va actualitzar l’oferta. “No hi havia hagut gaire evolució i havíem de superar l’espardenya clàssica i la de la iaia”, diu Aurora. Ara tenen espardenyes que van des dels 12 euros (la clàssica) fins als 75 euros (les eivissenques) o els 85 euros (les de falca amb guarniments). I fins i tot tenen col·leccions creades específicament per a núvies.
“Cada peu té les seves necessitats i cada necessitat té la seva espardenya”, diu Aurora. A la botiga s’hi troben espardenyes d’artesans de les Illes, però també de La Rioja i de Múrcia.
Clients fidels del comerç local
Visitación i Aurora viuen del turista que sap que allà hi ha les espardenyes autèntiques i d’una clientela fidel que, cada any, renova la col·lecció o troba una excusa per fer un regal. Ara, mare i filla estan treballant per posar en marxa un web a través de la qual es podran comprar les espardenyes de La Concepción des de qualsevol lloc del món. “Cada cop és més difícil vendre, però la perseverança ens permet sobreviure”, diu Aurora. Per a ella, és important no perdre l’essència del negoci i mantenir una oferta basada en producte elaborat a mà, amb passió, sense presses, com es feia abans.
Tant ella com la mare —que ja prepara la seva jubilació— són conscients que els petits comerços són els que ajuden a crear identitat als barris, i promouen i dinamitzen l’economia local. Des d’aquest barri de Palma, al llarg dels anys, les espardenyes han viatjat a Dubai, els Estats Units, el Canadà, Letònia, Alemanya, Itàlia... Però la competència és cada cop més ferotge. Trepitjar fort, amb coherència, i mantenint l’essència, és el camí.
Un calçat molt fotogènic
Els experts en moda i cinema ho tenen clar: l’espardenya és un calçat molt fotogènic. Que li ho diguin, si no, a Penélope Cruz a la pel·lícula Jamón jamón, a Rita Hayworth a La dama de Shanghái o a Grace Kelly a Atrapa un lladre. Salvador Dalí també se’n va calçar unes de negres amb vetes, sobre uns mitjons vermells... Coses d’artistes surrealistes!
Però el més curiós de les espardenyes és el seu caràcter atemporal. Travessen les línies del temps sense que es noti. És una peça de roba que no envelleix. Per cert, el Museu Arqueològic Nacional té unes sandàlies amb sola d’espart per donar-los més flexibilitat de fa més de 7.000 anys. I aquesta sola neolítica és idèntica a la de les espardenyes que tots coneixem avui dia.