Infraestructures i serveis

infraestructures

El sistema antiboira de l’AP-2 a les Garrigues es va activar més de 400 hores el 2024

Només el 4% de les activacions són de nivell vermell, en què es limita la velocitat a 40 km/h i es tanca un carril

El sis­tema amb làsers i velo­ci­tat vari­a­ble per millo­rar la segu­re­tat de l’AP-2 a les Gar­ri­gues en dies de boira s’ha acti­vat més d’un miler de vega­des i ha estat fun­ci­o­nant més de 400 hores l’últim any, segons les dades del Minis­teri de Trans­ports que deta­lla l’ACN. Aquest sis­tema pio­ner a l’Estat va començar a fun­ci­o­nar a finals del 2023 en el tram d’auto­pista comprès entre Cas­tell­dans i les Bor­ges Blan­ques, per reduir la sinis­tra­li­tat en aquest punt en situ­a­ci­ons de poca visi­bi­li­tat. Només el 4% de les acti­va­ci­ons han estat de nivell ver­mell, que implica reduir la velo­ci­tat màxima de l’auto­pista a 40 km/h i tan­car un dels dos car­rils. De moment, el govern espa­nyol no pre­veu esten­dre el sis­tema a altres car­re­te­res cata­la­nes.

El sis­tema de detecció de la visi­bi­li­tat i de regu­lació automàtica de la velo­ci­tat en situ­a­ci­ons de boira intensa està ins­tal·lat en el tram de l’AP-2 comprès entre els quilòmetres 150 i 160, i pot acti­var-se diver­ses vega­des en un mateix dia en funció de la den­si­tat de la boira. Inclou un radar fix, il·lumi­nació, regu­lació de velo­ci­tat vari­a­ble i eines com un làser verd que dibuixa el traçat de la via. Entre el 17 de desem­bre del 2023 i el 19 de desem­bre del 2024 el sis­tema anti­boira de l’auto­pista s’ha acti­vat en 1.168 oca­si­ons en algun dels qua­tre nivells de risc exis­tents. El 41% d’acti­va­ci­ons han estat de nivell verd (482), el 37% de nivell groc (433), el 17% de nivell taronja (199) i el 4,5% de nivell ver­mell (54), el més alt de tots i el que com­porta més res­tric­ci­ons.

Pel que fa a la dis­tri­bució d’acti­va­ci­ons per mesos durant el 2024, des­ta­quen les 351 del novem­bre (31%), segui­des de les 269 del gener (24%), les 250 del desem­bre (22%) i les 208 del febrer (19%). El sis­tema també es va acti­var 21 cops a l’octu­bre, setze al març, dos a l’abril i un al setem­bre.

D’ençà que es va posar en marxa a mit­jans de desem­bre del 2023, el sis­tema anti­boira al tram de l’AP-2 a les Gar­ri­gues ha fun­ci­o­nat més de 417 hores. En con­cret, el 31% de les hores ho ha fet en nivell verd (129), el 48% en nivell groc (200), el 18% en nivell taronja (75) i el 3% en nivell ver­mell (13), que suposa el tan­ca­ment d’un car­ril per sen­tit i la reducció de la velo­ci­tat a 40 km/h.

Set visors ana­lit­zen la den­si­tat de la boira

El tram dis­posa de set visi­bilímetres entre els quilòmetres 154 i 160 que per­me­ten ana­lit­zar les con­di­ci­ons de visi­bi­li­tat a l’auto­pista i posar en marxa el sis­tema de velo­ci­tat vari­a­ble. Així, la velo­ci­tat màxima a la via es pot reduir fins als 100 km/h, els 80 km/h, els 60 km/h o els 40 km/h per garan­tir la segu­re­tat dels con­duc­tors.

Quan hi ha menys visi­bi­li­tat s’acti­ven dues eines pen­sa­des per aju­dar a la con­ducció i garan­tir la segu­re­tat. En sen­tit Bar­ce­lona, entre els punts qui­lomètrics 158 i 160, hi ha ins­tal·lat un sis­tema de bali­ses que pro­jec­ten un feix de llum verda que des­criu el con­torn de la calçada i que s’il·lumina de forma inter­mi­tent per aler­tar de la presència de vehi­cles atu­rats o que cir­cu­len a poca velo­ci­tat.

En sen­tit Lleida hi ha un sis­tema de bali­ses de colors molt sem­blant a un semàfor, amb dues fines­tres led. En detec­tar el pas d’un vehi­cle, s’il·lumi­nen de color taronja per aler­tar de la seva presència els con­duc­tors que van dar­rere seu. El sis­tema es com­pleta amb un radar en tots dos sen­tits perquè els con­duc­tors res­pec­tin els límits de velo­ci­tat vari­a­ble.

El radar fix ubi­cat en aquest tram de l’AP-2 a Cas­tell­dans va tra­mi­tar 5.967 expe­di­ents per excés de velo­ci­tat el 2023 i 2.056 expe­di­ents el 2024, segons les dades del Ser­vei Català de Trànsit. Pel que fa a les vícti­mes d’acci­dents entre Cas­tell­dans i l’Albi, el 2021 se’n van regis­trar 21 -tres de les quals mor­tals-, l’any 2022 cinc, l’any 2023 onze i el 2024 dotze.

Un tram on con­fluïen boira densa i una ele­vada sinis­tra­li­tat

El sub­de­le­gat del govern espa­nyol a Lleida, José Crespín, ha expli­cat que el sis­tema es va implan­tar en aquest punt perquè hi con­fluïen dos fac­tors. D’una banda, la presència de bancs de boira molt densa, i de l’altra, una alta sinis­tra­li­tat. L’últim acci­dent greu amb boira en aquest tram de l’AP-2 es va pro­duir el 31 de desem­bre del 2021 i va fer tres morts. Segons Crespín, el sis­tema ha con­tribuït a reduir la sinis­tra­li­tat. El sub­de­le­gat també ha recor­dat que arran de l’alli­be­ra­ment dels peat­ges s’ha mul­ti­pli­cat la cir­cu­lació de vehi­cles per l’auto­pista AP-2. Un any després de la libe­ra­lit­zació, la via rebia el doble de trànsit ordi­nari que abans, i fins a qua­tre vega­des més cami­ons. Alhora, el sis­tema ha permès apar­car el pro­to­col de boira a l’AP-2, que com­por­tava tan­car l’auto­pista i des­viar els vehi­cles cap a l’N-240.

La implan­tació d’aquesta prova pilot per reforçar la segu­re­tat a l’AP-2 va tenir un cost de gai­rebé 9 mili­ons d’euros i va ser pio­ner a l’Estat. Segons el sub­de­le­gat del govern espa­nyol a Lleida, de moment no està pre­vist esten­dre aquest sis­tema anti­boira a altres punts de la xarxa viària cata­lana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia