Infraestructures i serveis

Rodalies, el caos permanent

Els talls per les obres al túnel de Roda de Berà accentuen el desgavell ferroviari

S’obre la B-40 d’Olesa a Viladecavalls i es desencalla planificar-la de Terrassa a Sabadell

Els veïns del parc de Joan Miró no van poder impedir la tala d’un centenar d’arbres per les obres a l’L8

El tall fer­ro­vi­ari entre Tar­ra­gona i Sant Vicenç de Cal­ders per adap­tar les vies a l’ample inter­na­ci­o­nal al túnel de Roda de Berà va accen­tuar a l’octu­bre el tra­di­ci­o­nal des­ga­vell de Roda­lies. Renfe va habi­li­tar un ser­vei alter­na­tiu d’autobús, però el con­junt de la xarxa interur­bana va patir un aug­ment de viat­gers que la va des­bor­dar. Els alcal­des dels muni­ci­pis més afec­tats van acon­se­guir que Renfe introduís algu­nes millo­res al pla alter­na­tiu de trans­port per car­re­tera, però el cert és que, inde­pen­dent­ment del tall, que ha de durar cinc mesos, molts usu­a­ris no veuen Roda­lies com una opció fia­ble ni digna per moure’s. A les obres, s’hi afe­gei­xen, a més, les contínues ava­ries o els des­car­ri­la­ments, com el que hi va haver entre Man­resa i Bar­ce­lona al març –al mateix tram on el 2018 va morir una per­sona pel col·lapse d’un mur de con­tenció– o entre Mar­to­rell Cen­tral i Cas­tell­bis­bal a l’octu­bre.

Al marge dels trens, els talps con­ti­nuen fent feina sota terra a la ciu­tat de Bar­ce­lona. L’any que el metro cele­bra 100 anys, la tune­la­dora de la línia L9 va arri­bar al juliol a Man­dri, però amb una mala notícia sota el braç: el des­gast a causa de la duresa de la roca ha fet malbé la roda de tall i caldrà can­viar-la, de manera que la con­ti­nu­ació del camí cap a Les­seps, d’1,6 quilòmetres, es retar­darà 14 mesos més. Els tre­balls a les esta­ci­ons de Man­dri, Mara­gall, Sarrià i San­llehy estan en dansa. La volun­tat ini­cial de la Gene­ra­li­tat era obrir tot el tram cen­tral de la línia de cop, però amb el nou impre­vist, el 2027 es posa­ran en ser­vei qua­tre esta­ci­ons del tram nord (La Sagrera-TAV, La Sagrera-Meri­di­ana, Plaça de Mara­gall i Gui­nardó-Hos­pi­tal Sant Pau).

Pel que fa a l’allar­ga­ment de l’L8 dels FGC, la tune­la­dora encara no ha començat a per­fo­rar, però ja ha gene­rat molta con­trovèrsia per l’afec­tació de les obres en superfície. Els veïns del parc de Joan Miró, l’únic pulmó verd de l’Eixam­ple, no van poder impe­dir la tala de més d’un cen­te­nar d’arbres a l’estiu. Al parc emer­gi­ran les ter­res que la tune­la­dora de la Gran Via vagi expul­sant i això gene­rarà un gran movi­ment de cami­ons durant almenys dos anys per reti­rar-les. Els veïns i les famílies d’alum­nes de l’escola Joan Miró han començat aquest desem­bre una nova cro­ada, en aquest cas con­tra el pas dels cami­ons per un entorn en què també hi ha un ins­ti­tut i una escola bres­sol; tot ple­gat, prop de 1.500 alum­nes en edat de crei­xe­ment en un dels punts més con­ta­mi­nats de l’Eixam­ple.

El túnel per allar­gar l’L8 i con­nec­tar la plaça d’Espa­nya i Gràcia s’ha de començar a fer aquest gener. Pri­mer s’obrirà un forat a la Gran Via entre els car­rers de Llança i Vila­marí, que és per on la per­fo­ra­dora començarà a avançar.

Pel que fa a la xarxa viària, el 16 de febrer van entrar en fun­ci­o­na­ment els 6,2 quilòmetres per donar con­tinuïtat a l’ano­me­nat quart cin­turó, B-40 o auto­via orbi­tal entre Olesa i Vila­de­ca­valls. Ho va fer 17 anys després de començar les obres, i qui va fer el viatge inau­gu­ral va ser el minis­tre de Trans­ports, Óscar Puente, el setè entre els del PP i el PSOE, que havien tre­pit­jat uns tre­balls que van tenir un sobre­cost de 164 mili­ons. D’aquesta manera es van unir els tram ja fets entre Abrera i Olesa, d’una banda, i el de Vila­de­ca­valls a Ter­rassa, d’una altra banda, que esta­ven ope­ra­tius des del 2009 i el 2020, res­pec­ti­va­ment.

Puente ho va apro­fi­tar per anun­ciar que se sig­na­ria el con­veni amb la Gene­ra­li­tat pro­pe­ra­ment per fer la pro­lon­gació des de Ter­rassa, on acaba en una gran rotonda, fins a Saba­dell i Cas­te­llar, però no es va pro­duir fins al 8 d’octu­bre, quan el Con­sell de Minis­tres va fer l’auto­rit­zació pres­su­pos­tant-les en 200 mili­ons. Ara la Gene­ra­li­tat ha d’encar­re­gar el pro­jecte i adju­di­car les obres pac­ta­des en for­mat ronda Nord com recull el pacte de Mobi­li­tat del Vallès i d’acord amb els con­sis­to­ris de les dues coca­pi­tals, que ja han fet arri­bar els seus pro­jec­tes, on volen la majo­ria de trams sub­ter­ra­nis. Amb tot, la Cam­pa­nya Con­tra el Quart Cin­turó (CCQC), que agrupa 27O enti­tats, està recap­tant diners per poder pagar atu­rar l’auto­via al Tri­bu­nal de Justícia de la UE.

L’acord del Con­sell de Minis­tres de l’octu­bre també va des­blo­que­jar un paquet d’acci­ons en matèria d’infra­es­truc­tu­res valo­ra­des en 710 mili­ons que afec­ten la con­nec­ti­vi­tat de l’AP-2 i l’AP-7 i millo­res a l’N-260 (eix piri­nenc).

En l’àmbit viari, a Sant Boi el Minis­teri també exe­cuta l’auto­via de la B-25, pen­dent des del 1992 i ini­ci­ada el juliol del 2023, que ha de con­nec­tar millor la C32 i l’A2 per un traçat de poc més de 2 quilòmetres i treure 35.000 vehi­cles dia­ris del nucli de Sant Boi.

Les obres en xifres

1,6
quilòmetres
falten per perforar entre Mandri i Lesseps de l’L9 del metro.
17.000
euros
volen recaptar el contraris al quart cinturó
Infraestructures

Tram a Verdaguer

L’Eixample de Barcelona ha vist aquest 2024 com els tramvies tornaven a circular per la trama urbana d’Ildefons Cerdà. Al novembre es va inaugurar un tram de dos quilòmetres a l’avinguda de la Diagonal entre la plaça de les Glòries i Verdaguer. S’espera que aquest trajecte de la línia T4 acumuli 24.000 validacions diàries i estalviï al voltant de 2.000 cotxes als carrils centrals de la Diagonal. Quedarà pendent la connexió entre el Trambesòs i el Trambaix, que el govern municipal de Jaume Collboni lliga a la necessitat de disposar de pressupost per al 2025. Tots els partits assumeixen que el traçat fins a Francesc Macià es farà per la Diagonal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia