Infraestructures i serveis

Oposició i temors al territori

El secretari de Transició Ecològica obre la porta a tocar la Ricarda i a crear una zona humida de reserva d’aus lluny dels avions

L’Ajuntament del Prat vol íntegra la llacuna i els veïns s’oposen a fer marxa enrere en la configuració de pistes

Ajuntament del Prat, veïns afectats per les molèsties acústiques i pagesos del delta veuen amb preocupació el projecte d’Aena per ampliar l’aeroport barceloní. Per motius i temors diferents, cap dels representants consultats veu amb bons ulls la proposta o defensa una altra alternativa. Per exemple, l’Associació de Veïns Gavà Mar i l’Ajuntament del Prat comparteixen l’aposta pel sistema aeroportuari del triangle Barcelona, Girona i Reus. Els veïns defensen que es poden augmentar els vols intercontinentals del Prat “aprofitant el 25% de capacitat infrautilitzada de l’aeroport i sense necessitat de modificar la configuració de les pistes, evitant així els errors del passat”, explica el president de l’associació, Carlos Doménech. La configuració actual de pistes segregades, recorda, és fruit d’un acord signat per Aena amb els ajuntaments del Prat, Gavà, Viladecans, Sant Boi, Castelldefels i Sitges. La proposta de diverses associacions veïnals afectades, indica Doménech, la coneixen tots els partits polítics, es va presentar al Parlament i “permetria optimitzar el funcionament del Prat i, a més, complementar-lo amb l’impuls als aeroports de Reus i Girona”. L’Ajuntament del Prat, la màxima institució que avui s’oposa a l’ampliació després que Comuns hagin perdut l’alcaldia de Barcelona, aposta clarament pel model de tres aeroports tot connectant-los amb tren. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme del Prat, Alba Bou, assegura que l’opció permetria augmentar globalment la capacitat de passatgers i càrrega amb l’especialització de cada aeroport, i no considera cap contratemps abordar la connexió ràpida en tren del Prat, Girona i Reus: “L’ampliació de l’aeroport també els representaria cinc o sis anys d’obres.” Bou reafirma la defensa de la integritat actual de la llacuna de la Ricarda tot alertant sobre la solució que intentaria el govern i que ha avançat bastant clarament el nou secretari de Transició Ecològica de la Generalitat, precisament l’ornitòleg i naturalista Jordi Sargatal.

Tenint en compte la mala situació natural de la Ricarda, Sargatal no ha dubtat a afirmar públicament que “tocar la Ricarda una mica per una petita ampliació de la pista no ha de voler dir fer malbé la Ricarda. Al contrari, es pot millorar hidrològicament i ecològica”. Però no es podria garantir la seguretat i tranquil·litat de les aus que hi habiten perquè continuarien estant en la trajectòria dels avions. Per això el secretari de Transició Ecològica proposa l’opció de crear una nova zona humida allunyada dels avions més cap a l’interior del delta del Llobregat per tal de crear una reserva d’aus (ZEPA) més segura i amb garanties, al mateix temps que es renaturalitza la Ricarda.

L’opció esbossada per Sargatal no agrada a l’Ajuntament del Prat. “No haurien d’estar preocupats per fer una mudança sinó per crear noves zones humides i mantenir les que tenim. No intuïm una proposta sensata que pugui acontentar les institucions europees perquè qualsevol solució que proposin haurà de satisfer les expectatives ambientals de la UE”, afirma Bou, que recorda, a més, que l’Ajuntament té el suport de 50.000 signatures ciutadanes recollides en els darrers anys que s’oposen a l’allargament de la pista cap a la llacuna de la Ricarda.

“Ens tocarà el rebre”, diuen pagesos

Des del canal de regants de ladDreta del Llobregat, Xavier Oliva es mira amb “molta desconfiança” el projecte perquè qui acabarà pagant els plats trencats serà el parc agrari, diu: “Ens fa por no per l’ampliació sinó per les propostes que faran per rentar la imatge.” Els productors agrícoles del delta estan enfadats amb la decisió del govern d’ERC d’ampliar la zona ZEPA per damunt de la C-31, on Oliva dubta irònicament “que hi hagin vist ocells autòctons del delta”. Les restriccions de la ZEPA a l’ús de “maquinària o fitosanitaris no permet ni fer agricultura ecològica i al costat d’un aeroport gegant”, es queixa. Favorable a la zona ZEPA, en canvi, la regidora Bou afirma que els productors del Prat i Sant Boi “han pogut funcionar amb aquests condicionants” ecològics durant anys, però els dona la raó quan denuncien que l’ampliació s’ha fet sense un pla de gestió: “Els posem limitacions però no els acompanyem per poder gestionar les noves especificitats.” Oliva lamenta que “no es pot tenir tot, però Sargatal diu que és capaç de tenir més ocells i més agricultura. És més bo que el Mago Pop”. El pla Delta, conclou Oliva, va desviar el riu i es va carregar els aiguamolls de Ca l’Arana sense consultar els afectats i ara tem “una altra mossegada” al delta i al sòl agrícola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.