Infraestructures i serveis

Oposició i temors al territori

El secretari de Transició Ecològica obre la porta a tocar la Ricarda i a crear una zona humida de reserva d’aus lluny dels avions

L’Ajuntament del Prat vol íntegra la llacuna i els veïns s’oposen a fer marxa enrere en la configuració de pistes

Ajun­ta­ment del Prat, veïns afec­tats per les molèsties acústi­ques i page­sos del delta veuen amb pre­o­cu­pació el pro­jecte d’Aena per ampliar l’aero­port bar­ce­loní. Per motius i temors dife­rents, cap dels repre­sen­tants con­sul­tats veu amb bons ulls la pro­posta o defensa una altra alter­na­tiva. Per exem­ple, l’Asso­ci­ació de Veïns Gavà Mar i l’Ajun­ta­ment del Prat com­par­tei­xen l’aposta pel sis­tema aero­por­tu­ari del tri­an­gle Bar­ce­lona, Girona i Reus. Els veïns defen­sen que es poden aug­men­tar els vols inter­con­ti­nen­tals del Prat “apro­fi­tant el 25% de capa­ci­tat infrau­ti­lit­zada de l’aero­port i sense neces­si­tat de modi­fi­car la con­fi­gu­ració de les pis­tes, evi­tant així els errors del pas­sat”, explica el pre­si­dent de l’asso­ci­ació, Car­los Doménech. La con­fi­gu­ració actual de pis­tes segre­ga­des, recorda, és fruit d’un acord sig­nat per Aena amb els ajun­ta­ments del Prat, Gavà, Vila­de­cans, Sant Boi, Cas­tell­de­fels i Sit­ges. La pro­posta de diver­ses asso­ci­a­ci­ons veïnals afec­ta­des, indica Doménech, la conei­xen tots els par­tits polítics, es va pre­sen­tar al Par­la­ment i “per­me­tria opti­mit­zar el fun­ci­o­na­ment del Prat i, a més, com­ple­men­tar-lo amb l’impuls als aero­ports de Reus i Girona”. L’Ajun­ta­ment del Prat, la màxima ins­ti­tució que avui s’oposa a l’ampli­ació després que Comuns hagin per­dut l’alcal­dia de Bar­ce­lona, aposta clara­ment pel model de tres aero­ports tot con­nec­tant-los amb tren. La tinenta d’alcal­dia d’Urba­nisme del Prat, Alba Bou, asse­gura que l’opció per­me­tria aug­men­tar glo­bal­ment la capa­ci­tat de pas­sat­gers i càrrega amb l’espe­ci­a­lit­zació de cada aero­port, i no con­si­dera cap con­tra­temps abor­dar la con­nexió ràpida en tren del Prat, Girona i Reus: “L’ampli­ació de l’aero­port també els repre­sen­ta­ria cinc o sis anys d’obres.” Bou rea­firma la defensa de la inte­gri­tat actual de la lla­cuna de la Ricarda tot aler­tant sobre la solució que inten­ta­ria el govern i que ha avançat bas­tant clara­ment el nou secre­tari de Tran­sició Ecològica de la Gene­ra­li­tat, pre­ci­sa­ment l’ornitòleg i natu­ra­lista Jordi Sar­ga­tal.

Tenint en compte la mala situ­ació natu­ral de la Ricarda, Sar­ga­tal no ha dub­tat a afir­mar públi­ca­ment que “tocar la Ricarda una mica per una petita ampli­ació de la pista no ha de voler dir fer malbé la Ricarda. Al con­trari, es pot millo­rar hidrològica­ment i ecològica”. Però no es podria garan­tir la segu­re­tat i tran­quil·litat de les aus que hi habi­ten perquè con­ti­nu­a­rien estant en la tra­jectòria dels avi­ons. Per això el secre­tari de Tran­sició Ecològica pro­posa l’opció de crear una nova zona humida allu­nyada dels avi­ons més cap a l’inte­rior del delta del Llo­bre­gat per tal de crear una reserva d’aus (ZEPA) més segura i amb garan­ties, al mateix temps que es rena­tu­ra­litza la Ricarda.

L’opció esbos­sada per Sar­ga­tal no agrada a l’Ajun­ta­ment del Prat. “No hau­rien d’estar pre­o­cu­pats per fer una mudança sinó per crear noves zones humi­des i man­te­nir les que tenim. No intuïm una pro­posta sen­sata que pugui acon­ten­tar les ins­ti­tu­ci­ons euro­pees perquè qual­se­vol solució que pro­po­sin haurà de satis­fer les expec­ta­ti­ves ambi­en­tals de la UE”, afirma Bou, que recorda, a més, que l’Ajun­ta­ment té el suport de 50.000 sig­na­tu­res ciu­ta­da­nes reco­lli­des en els dar­rers anys que s’opo­sen a l’allar­ga­ment de la pista cap a la lla­cuna de la Ricarda.

“Ens tocarà el rebre”, diuen pagesos

Des del canal de regants de ladDreta del Llobregat, Xavier Oliva es mira amb “molta desconfiança” el projecte perquè qui acabarà pagant els plats trencats serà el parc agrari, diu: “Ens fa por no per l’ampliació sinó per les propostes que faran per rentar la imatge.” Els productors agrícoles del delta estan enfadats amb la decisió del govern d’ERC d’ampliar la zona ZEPA per damunt de la C-31, on Oliva dubta irònicament “que hi hagin vist ocells autòctons del delta”. Les restriccions de la ZEPA a l’ús de “maquinària o fitosanitaris no permet ni fer agricultura ecològica i al costat d’un aeroport gegant”, es queixa. Favorable a la zona ZEPA, en canvi, la regidora Bou afirma que els productors del Prat i Sant Boi “han pogut funcionar amb aquests condicionants” ecològics durant anys, però els dona la raó quan denuncien que l’ampliació s’ha fet sense un pla de gestió: “Els posem limitacions però no els acompanyem per poder gestionar les noves especificitats.” Oliva lamenta que “no es pot tenir tot, però Sargatal diu que és capaç de tenir més ocells i més agricultura. És més bo que el Mago Pop”. El pla Delta, conclou Oliva, va desviar el riu i es va carregar els aiguamolls de Ca l’Arana sense consultar els afectats i ara tem “una altra mossegada” al delta i al sòl agrícola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia