Societat

societat

Un projecte pretén unir tots els camins de ronda entre Argelers i Blanes

L’Associació Camí del Mar impulsa un projecte transfronterer que pretén unir la Costa Vermella i la Costa Brava, entre Argelers de la Marenda i Blanes, en un únic camí de ronda que ressegueixi la línia maritimoterrestre i que es batejaria amb el nom de Camí del Mar. Per fer-lo, caldrà enllaçar els camins de ronda ja existents amb trams de nova creació en aquells punts on no n’hi hagi, ja sigui perquè amb el temps han quedat en desús o perquè no han existit mai. L’entitat ha calculat que 155 dels 250 km de traçat entre una punta i l’altra (32 al nord de la frontera i 218 al sud) ja transcorren per camins de ronda en molt bon estat, però n’hi ha 63 que passen per camins que s’han d’arreglar i 33 no tenen camí.

Eduard Bonmatí, secretari de l’entitat, explica que, en total, hi ha 85 punts on el recorregut queda tallat. Tots són a la Costa Brava, atès que el sender del Litoral, a la Costa Vermella, està perfectament traçat i només abandona la primera línia de mar en un tram curt a la base naval de Cotlliure, on es va produir un accident.

El camí transcorreria a un màxim de sis metres de la línia maritimoterrestre, que és l’espai on hi ha servitud de pas, reconeguda per la llei de costes. L’entitat és conscient que, en algun punt, com ara als espais naturals protegits, caldrà fer una petita marrada per motius de protecció ambiental, però sempre sense perdre la visual del mar. “Actualment, el sender GR-92 fa d’eix vertebrador dels camins de ronda existents, però, en alguns punts, s’enfila cap a la muntanya i acabes al mig del bosc, on no saps on queda el mar”, assenyala Bonmatí. L’entitat busca, en canvi, “l’antítesi” d’aquest model: “Volem un autèntic camí de mar ben senyalitzat, no un camí de muntanya que uneix camins de ronda.”

La diagnosi feta per l’entitat ja ha detectat quins són els punts amb més discontinuïtats i on caldrà focalitzar més esforços. Es tracta dels trams entre Tossa i Sant Feliu de Guíxols (on el GR-92 s’enfila per l’Ardenya), entre l’Estartit i l’Escala i entre Roses i el Port de la Selva (cap de Creus).

El projecte, que compta amb l’aprovació de tots els ajuntaments i institucions implicades de cada banda de la frontera, s’està difonent als sectors econòmics de la Costa Brava, que podrien oferir aquest camí com un producte per desestacionalitzar la temporada turística. “Estem encantats perquè permetrà coordinar ofertes a l’hivern. A més, el seu caràcter transfronterer farà fàcil trobar finançament, perquè Europa té molts fons específics per a projectes d’aquesta mena”, assenyala Martí Pujals, alcalde de Tossa de Mar, on recentment es va presentar el projecte al sector econòmic del municipi.

Ara per ara, l’entitat buscarà el consens de totes les parts implicades per resoldre les “discontinuïtats” del recorregut. “Convocarem una taula d’experts perquè la solució que s’acordi sigui col·legiada i tingui el consens de tothom”, hi afegeix Bonmatí. De moment, aquest any, es farà una prova pilot sobre 5 dels 33 quilòmetres on no hi ha camí. Un cop consensuat el recorregut sencer, Bonmatí considera que el projecte es pot executar en quatre anys.

El Camí del Mar tindrà 21 etapes, cadascuna lligada a dos personatges que hagin deixat petjada al territori, com ara el músic Jordi Barre (etapa 1) i l’escriptora Víctor Català (etapa 10).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia