La fotografia ibèrica repassa la història d’Espanya i Portugal en la fira Art Basel Miami
La Fundació Foto Colectania de Barcelona va presentar avui en la fira Art Basel Miami Beach una exposició fotogràfica amb 150 obres de 36 fotògrafs, que serveix com a testimoni excepcional de l’evolució i el desenvolupament de les societats del sud d’Europa.
La mostra ‘Beyond the Single Image. Spanish Photography from the Foto Colectania Collection’ es podrà visitar fins al 26 d’abril de 2025 en The Margulies Collection at The Warehouse, en la primera vegada que aquesta institució obre les seves portes a una col·lecció convidada.
Allí, els espectadors trobaran una mostra organitzada en 20 seqüències temàtiques distribuïdes en 10 blocs, en els quals es reflecteix el procés de modernització que va començar en la dècada de 1950 a Espanya i Portugal, tant a nivell social com en l’àmbit fotogràfic.
El fundador i president de la Fundació Foto Colectania, Mario Rotllant, va recordar en una entrevista amb l’Agència EFE que fa 25 anys va començar a col·leccionar fotografia amb “una vocació absolutament pública” i que, per tant, aquesta exposició és el primer pas per donar a conèixer internacionalment la fotografia espanyola, la meta de la qual és obrir un programa d’itineràncies pel continent americà.
En aquesta mostra, comissariada per Carles Guerra i que pren com a base la que va albergar la seu barcelonina de Foto Colectania, sota el títol ‘El curs dels esdeveniments’, es pot observar el treball d’autors com Laia Abril, Cristina de Middel o Txema Salvans; al costat de destacats fotògrafs com Pilar Aymerich, Joan Fontcuberta, Manel Armengol, Cristina García Rodero, Manolo Laguillo, Alberto García-Alix, Leopoldo Pomés, Xavier Miserachs, Ramón Masats o Francisco Gómez.
Guerra va afegir que presentar la mostra a Miami és demostrar que hi ha històries locals que poden tenir una visió més àmplia, és a dir, “intentar traduir un discurs molt genuí i fer-ho accessible a d’altres audiències”.
En paraules d’una de les protagonistes, Pilar Aymerich, l’exposició es converteix en “un ventall d’imatges que et dona una visió del país”, la qual cosa para ella és fonamental amb el propòsit de “donar constància del que ha existit”.
Aymerich va valorar que el fet de triar un tipus de fotografia és un forma d’educar la mirada de les persones que viuen en aquest país, per la qual cosa va valorar positivament que l’exposició surti d’Espanya.
“De vegades el més important és que els diferents pobles ens coneguem, perquè és quan podem acceptar a l’altre. Si no ens coneixem, sempre serà a l’inrevés, sempre hi ha por a l’altre, al que està davant”, ha manifestat la fotògrafa.
En aquest sentit, un altre dels participants d’aquesta exposició, l’artista Joan Fontcuberta, va argumentar que la presència de l’exposició de Foto Colectania en la fira nord-americana és una oportunitat perquè la fotografia espanyola es doni a conèixer, ja que “per desgràcia, és molt poc coneguda fora de les fronteres”.
Fontcuberta es va referir a la disciplina fotogràfica com “una forma de pensament visual”, capaç de traspassar generacions, per aquest motiu per a ell una de les claus d’aquesta col·lecció és que s’ocupa tant del fotoperiodisme com de la fotografia conceptual, al mateix temps que contempla la fotografia més creativa, analítica i poètica: “És un gresol, un mosaic de la creació contemporània”.