Infraestructures i serveis

infraestructures

El govern espera el primer traspàs de Rodalies “al febrer o en l’horitzó del primer trimestre”

El Consell Executiu aprova demanar que la línia de Mataró, la primera que es va construir a l’estat, sigui exclosa de la xarxa ferroviària d’interès general

L’empresa mixta que l’ha de gestionar estarà operativa “abans que acabi el 2025”

El Govern de la Generalitat ha aprovat aquest matí en la reunió del Consell Executiu demanar al govern espanyol que un tram de la línia R1, en concret la que transcorre entre les estacions de la Sagrera i Maçanet-Massanes, sigui exclosa de la xarxa ferroviària d’interès general. És el primer pas per aconseguir el traspàs de totes les línies de rodalies que operen en territori català, un dels acords signats entre ERC i el PSOE per fer possible la investidura de Pedro Sánchez i que ha de servir, segons ha destacat la portaveu del govern i consellera de Territori, Sílvia Paneque, tingui “el transport públic de qualitat que Catalunya mereix i necessita”.

Per fer efectiu el traspàs d’aquest primer tram caldrà, però, l’aprovació de la petició per part del govern espanyol. Després de la reunió de govern, Paneque s’ha mostrat convençuda que l’acceptació perquè la línia surti de la xarxa general s’ha de produir possiblement durant la propera reunió bilateral que celebrarà el president Salvador Illa i el president espanyol, Pedro Sánchez, o com a molt al llarg del primer trimestre. “En un horitzó d’aquest primer trimestres aquesta acceptació hauria de quedar aprovada per començar la gestió de la Generalitat”, ha afirmat Paneque. La gestió continuarà un temps en mans d’Adif abans de ser assumida per Infraestructures Ferroviàries de Ctalunya, Ifercat. Paneque ho ha justificat per prudència: “és la primera vegada que es fa un traspàs en un entorn espanyol i s’ha de fer amb garanties jurídiques”.

95 km i 31 estacions

Aquesta línia de Renfe és hereva del primer ferrocarril que va haver-hi a la península –el tram Barcelona-Mataró– que es va inaugurar el 28 d’octubre de l’any 1848 per cobrir les exigències d’industrialització de Catalunya. Posteriorment la línia es prolongà fins a Arenys de Mar l’any 1857. Dos més tard va arribar fins a Tordera i finalment a Maçanet - Massanes l’any 1861. L’any 1948 la línia va celebrar el centenari del ferrocarril i el mateix any es va electrificar el trajecte fins a Mataró, una millora que s’estendria els següents anys a la totalitat de la línia.

Actualment connecta les estacions de Massanet amb Molins de Rei. Un recorregut de 95 quilòmetres i 31 estacions on circulen uns 216 trens diaris. Faltarà doncs per completar la transferència de la línia el tram entre Barcelona i Molins de Rei.

El calendari per fer la transferència de Rodalies es va fixar en una reunió el juliol passada entre el ministeri de Transports i la conselleria de Territori, llavors en mans d’ERC i amb Ester Capella com a consellera. En aquell moment ja es va fixar que el traspàs començaria aquest gener amb la R1 i que les línies de Sant Vicenç de Calders-Barcelona (R2) i el Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà ( R3) no es començaran a transferir fins a final d’any. S’ha optat per aquestes línies perquè els seus serveis són de titularitat catalana de forma exclusiva. Quedarà pendent, això sí, la creació de l’operadora del servei, una empresa mixta participada a parts iguals pel govern central i la Generalitat, que també s’hauria d’haver constituït. Avui, la consellera no ha donat cap calendari ni pel traspàs de les dues altres línies ni tampoc per l’empresa mixta, sobre la que s’ha limitat a dir que “tindran notícies aquest mes de gener, que com va dir el president Illa serà el mes de rodalies”. I que estarà operativa “abans que acabi el 2025”.

Paneque ha destacat avui que aquesta petició “ve a donar compliments a l’acord d’investidura” i ha remarcat que estan complint el calendari previst També ha remarcat “els treballs dels últims mesos i la lleialtat institucional i l’esforç del ministeri de transport”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia