Medi ambient

URBANISME

Torna el debat dels enllaços de la C-32 a Calella

El debat sobre els nous enllaços pre­vis­tos a l’auto­pista C-32 al seu pas per Cale­lla torna a estar sobre la taula. Una moció de la Coor­di­na­dora Sal­vem el Tor­rent del Raig (Cos­tora), contrària a la pro­posta, que va ser pre­sen­tada pels grups de la CUP i Cale­lla en Comú Podem en l’últim ple ordi­nari, va evi­den­ciar com estan d’allu­nya­des les posi­ci­ons entre el govern de Junts i el PSC i alguns grups de l’opo­sició. El text dema­nava un ampli suport polític per rebut­jar de ple la cons­trucció d’uns nous acces­sos, tant en sen­tit Girona com en sen­tit Bar­ce­lona, que segons la coor­di­na­dora “trin­xa­ran un ter­ri­tori d’alt valor pai­satgístic i que encara manté explo­tació agrícola i el dany que farà serà irre­ver­si­ble”. El grup argu­menta que l’obra és del tot inne­cessària en tant que la ciu­tat ja dis­posa d’uns acces­sos per­fec­ta­ment via­bles i que la nova pro­posta, a més a més, està pre­vista molt a prop dels que ja hi ha ara. A més, denun­cien que passi per on passi el traçat defi­ni­tiu –sigui el tor­rent del Raig, sigui el de Vall­de­ba­na­dor o el de Vall­den­guli–, que encara està pen­dent de defi­nir, “tindrà un efecte medi­am­bi­en­tal des­astrós”. Fonts de la pla­ta­forma asse­gu­ren que dar­rere del pro­jecte en rea­li­tat s’ama­guen interes­sos urbanístics ori­en­tats a cons­truir edi­fi­cis i equi­pa­ments allà on ara no és via­ble fer-ho. Rebut­gen de ple l’argu­ment que els nous enllaços millo­ra­ran la mobi­li­tat a les vies actu­als, faci­li­tant que el trànsit de la car­re­tera N-2 passi per l’auto­pista, i asse­gu­ren que tin­drien l’efecte con­trari perquè farien d’efecte crida a gent de l’àrea metro­po­li­tana que es des­plaçaria a viure a Cale­lla i con­ges­ti­o­na­ria “encara més l’auto­pista i, de retruc, l’N-2”.

D’altra banda, neguen que el pro­jecte, tal com va defen­sar el govern local, pugui aju­dar a des­con­ges­ti­o­nar una Cale­lla afec­tada per pro­ble­mes d’habi­tatge. Segons Cos­tora, el mateix cen­tre urbà de la ciu­tat, amb un parc de 700 habi­tat­ges buits i un poten­cial de cons­trucció de 450 més, segons el pla direc­tor urbanístic de la Gene­ra­li­tat, podria absor­bir el crei­xe­ment pre­vist sense la neces­si­tat de desen­vo­lu­par la zona que envolta els nous acces­sos.

La coor­di­na­dora asse­gura que el govern de Cale­lla ja s’ha defi­nit a favor del nou enllaç, mal­grat que en el mateix ple l’alcalde, Marc Buch, va asse­gu­rar que s’havien dema­nat infor­mes de mobi­li­tat i d’impacte ambi­en­tal així com una pro­posta alter­na­tiva a la Gene­ra­li­tat i que “qual­se­vol decisió seria con­sen­su­ada amb el ter­ri­tori”.

La moció va ser deses­ti­mada per onze vots en con­tra –de Junts, el PSC i Esti­mem Cale­lla, que havia anun­ciat ini­ci­al­ment que s’abs­tin­dria–, l’abs­tenció d’ERC i el PP, i l’únic suport dels dos repre­sen­tants de la CUP i de Cale­lla en Comú Podem.

Sis enllaços anun­ci­ats

El novem­bre del 2023, la lla­vors con­se­llera de Ter­ri­tori, Ester Cape­lla, va pre­sen­tar als alcal­des del Maresme una pla­ni­fi­cació per millo­rar la mobi­li­tat a la comarca basada en dos eixos prin­ci­pals: la paci­fi­cació de la car­re­tera N-2 i la cons­trucció de nous enllaços a l’auto­pista C-32. Les dues actu­a­ci­ons s’havien de desen­vo­lu­par de manera paral·lela i depe­nien de la trans­ferència de l’Estat d’una par­tida de 384 mili­ons d’euros, pen­dents d’un pri­mer acord sig­nat amb la Gene­ra­li­tat l’any 2009, quan Madrid va cedir la titu­la­ri­tat de l’N-II al govern català. Els sis nous enllaços pre­vis­tos a l’auto­pista, inclo­ent el de Cale­lla, són Ale­lla-Mas­nou, Teià, Premià de Mar, Cabrils-Vilas­sar de Mar i Canet, i es com­ple­tarà el de Lla­va­ne­res en sen­tit Girona, amb un cost glo­bal de 90 mili­ons d’euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia