Medi ambient

Un estudi a les Medes valida una nova tècnica per restaurar “boscos” de gorgònies

Un estudi, en el que han par­ti­ci­pat inves­ti­ga­dors del CEAB-CSIC de Bla­nes, ha demos­trat l’eficàcia d’una inno­va­dora alhora que sen­zi­lla tècnica per a pal·liar l’efecte de grans per­tor­ba­ci­ons sobre els bos­cos de gorgònies. El mètode con­sis­teix en podar-ne les bran­ques mor­tes i s’ha vali­dat científica­ment durant tres anys a les Illes Medes.

Segons expli­quen des d’aquest ens, l’equip de científics porta més de vint anys estu­di­ant l’eco­lo­gia de les gorgònies, uns “arbrets” for­mats per milers de pòlips que crei­xen agru­pats for­mant colònies. Com els arbres, algu­nes de les bran­ques de les gorgònies es poden morir, però l’arbre con­ti­nua viu. Després d’haver com­pro­vat que aquesta mor­ta­li­tat d’algu­nes de les bran­ques era per­ju­di­cial per a les gorgònies, varen pro­po­sar estu­diar científica­ment els bene­fi­cis de podar-les. Tot aquest estudi es va fer entre el 2019 i el 2022 a les Illes Medes, amb colònies par­ci­al­ment afec­ta­des per ona­des de calor marina i altres impac­tes, que havien per­dut, en algu­nes parts, el tei­xit viu que reco­breix els seus esque­lets interns.

La meto­do­lo­gia es va tes­tar amb èxit sobre més de 1.000 colònies de Para­mu­ri­cea cla­vata (“gorgònia ver­me­lla” i con­sis­teix en “podar” les “bran­ques mor­tes”. L’inves­ti­ga­dor que ha lide­rat l’estudi, Edu­ard Ser­rano, explica: “les gorgònies havien per­dut al vol­tant del 20% del seu tei­xit viu per epi­so­dis de calor extrema i altres impac­tes. Aques­tes “bran­ques mor­tes” són fàcil­ment colo­nit­za­des per espècies com algues i bri­o­zous que els impe­dei­xen tor­nar a reco­brir aque­lla part de l’esque­let amb tei­xit propi, viu i nou. El reco­bri­ment d’aques­tes bran­ques mor­tes per altres orga­nis­mes afe­geix pes i resistència davant els cor­rents a la gorgònia, fet que afa­vo­reix el seu des­pre­ni­ment del subs­trat i per tant, per­ju­dica la seva super­vivència”.

Amb aquesta tècnica, l’equip ha acon­se­guit dupli­car la super­vivència dels “bos­cos” de gorgònies a l’àrea en la que s’ha desen­vo­lu­pat l’estudi. I no només això, segons afe­gei­xen, en les colònies on s’ha apli­cat aquesta poda selec­tiva, s’ha regis­trat un crei­xe­ment fins a 2,5 vega­des més ràpid que en les colònies con­trol, no inter­vin­gu­des.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia