Urbanisme

Guerra oberta a Barcelona pel futur dels pisos turístics

El govern de Collboni vol usar el decret sobre regulació de pisos turístics per no renovar cap més llicència i eliminar-los

El sector acusa l’Ajuntament de demonitzar aquest mercat i assegura que això destruirà llocs de treball i altres negocis

A Barcelona hi ha 10.292 pisos turístics, que representen un 1% del mercat immobiliari
Apartur i el PP han iniciat la via legal per aturar la regulació dels pisos turístics

La propietària d’un pis turístic de Barcelona fa quinze anys que es dedica a aquest negoci –així és com ella ho defineix– i això li ha facilitat fer uns estalvis i poder adquirir un altre pis –que ja tenia llicència de pis turístic– i preparar-se una jubilació. Hi ha invertit, els ha remodelat, ha demanat una hipoteca i s’hi ha dedicat a jornada completa. Divorciada i amb tres fills, explica que aquesta sortida li ha permès refer la seva vida i donar un benestar a la seva família. Assegura que els beneficis que en treu no són tan alts com es pot pensar, ja que cal complir amb el manteniment de l’immoble, la neteja, estar 24 hores disponible i altres variables que converteixen aquesta pràctica en una activitat que, segons diu, dona per viure a una família, tenir un sou i potser anar-se construint una jubilació. No res més.

Però a la propietària només li queden cinc anys per seguir vivint de l’explotació dels dos pisos per a ús turístic, ja que l’Ajuntament de Barcelona considera que aquests dos immobles, situats a la zona més cèntrica de la ciutat, han de ser per a ús residencial.

El juny passat, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va fer un anunci en què s’ha mantingut ferm fins ara, i és que té l’objectiu d’eliminar –d’aquí a cinc anys– la totalitat dels habitatges per a ús turístic, tant els de nova creació com els ja existents. “L’objectiu és que, a partir del 2029, desaparegui de Barcelona la figura del pis turístic tal com avui la concebem”, ha dit en repetides ocasions Collboni.

Actualment, a Barcelona hi ha 10.292 habitatges turístics, que quedaran afectats per aquesta decisió, tant si són en edificis destinats només a aquest ús com si conviuen amb pisos d’ús residencial. La mesura anunciada per Collboni es basa en el decret aprovat ara fa un any per la Generalitat –i validat al desembre pel Parlament– per regular aquest tipus d’immobles a tot el territori. El decret llei 3/2023, de 7 de novembre, de mesures urgents sobre el règim urbanístic dels habitatges d’ús turístic, aporta una novetat substancial: utilitza l’ordenació urbanística per prioritzar les necessitats d’habitatge respecte a la destinació a l’activitat d’allotjament turístic. És a dir, els permet seguir funcionant però els obliga a obtenir una llicència que ha de ser renovada cada cinc anys. I aquí hi ha la particularitat del cas de Barcelona: l’Ajuntament ja ha anunciat que no en renovarà cap de les existents i, per tant, no hi haurà cap pis que legalment pugui tenir aquest tipus d’ús.

Segons l’Associació de Pisos Turístics de Barcelona, aquesta mesura acabarà amb el 40% del turisme de la ciutat, ja que l’ús d’un pis turístic és una de les sortides més usades pel públic familiar que viatja. A més, remarquen, s’emportarà amb ella un elevat nombre de llocs de treball, tant en els immobles com en restaurants o comerços.

El president d’Apartur, Enrique Alcántara, reconeix que la decisió de l’Ajuntament ha estat rebuda amb gran preocupació pel sector, que, segons assegura, no ha estat consultat ni escoltat per tal de poder trobar una solució consensuada. En una carta remesa recentment a Collboni, Apartur adverteix que anul·lar els més de 10.000 pisos turístics no aportarà cap solució al problema de l’habitatge a la ciutat: “Fa vuit anys, hi havia gairebé 20.000 pisos turístics a Barcelona, 10.000 de legals i gairebé 10.000 d’il·legals. L’alcaldessa Colau va fer molt bona feina tancant els il·legals. Però això no ha solucionat ni de bon tros el problema de l’habitatge. Al contrari, la majoria de propietaris els han tancat. El mercat s’ha reduït un 50% i el preu de l’habitatge s’ha disparat. Han desaparegut els lloguers de cinc i tres anys i ha augmentat el lloguer d’un any i el de temporada. En tot això, nosaltres no hi tenim res a veure. Els pisos turístics de Barcelona són l’1% del parc d’habitatges total. És una part molt petita”, conclou Alcántara.

També la gran empresa de lloguer de pisos turístics Airbnb ha fet pressió sobre l’Ajuntament i en una carta va demanar a l’alcalde que reconsideri les polítiques restrictives en matèria d’HUT que successius governs municipals han posat en marxa aquests últims deu anys: “Cap d’aquestes mesures ha demostrat ser eficaç per abordar els desafiaments d’habitatge i turisme de masses a què s’enfronta Barcelona”, es llegia a la carta. “En definitiva, i igual que a la ciutat de Nova York, és evident que les restriccions contra els habitatges d’ús turístic a Barcelona al llarg de la darrera dècada no han complert la seva promesa de combatre els problemes d’accessibilitat a l’habitatge i de turisme de masses.”

Finalment, la plataforma oferia unes dades: a l’Estat espanyol s’han construït menys habitatges que mai des del 1974: el 2023, segons dades del Ministeri d’Habitatge i Agenda Urbana, el nombre de noves llars a Espanya va créixer tres vegades més ràpid que la construcció d’habitatges. Un altre exemple: per cada pis turístic, hi ha 8 habitatges buits, segons recorda la plataforma.

La resposta i la determinació de Jaume Collboni davant aquestes peticions no s’ha mogut ni un mil·límetre des del primer anunci i, de fet, aquesta setmana passada, en una roda de premsa conjunta amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, l’alcalde va posar l’eliminació dels pisos turístics com un dels diversos fronts amb què es vol combatre la manca d’habitatge a Barcelona.

Lluita judicial a Europa

En el seu moment, el decret de la Generalitat ja va provocar controvèrsia, que va augmentar en anunciar-se les intencions de l’Ajuntament de Barcelona.

El sector ha decidit defensar-se i de moment ha exigit mil milions en concepte de responsabilitat patrimonial, una xifra que, segons el president d’Apartur, Enrique Alcántara, podria arribar a 3.000 milions només a Barcelona i 7.000 milions a tot Catalunya, una vegada recollides totes les peticions. Segons explica el president de la patronal, aquestes indemnitzacions cobririen les pèrdues per les inversions que s’han fet durant aquests anys i també els guanys futurs.

Alcántara ja va alertar en el seu moment que aquest cas s’haurà de resoldre per la via legal, ja que, segons assegura, no hi ha hagut voluntat de negociació per part de l’administració. El PP ja ha recorregut davant el Tribunal Constitucional contra el decret i el procés ha estat admès a tràmit. El PP al·lega que en un cas així no es pot usar la mesura del decret llei i que suposa una invasió de la competència estatal. També hi ha un expedient iniciat a la Comissió Europea amb relació a la nova normativa de la Generalitat. La patronal ho ha fet en col·laboració amb l’Associació Europea d’Habitatges Vacacionals (EHHA, segons la sigla en anglès) i argumenta que el decret vulnera “almenys sis apartats de la normativa comunitària, inclosos tres articles de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea”.

Carme Arcarazo Sindicat de Llogateres

“Cal recuperar tots els pisos que han estat segrestats”

Enrique Alcántara President d’Apartur

“No ens poden expropiar un dret adquirit. Si ho fan, han d’indemnitzar”

Han iniciat una batalla legal contra el decret del Parlament però no contra l’Ajuntament de Barcelona.
El problema està en el decret, no en el que faci l’alcalde, i el recurs està fet sobre el decret del Parlament. Perquè el que diu és que les habilitacions actuals deixaran de ser vàlides per fer aquesta activitat el 2028 i que si tu vols fer aquesta activitat l’Ajuntament corresponent t’haurà de donar una llicència nova. Després, el que faci l’Ajuntament també s’haurà de combatre.
Consideren que el decret implica una expropiació forçosa?
És que ho és, tot i que és una no renovació de llicència. Però, tal com ho han deixat clar tres bufets d’advocats diferents de Barcelona, suficientment importants, el que tenen els propietaris de pisos turístics és un dret adquirit: una declaració responsable, que és una habilitació municipal, i això és un dret adquirit, i un ajuntament o la Generalitat no poden expropiar aquest dret.
I si finalment no es renova la llicència, reclamen indemnitzacions?
Sí, perquè hi ha un procediment per fer això. Cal calcular el preu, cas per cas, donar l’import i llavors es fa. Això es pot fer. Però el que no es pot fer és tirar-ho endavant sense indemnitzar.
Hi ha propietaris que s’estan plantejant convertir-lo en lloguer?
No, no, tothom està intentant defensar els seus drets. És com si demà tots els restaurants de l’Eixample no poguessin ser restaurants perquè no se’ls renovés la llicència, si se’ls tragués la llicència. O els taxistes: pots dir que hi ha massa contaminació i decidir eliminar els taxis. No ho pots fer. En un estat de dret, la gent té uns drets i han invertit per tenir-los. No poden eliminar els pisos turístics sense haver calculat la indemnització de cadascun d’aquests drets que estan expropiant de manera forçosa. Això és el que ens estan dient i és per aquest motiu que el Tribunal Constitucional a Madrid ha admès el tràmit, i l’ha admès molt ràpid, en un termini de dos mesos.
Els pisos turístics poden arreglar el problema global de l’habitatge?

Un pis de quatre habitacions, que és el que sol tenir el pis turístic, no és el que s’està buscant avui a Barcelona. Els pisos que la gent està buscant són de 40 metres quadrats, de 50..., són petites propietats. Hi ha més pisos buits a Barcelona que pisos turístics.
Però el pis turístic sol ser en una escala veïnal, de tipus residencial.
El 65% de les places hoteleres que s’han creat a Ciutat Vella en els últims quinze anys s’han construït en antics edificis residencials. De què estem parlant? Hi ha un problema d’habitatge, però per als hotels no? Només cal contemplar com era el carrer Enric Granados fa trenta anys i com és ara.
Així, quina creu que és la solució per a la crisi de l’habitatge?
És responsabilitat del govern, per què no s’han construït en els últims cinc anys habitatges a Barcelona? Cal fer aquesta reflexió. Però la responsabilitat sobre el mercat de l’habitatge és de l’Ajuntament i de la Generalitat, no és del sector privat en absolut.

Laia Bonet Tinenta d’alcalde i regidora d’Urbanisme

“Les zones de mercat tensat han de ser d’ús residencial”

Els propietaris de pisos turístics asseguren que no renovar-los la llicència és, de fet, una expropiació forçosa. Ho és?
El pis la família el seguirà tenint, no se’ls expropia. I ha de servir perquè hi visqui una altra família. El poden llogar o vendre. En trauran un rendiment econòmic i serà un actiu immobiliari. El que fa el decret llei és preveure un límit de cinc anys, que és el que es considera que pot compensar la pèrdua de l’activitat futura. Ells van pagar 270 euros de taxa per la llicència.
Alguns propietaris n’havien fet un sistema de vida, un negoci per viure.
És legítim que qui fins ara ha tingut un gran rèdit tenint visitants amb lloguers desorbitats no vulgui perdre una font d’ingressos tan important. Però si podem incorporar 10.000 pisos al mercat no podem fer res més que recuperar-los.
Apartur assegura que eliminar 10.000 pisos turístics no és la solució a la crisi de l’habitatge.
Som conscients de la magnitud del problema de l’habitatge, a Barcelona i a tot arreu. I per això també sabem que no es pot dir que 10.000 pisos no són res. No podem desconèixer que aquests pisos no acullen famílies. No tenim condicions que permetin pensar que puguem continuar convivint amb la presència de pisos turístics allotjant visitants, quan tenim altres fórmules com hotels, pensions o aparthotels. A les zones declarades com a àrees de mercat tensat, els pisos han de ser d’ús residencial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.