Medi ambient

Un temporal alliçonador i amb deures encara per fer

La factura milionària del ‘Glòria’, difícil de quantificar, va provocar canvis en la gestió fluvial i litoral

A la costa, les reparacions de passejos adopten estructures de reforç i potencien dunes de sorra

Al voltant de rius i rieres, les urbs busquen solucions per fer el terreny formigonat més permeable

La incògnita impredictible enmig de la crisi climàtica és si un pròxim temporal serà encara pitjor

La bor­rasca Glòria va cen­trar el seu focus sobre les comar­ques cata­la­nes avui fa cinc anys. Aquell 20 de gener del 2020 una forta ven­tada va fer sus­pen­dre clas­ses en 15 muni­ci­pis del Maresme i les neva­des van començar a para­lit­zar la Terra Alta, i altres comar­ques inte­ri­ors. Que­ien els pri­mers arbres i el recompte ini­cial quan­ti­fi­cava en 21 les per­so­nes feri­des. L’endemà, l’atu­rada de l’acti­vi­tat esco­lar es va fer exten­siva a d’altres ter­ri­to­ris i també el caos mete­o­rològic, que s’allar­ga­ria durant tota una set­mana lec­tiva de pluja, neu i vents sos­tin­guts que van fer embra­vir l’onatge a tota la costa cata­lana. Entre­mig, estralls gene­ra­lit­zats al lito­ral i pre­li­to­ral de tot el país, amb un balanç final de cinc vícti­mes mor­tals només al ter­ri­tori català i regis­tres de pre­ci­pi­tació de fins a 500 litres durant tot l’epi­sodi a Lliu­rona, a l’extrem occi­den­tal de l’Alt Empordà, i de més de 400 al Mont­seny i les capçale­res i cur­sos del Ter i el Fluvià.

Aquests regis­tres de pluja i cabals de rius es van asso­lir de manera rela­ti­va­ment espa­iada. Repar­tits entre diver­sos dies i amb una mor­ta­li­tat que sem­bla irrisòria res­pecte a la tràgica dana de finals d’octu­bre de l’any pas­sat sobre el País Valencià –amb un balanç molt més letal en menys de 24 hores–, però van sig­ni­fi­car un pri­mer gran avís del canvi de para­digma climàtic cap a fenòmens extrems. En el camp científic, hi ha coin­cidència que va ser el pit­jor tem­po­ral i el més extens de les dar­re­res dècades a Cata­lu­nya. I és que, més enllà de la bor­rasca, els meteoròlegs van fer notar que els efec­tes es van agreu­jar i enquis­tar per la coin­cidència d’una bossa d’aire fred que va deri­var en una petita dana i el con­trapès d’un anti­cicló excep­ci­o­nal, de 1.050 hPa sobre les illes Britàniques, que va fer dis­pa­rar la velo­ci­tat del vent al golf del Lleó i poten­ciar l’embat sobre el con­junt del lito­ral català. Tot ple­gat, ali­men­tat per una tem­pe­ra­tura marina que cinc anys després encara ten­deix a l’escal­fa­ment.

Per aquests motius, el tem­po­ral va fer incloure en l’agenda política de les admi­nis­tra­ci­ons diver­ses mesu­res que experts ambi­en­ta­lis­tes ja rei­vin­di­ca­ven des de feia anys. Sobre­tot, en la gestió del lito­ral, però també dins dels cur­sos flu­vi­als. La crisi mun­dial per la pandèmia de la covid-19, mesos després, amb els meca­nis­mes d’injecció econòmica deri­vats dels fons Next Gene­ra­tion euro­peus, han afa­vo­rit algu­nes mesu­res en l’agenda de la sos­te­ni­bi­li­tat. Però, pel soci­oecòleg Rafael Sardà, “con­ti­nua pesant-hi més la visió antro­pocèntrica [dels humans] res­pecte a una mínima com­bi­nació amb l’ecocèntrica”, de l’equi­li­bri de tot el medi.

La costa, amb pedaços més forts

Des d’Alca­nar fins a Port­bou, el ras­tre del Glòria va ser espe­ci­al­ment palès al lito­ral. Al delta de l’Ebre i a les plat­ges –mol­tes de les quals, afe­bli­des o direc­ta­ment des­a­pa­re­gu­des– de a Tar­ra­gona, el Gar­raf i Bar­ce­lona ciu­tat. A la costa del Maresme, a més de l’erosió a Mont­gat, Premià i Vilas­sar, es van tro­bar amb greus estralls i l’acu­mu­lació de troncs i canyes a Mal­grat i Pineda. Però la repo­sició de sorra dels dra­gat­ges recur­rents que el Minis­teri per a la Tran­sició Ecològica des­tina a les cos­tes Dau­rada i Cen­tral no aca­ben de pal·liar els pro­ble­mes.

L’altra dimensió dels danys cos­ta­ners va ser als pas­se­jos marítims. Alguns, com els de Fenals –a Llo­ret– i Lla­franc, només van tenir esvo­rancs aïllats. Però a Sant Antoni de Calonge i Platja d’Aro les des­tros­ses van ser més impor­tants i també han fet replan­te­jar actu­a­ci­ons. L’onatge, aquell gener del 2020 a la Costa Brava, va superar els 13 metres a la boia de Begur.

En aquest últim nucli, Cos­tes de l’Estat i el con­sis­tori van haver d’actuar amb rapi­desa per refer més de mig quilòmetre del pas­seig lito­ral, però amb la con­tra­par­tida de fer recu­lar fins a set metres la seva secció ante­rior: dels 20 als 13 metres d’amplada. Per l’alcalde, Mau­rici Jiménez, el reforç del pas­seig amb una escu­llera de roques sota la fràgil llosa de for­migó “ha fun­ci­o­nat, tot i tor­nar a que­dar des­co­berta pel Nel­son”, el tem­po­ral del març de l’any pas­sat, que els va mal­me­tre un altre tram de costa cap al sud.

En aquesta zona menys urba­nit­zada, el pro­jecte de pas­seig que cofi­nançarà el minis­teri ja pre­veu figu­res de recon­so­li­dació dunar, que també ha adop­tat Palamós, per bene­fi­ciar-se dels Next Gene­ra­tion, men­tre a Sant Antoni de Calonge el govern espa­nyol també ha des­en­ca­llat el pro­jecte de cons­trucció dels espi­gons de reforç dis­se­nyats fa més d’una dècada. L’acció acu­mu­lada de tem­po­rals menors els cinc últims anys ha con­ti­nuat esgar­ra­pant-ne sorra.

La gestió de rius i con­ques

Rafael Sardà va ana­lit­zar els efec­tes del tem­po­ral amb altres experts, en diver­sos estu­dis, però per la seva ads­cripció al Cen­tre d’Estu­dis Avançats de Bla­nes (CEAB) i fami­li­a­ri­tat amb la conca de la Tor­dera, verge d’embas­sa­ments, té molt pre­sent l’únic feno­men posi­tiu de l’epi­sodi mete­o­rològic, amb un recrei­xe­ment del delta del riu. Els sedi­ments i la ingent massa de vege­tació arros­se­gada riu avall, repro­jec­tada cap a terra per l’onatge, van afa­vo­rir-hi la for­mació d’una lla­cuna interna que s’ha aca­bat dis­so­lent després de cinc anys de sequera a l’inte­rior. “Tot ha tor­nat a la nor­ma­li­tat ante­rior”, iro­nitza l’expert amb un punt de malen­co­nia.

A la comarca de la Selva, hi va haver grans afec­ta­ci­ons al llarg de tota la conca de la Tor­dera, amb un balanç esti­mat de danys per import de 70 mili­ons d’euros. Els con­reus hortícoles del delta de la Tor­dera van des­a­parèixer física­ment negats per la riuada, que va dei­xar inu­ti­lit­zada durant sis mesos la des­sa­li­nit­za­dora de Bla­nes, pel tren­ca­ment de les cano­na­des de cap­tació d’aigua marina i desguàs de les sal­mor­res resi­du­als. Sardà alerta que la segona des­sa­li­nit­za­dora pre­vista aigües amunt de l’exis­tent ampliarà la bar­rera dels murs de con­tenció pel cos­tat de la llera giro­nina, cosa que “pot tras­lla­dar encara més pressió cap a Mal­grat” i el nord del Maresme, en cas d’un epi­sodi futur sem­blant.

En el balanç comar­cal, però, també hi van pesar els danys en els polígons indus­tri­als de Sant Feliu de Bui­xa­lleu i Mas­sa­nes, on va cal­dre eva­cuar a més 300 veïns de la urba­nit­zació Riu­clar, encer­clats per les cres­cu­des del riu i de la riera de Santa Coloma. La con­fluència dels dos cur­sos al límit va arra­sar camins, murs de con­tenció i con­ne­xi­ons d’aigua pota­ble, elec­tri­ci­tat i gas. Cinc anys després, la regi­dora mas­sa­nenca Tania Moyano recorda que la recons­trucció va ser cos­tosa i han adop­tat solu­ci­ons pre­ven­ti­ves: “S’ha reforçat un tram de la llera de la riera” i fet “prac­ti­ca­ble un camí muni­ci­pal amb for­mi­go­nat donant una altra sor­tida a la urba­nit­zació Riu­clar, en cas d’emergència”, des­taca. Però també posa deu­res: “Dema­naríem que l’ACA fos més tran­si­gent, àgil, reso­lu­tiva, i que hi hagués més coor­di­nació entre les admi­nis­tra­ci­ons, per tre­ba­llar en una mateixa direcció”, indica.

Girona, amb el Ter al límit

La ciu­tat de Girona va ser la capi­tal cata­lana que més va patir durant el tem­po­ral, amb la pit­jor inun­dació a la ciu­tat des del 1970. Els embas­sa­ments de Sau i Sus­queda, que par­tien d’un nivell previ del 70%, hau­rien arri­bat al 108% i des­bor­dat si l’ACA no hagués obert com­por­tes. Però aquest cabal addi­ci­o­nal a les plu­ges va fer que el Ter des­bordés en diver­sos punts. Rafael Sardà, que entén que el recurs dels embas­sa­ments és un pilar per garan­tir l’aigua pota­ble, fa notar, però, que “un riu sem­pre serà un riu i no s’ha de mirar només com un dipòsit d’aigua per beure”. Pel científic, “els nous models de pre­dicció i la intel·ligència arti­fi­cial poden fer avançar deci­si­ons”.

Els danys mate­ri­als van ser nom­bro­sos a Girona i les imat­ges més recor­da­des, les del pavelló de Fon­ta­jau negat, i també el GEiEG, l’audi­tori i bai­xos inun­dats en dife­rents bar­ris. Encara avui, el segon nivell sub­ter­rani de l’apar­ca­ment de la plaça del Pallol con­ti­nua tan­cat al públic, i el regi­dor d’Acció Climàtica, Sergi Cot, des­taca algu­nes de les mesu­res adop­ta­des, com ara tancs de tem­pesta, bas­ses de lami­nació i pavi­ments més per­me­a­bles, per faci­li­tar el dre­natge cap al sub­sol. I resta pen­dent d’exe­cu­tar l’escu­llera de con­tenció de l’Onyar a Vila-roja. Cot hi afe­geix la política de “nete­jar lle­res flu­vi­als amb tanta freqüència com sigui pos­si­ble”, però coin­ci­deix amb edils d’altres con­sis­to­ris que “fal­ten mans i diners”.

Ports i altres infra­es­truc­tu­res

Tor­nant al lito­ral, les infra­es­truc­tu­res més danya­des es van con­cen­trar al vol­tant de la desem­bo­ca­dura de la Tor­dera, on van des­a­parèixer el pont de la línia R1 i el de la vella car­re­tera GI-6831, entre Mal­grat i Bla­nes. Tots dos pas­sos, però, es van refer en temps rècord, igual que la repa­ració del dic del port bla­nenc, on van tor­nar a recor­dar la lle­van­tada de Sant Esteve del 2008. Els ports de Sant Feliu de Guíxols i Marina Palamós també van haver de ser repa­rats i reforçats amb estruc­tu­res més resis­tents. Però la incògnita impre­dic­ti­ble, sem­pre i encara més enmig de la crisi climàtica, és si un pròxim tem­po­ral encara serà pit­jor.

4
dies
de malson va provocar el pas de la borrasca ‘Glòria’ sobre Catalunya, entre el 20 i el 23 de gener del 2020.
13,28
metres
va ser l’alçada verificada de l’onatge a la boia davant la costa del cap de Begur el 21 de gener del 2020, en el zenit del temporal marítim. A la costa, s’estima que van arribar a 7 metres. .
500
litres
per metre quadrat es van acumular aquells dies a Lliurona, però en molts pluviòmetres del nord-est i les Terres de l’Ebre també es van superar registres d’entre 200 i 400 mm.
2.137
per segon va assolir el curs del riu Ter a Colomers, aigües avall de Girona. Els embassaments de Sau i Susqueda van passar en tres dies d’un volum mitjà del 70% a amenaçar de sobreeixir, i l’obertura forçosa de comportes va agreujar les complicacions.
5
víctimes mortals
va deixar l’episodi només al territori català.
30
metres
del dic de recer del port de Blanes, que s’havia reinaugurat el 2012, van tornar a quedar arrasats.
10
mesos
va estar interromput el trànsit ferroviari entre Blanes i Malgrat, per la caiguda del pont. Nou mesos va durar el tall del pont de la carretera i la dessalinitzadora de la Tordera va acumular sis mesos sense poder funcionar.

El Pont del Petroli de Badalona, una icona pendent de reparar

El fort onatge del temporal va deixar tocat l’icònic Pont del Petroli de Badalona, un antic pantalà promogut per Campsa als anys seixanta que, després d’anys d’abandonament, a principis d’aquest segle es va acabar preservant arran de la campanya d’un grup de veïns, abanderats pel recordat pastisser Josep Valls. Després de la reforma municipal, la plataforma havia esdevingut un lloc privilegiat per gaudir del litoral. Però la fràgil estructura va cedir en diferents punts i l’accés va quedar restringit fins a la seva reparació. Per definir com calia actuar, el mandat passat el consistori badaloní va promoure un procés participatiu en què es va imposar la proposta que la plataforma mirador de l’extrem sigui circular, però amb una obertura central per facilitar que les onades de futurs temporals tinguin una via de sortida vertical, i s’alliberi així pressió. El projecte, sotmès a validació científica, va ser qüestionat per l’actual alcalde, Xavier Garcia Albiol, que malgrat tot l’ha acabat assumint, amb els problemes afegits que el pressupost de la reconstrucció s’ha encarit ja fins als 3 milions d’euros i la renovació de la concessió per part de Costes de l’Estat s’ha allargat. Segons fonts municipals, retiraran un tram d’escullera, cosa que els han posat com a últim requisit, i el projecte, en exposició pública, s’hauria de posar a subhasta. L’altra dificultat perquè la passarel·la reobri aquest 2025 és que els treballs s’haurien de fer a inicis d’estiu, a tot estirar, i si l’adjudicació s’endarrereix, potser caldrà esperar al 2026.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia