Infraestructures i serveis

Un corredor contra les emissions

Calculen que el carril ràpid per a busos entre Girona i Salt, el BRCat, incorporarà 300.000 viatgers més

Agafen forma una plaça i dues rotondes noves i el carril bici pel mig del passeig Països Catalans saltenc

L’L3, que uneix les dues ciutats, té més d’1,8 milions d’usuaris a l’any i les vuit línies gironines, més de 4 milions

Dos vehicles elèctrics s’afegiran a la nova BRCat, que tindrà una freqüència de 15 minuts

Els autobusos estaran exempts de les restriccions d’accés a la futura zona de baixes emissions (ZBE) de Girona, que entrarà en servei en el segon semestre del 2025. Gairebé en paral·lel la ciutat estarà més ben connectada amb el segon municipi de la comarca, Salt, gràcies al Bus Ràpid de Catalunya (BRCat). Es calcula que hi haurà més de 300.000 viatgers nous que es desplaçaran d’un lloc a l’altre quan el corredor entri en marxa, la tardor del 2025.

La companyia Transportes Eléctricos Interurbanos, SA (Teisa) té la concessió de les línies que uneixen Girona i Salt fins al 2028. El director gerent, Àlex Gilabert, exposa que el BRCat hauria de confirmar l’augment de viatgers del transport públic, no només a Girona i a l’àrea metropolitana sinó a tot Catalunya, a partir del 2021. “En l’L3 tenim un 45% més de viatgers que el 2019 i en l’L4 un 61% més.” L’L3 podria acabar l’any amb 1.888.658 viatgers –en registrava 1.724.193 fins al novembre– i l’L4, amb 1.118.726. Teisa també gestiona l’L6, que no connecta amb Salt i que arriba fins al barri de Vila-roja i fins a Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis.

Gilabert destaca que l’L9 es convertirà en l’LBRCat i que, en lloc de passar cada mitja hora, passarà cada quart, amb dos vehicles elèctrics. Això hauria de contribuir a augmentar els 252.918 usuaris previstos a finals d’any. La línia connecta Salt fins al campus de Montilivi de la Universitat de Girona.

Les obres van començar fa quatre mesos. A Salt, són visibles el carril bici central i les dues noves rotondes, a tocar de l’Estació Jove i el carrer Josep Irla (l’una) i a tocar del mercat municipal i el passeig Marquès de Camps (l’altra). “Cada sis minuts” hi haurà un dels tres busos que enllacen Salt i Girona, l’L3, l’L4 o l’L9 (BRCat), exposa el tinent d’alcalde de Territori, Àlex Barceló (ERC).

El BRCat augmentarà els trajectes fins al polígon industrial de Torre Mirona, on hi ha 73 empreses –un vehicle de l’L4 ja hi arriba cada hora, des de l’abril–. Barceló també remarca que el carril ràpid millorarà l’accés al futur campus de salut i el nou hospital universitari Josep Trueta, que s’ha de fer, majoritàriament, a Salt.Barceló recorda que el BRCat inclou un carril bus segregat a la dreta de la via, un carril per a vehicles i el carril bici pel centre del passeig Països Catalans, entre el carrer Pere Coll i Güitó, a tocar del pavelló i el camp municipals d’esports (en un extrem) i la rotonda d’Alfons Moré (a l’altre extrem, al límit amb el terme de Girona).

Fonts del Departament de Territori de la Generalitat destaquen que el corredor permetrà estalviar, de mitjana, sis minuts en les línies L3, L4 i L9 i que el trànsit mantindrà “la fluïdesa” a causa de l’eliminació dels girs a l’esquerra i “la simplificació de fases semafòriques, amb més temps de verd”.

Per Girona, a banda de les facilitats d’entrada i sortida en transport públic, el BRCat transformarà la plaça Joan Brossa, sota el viaducte del tren i molt a prop de la plaça Poeta Marquina. Per la regidora sortint de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu (Guanyem) –ahir va presentar la renúncia per raons de salut–, el projecte “afavoreix l’accés al treball i a l’educació”. Hi afegeix que el fet que l’L3 i l’L4 deixin d’arribar a la plaça Marquès de Camps reduirà la contaminació. La plaça és un dels punts de més congestió i a prop d’un punt negre amb més diòxid de nitrogen, la ronda Ferran Puig.

Més d’un milió a l’L5

Les vuit línies urbanes de Girona, que gestiona fins al 2034 la societat municipal Transports Municipals del Gironès (TMG), superaran per primer cop els quatre milions d’usuaris. Fins al novembre n’havien dut 4,3 milions. La més utilitzada és l’L5, amb 1.148.329 usuaris (vegeu el gràfic). Gilabert i Andreu coincideixen a dir que els descomptes de l’Estat i la Generalitat han fet augmentar l’ús del transport públic després de la covid-19.

En el corredor contra les emissions contaminants, que farà augmentar l’oferta un 40%, la Generalitat hi inverteix 5,5 milions gràcies als fons Next Generation. Els treballs van a càrrec d’Excavaciones y Pinturas, SAU i Proseñal, SLU.

Dues rotondes

Sense girs

A Salt agafen forma dues rotondes noves –a la foto de Quim Puig, la que hi ha a tocar de l’Estació Jove, dimarts– i el carril central per a bicicletes al passeig Països Catalans. Les rotondes posaran fi als girs a l’esquerra, en aquesta via.

Pl. Joan Brossa

Ni cotxes ni motos

Amb el BRCat, la plaça Joan Brossa de Girona –a la foto de Juanma Ramos, dimarts– serà final i inici de les línies L3 i L4. “És un dels espais guanyats per a la ciutadania”, diu l’edil sortint Andreu. Ja no hi ha cotxes ni motos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.