Infraestructures i serveis

política

L’ANC reactiva la mobilització amb accions contra l’estat de Rodalies i un gran acte a Barcelona

L’Assemblea Nacional Catalana es reactiva amb una campanya que reivindica la independència com a "única via" per revertir el caos a la xarxa ferroviària

L’entitat vol denunciar el cost de la dependència espanyola i l'espoli fiscal en els punts amb més incidències

El gran acte central serà el 29 de març a Barcelona

L’Assem­blea Naci­o­nal Cata­lana (ANC) ha esco­llit el caos que es viu a diari a la xarxa fer­roviària cata­lana per reac­ti­var les cam­pa­nyes que bus­quen denun­ciar els greu­ges que com­porta la dependència d'Espa­nya i  l'espoli fis­cal con­ti­nuat que pateix Cata­lu­nya. Vol fer evi­dent que "l'únic camí" per rever­tir la situ­ació és la inde­pendència.  En una roda de premsa aquest dime­cres, l'enti­tat ha anun­ciat la posada en marxa aquest mateix dijous d'una cam­pa­nya per denun­ciar l'estat de Roda­lies i la falta d'inversió per part de l'Estat. Sota el lema  ‘Per uns trens dig­nes, única via: Inde­pendència’, volen tes­ti­mo­niar els pro­ble­mes de mobi­li­tat que patei­xen els cata­lans  pel que fa a una xarxa fer­roviària que regis­tra de mit­jana 31 incidències diàries, amb una afec­tació cada 35 minuts.

La nova cam­pa­nya se situa en el pla estratègic de l'enti­tat, que que­darà plas­mat en el nou Full de ruta que els socis apro­va­ran en l’Assem­blea Gene­ral Extra­or­dinària, que comença avui i fina­litza el 19 de gener.  Una estratègia que passa per  "la uni­la­te­ra­li­tat, la deso­bediència civil i l’apre­nen­tatge del 17, però també per con­ti­nuar expli­cant que la inde­pendència és l’únic camí per com­ba­tre els efec­tes de ser un país ocu­pat”, ha des­ta­cat la vice­pre­si­denta de l'ANC, Nohemí Zafra, que ha recal­cat que “la inde­pendència començarà a les vies del tren”.

“Sense un estat propi, con­ti­nu­a­rem pagant impos­tos de país nòrdic, però fent ser­vir infra­es­truc­tu­res ter­cer­mun­dis­tes” ha denun­ciat la coor­di­na­dora de la Comissió de Mobi­lit­zació, Eli­senda Romeu.  Per això, l'ANC farà acci­ons con­cre­tes cada 15 dies fins a l'estiu en les esta­ci­ons de tren amb més incidències arreu del país.  Es vol sen­si­bi­lit­zar els cata­lans que els pro­ble­mes de Roda­lies deri­ven de la falta d’inversió crònica agreu­jada per l’espoli fis­cal espa­nyol, jun­ta­ment amb una gestió negli­gent de Renfe. A més, l'ANC pre­para un gran acte cen­tral a Bar­ce­lona per al pròxim 29 de març i ha creat una pàgina web trens­dig­nes.assem­blea.cat on es recull l’argu­men­tari, els mate­ri­als de la cam­pa­nya i els for­mu­la­ris.

A les esta­ci­ons, l'ANC repar­tirà fulle­tons amb dades per demos­trar el greuge que pateix Cata­lu­nya, com per exem­ple, que  Espa­nya només ha exe­cu­tat la mei­tat d’inver­si­ons fer­roviàries a Cata­lu­nya des del 2010 o que només amb onze dies sense espoli fis­cal es podrien com­prar 50 nous trens. L’eco­no­mista espe­ci­a­lit­zat en infra­es­truc­tu­res i exse­cre­tari naci­o­nal de l’ANC, Edu­ard Gràcia, també ha denun­ciat que “l’any 2022 s’estima que hi va haver 284 dies amb incidències greus - més de tres de cada qua­tre dies - i el 62% d’aques­tes incidències - gai­rebé dues de cada tres - van ser cau­sa­des per pro­ble­mes d’infra­es­truc­tu­res”. També ha recor­dat que l’any 2021 la inversió fer­roviària rea­lit­zada va ser un 19% del pres­su­pos­tat.

Sobre el traspàs de Roda­lies a la Gene­ra­li­tat, Gar­cia ha remar­cat que hi ha encara mol­tes pre­gun­tes ober­tes, inclo­ent-hi qüesti­ons clau com ara de quina manera es resol­dria el dèficit d’inversió en la infra­es­truc­tura que impacta tant el ser­vei.

