Infraestructures i serveis

infraestructures

El Parlament insta el govern a destinar 110 milions el 2025 a la variant d’Olot

El Parlament ha aprovat una moció que insta el govern de la Generalitat a destinar una partida de 110 milions d’euros al pressupost de 2025 per iniciar les obres de la variant d’Olot i les Preses i fixar inversions pluriennals fins arribar als 440 milions en quatre anys, segons recull l’agència ACN. El ple ha donat el vistiplau a una moció de Junts –transaccionada amb una esmena d’ERC– en aquest sentit amb el suport de tots els grups excepte la CUP i els Comuns, que hi han votat en contra. El text també preveu que, com a molt tard, la infraestructura estigui plenament en servei a principis del 2029.

El debat arriba després de la interpel·lació al govern que Junts va fer la setmana passada i on la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va anunciar que preveien treure a licitació les obres el segon trimestre de 2025 i que entrés en servei el 2029.

La moció

El text insta al govern de la Generalitat a dotar el pressupost del 2025 amb una partida d’inversió pluriennal per fer la variant per un total de 440 milions d’euros en quatre anys, amb un primer import de 110 euros per al 2025. L’objectiu és “assegurar” que les obres comencin el proper any i que “el ritme d’execució de les mateixes garanteixi que la infraestructura entrarà en servei íntegrament, com a molt tard, a principis del 2029”.

La moció ha comptat amb 123 vots a favor (PSC, Junts, ERC, PPC, Vox i AC) i 11 vots en contra (Comuns i CUP).

Durant l’exposició del text, el diputat de Junts Salvador Vergés ha defensat la necessitat de la infraestructura i ha recordat que per l’avinguda Sant Jordi i el carrer Portbou d’Olot hi passen diàriament 2.000 camions de gran tonatge. Una xifra que s’enfila fins als 2.500 a les Preses. “Necessitem la variant”, ha afirmat Vergés.

Per la seva banda, el diputat d’ERC Jordi Viñas ha assegurat que es tracta d’una “necessitat històrica” i una “reivindicació que fa massa que dura i ja no pot esperar més”. Viñas, però, ha aprofitat per carregar contra Junts, a qui ha acusat de ser “incapaç” durant anys “d’arribar a un acord amb la comarca”. “Sembla que ara es vol aplicar la dita que diu: uns carden la llana i altres s’emporten la fama”, li ha etzibat.

D’altra banda, la diputada del PSC Núria Navarro ha defensat el compromís ja anunciat pel Govern de tirar endavant el projecte i també s’ha mostrat “sorpresa” perquè no s’hagués fet en anteriors mandats.

Pel que fa als Comuns, el diputat Lluís Mijoler ha defensat que no hi podien donar suport perquè consideren que no es tracta d’una “necessitat real” de mobilitat local i creuen que sota el nom de carretera s’acabarà configurant una “autopista”. En la mateixa línia, el diputat de la CUP Dani Cornellà ha dit que el que necessita la Garrotxa és “un pla de mobilitat comarcal” i que amb la variant el que s’aconseguirà serà “desplaçar el problema de lloc” però no “fer-lo desaparèixer”.

Els diputats de PP Jaume Veray , de Vox Andrés Bello i el grup mixt també han defensat la necessitat d’aquesta infraestructura llargament reivindicada.

En una roda de premsa posterior, Vergés i els alcaldes dels municipis afectats, juntament amb la plataforma No és un vial, han celebrat l’acord.

“Fita“ per la plataforma

Fonts de la plataforma No és un vial han volgut remarcar la imatge que un representant d’una “modestíssima plataforma veïnal” hagi arribat a la sala de premsa del Parlament i han considerat “un somni” i “una fita” l’aprovació de la moció: “Ha estat un recorregut molt llarg. Sabem que no està tot fet però és un pas immens.” La plataforma ha agraït el suport especialment al diputat de Junts Salvador Vergés i també a tots els partits que hi han votat a favor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.