La sec­to­rial de Gent Gran, que van ser pio­ner en ini­ciar la cam­pa­nya a les esta­ci­ons en pri­mer lloc, serà l’encar­re­gada de vehi­cu­lar-la per tot el ter­ri­tori amb el suport de les assem­blees ter­ri­to­ri­als. Aquest dijous dia 16, ja hi ha una acció pre­pa­rada a les esta­ci­ons de l’R2 Sud: Sant Vicenç de Cal­ders, Vila­nova i la Geltrú, Cube­lles i Gavà. I es faran també a Ter­rassa, Saba­dell, Mar­to­rell, Vila­franca del Penedès, Gra­no­llers, Sant Celoni, Girona, Lleida, Tàrrega, Cer­vera, Man­resa, Tar­ra­gona, L’Hos­pi­ta­let de l’Infant, Tor­tosa, Alca­nar, Molins de Rei, L’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, Bada­lona, Vilas­sar de Mar i Mataró fins a l’estiu.

L’Assem­blea també repar­tirà un codi QR amb un for­mu­lari per regis­trar quei­xes a la síndica de greu­ges i s’encar­re­garà de reco­llir-les per lliu­rar-los a la síndica de greu­ges.

Uni­tat d’acció

La de l’ANC no és l’única acció per recla­mar trens dig­nes. Aquest mateix dime­cres, la pla­ta­forma d’usu­a­ris de l’R3 ha dema­nat al Par­la­ment “com­promís i uni­tat d’acció” per rever­tir “dècades de mala gestió. Ha estat la por­ta­veu de la pla­ta­forma d’usu­a­ris de l’R3, Perquè no ens fotin el tren, Montse Ayats, durant la inter­venció a la Comissió de Ter­ri­tori del Par­la­ment. “Volem com­promís ferm i uni­tat d’acció dels par­tits del Par­la­ment per rever­tir dècades de mala gestió i donar pri­o­ri­tat a Roda­lies”, ha dit Ayats. Per a molts ciu­ta­dans, ha afe­git, “el tren és l’única opció i neces­si­tem que fun­ci­oni”. La pla­ta­forma cri­tica que l’actual pla de Roda­lies 2020-2030 “no és prou ambiciós” i volen que en la revisió que s’ha de fer aquest 2025 s’inclo­gui el des­do­bla­ment “com­plet” de l’R3. Sobre el tall que es pre­veu els pro­pers mesos entre Parets i la Gar­riga, recla­men “que no hi hagi els matei­xos errors que el pri­mer tall”.

Montse Ayats ha començat la seva inter­venció a la comissió denun­ci­ant la “situ­ació des­es­pe­rada” que viuen els usu­a­ris de l’R3. Per la seva banda, un altre dels ponents i por­ta­veu de la pla­ta­forma, Marc Jane­ras, ha asse­nya­lat que amb el reguit­zell de pro­ble­mes que es tro­ben cada dia – incidències freqüents, retards sis­temàtics, anul·laci­ons de trens, infor­mació defi­ci­ent – els usu­a­ris veuen el ser­vei com un sis­tema “en crisi per­ma­nent”. “Tots els pro­ble­mes es veuen maxi­mit­zats pel fet que la línia és de via única”, ha asse­nya­lat Jane­ras. Des de la pla­ta­forma, es veuen “hos­tatge d’una mala gestió”. I amb la sen­sació que als usu­a­ris “se’ns roba temps de vida i això es fa amb impu­ni­tat”, ha afe­git el por­ta­veu.

Arri­bats a un punt on el traspàs de Roda­lies està en un horitzó pro­per, Marc Jane­ras ha asse­nya­lat que els pro­ble­mes no s’arre­gla­ran d’un dia per l’altre, però ha inci­dit en la importància que es faci una “bona gestió sos­tin­guda en el temps”. La pla­ta­forma és cons­ci­ent que als usu­a­ris els espera una dècada “intensa” d’obres. “La clau és poder inci­dir perquè aques­tes obres esti­guin tan ben exe­cu­ta­des com sigui pos­si­ble i tin­guin en compte els usu­a­ris”, ha dit Marc Jane­ras.

Sobre el traspàs de Roda­lies, Montse Ayats, ha dit que estan “can­sats de pro­me­ses” i que el que volen són con­cre­ci­ons. “Volem saber quin ser­vei s’ofe­rirà, el des­do­bla­ment és clau, però per ofe­rir quin ser­vei”, ha afe­git la por­ta­veu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.