Barcelona perdrà un 0,48% de tràfic web
La decisió de l’alcalde Jaume Collboni d’abandonar la xarxa d’Elon Musk no penalitzarà el web municipal
Diversos ajuntaments d’arreu del món han decidit abandonar la xarxa social X (anteriorment Twitter) per discrepàncies amb la gestió d’Elon Musk. Un cas destacat és el de Barcelona, que ha anunciat la seva sortida de la plataforma al·legant que “atempta directament contra la democràcia”. L’alcalde, Jaume Collboni, va decretar que el 31 de gener la capital catalana es convertís en la primera gran ciutat a plantar la xarxa social del magnat i home de confiança de Donald Trump Elon Musk. El consistori ha aturat 80 comptes a la plataforma, i en manté només un per a emergències i alertes.
L’Ajuntament de Barcelona té 1.600.000 seguidors en aquests 80 comptes d’X. El conjunt de webs municipals de Barcelona reben 73 milions de visites anuals, de les quals 1,5 milions, és a dir el 2,05%, provenen de totes les xarxes socials existents. Segons fonts municipals a El Punt Avui, les visites al conjunt web provinents d’X són exactament 352.000. És a dir, que la màxima penalització que podrien patir les webs de l’Ajuntament seria del 0,48% sobre el total.
La sortida de la polèmica xarxa social en mans d’Elon Musk només afectaria el 23,47% del total de visites provinent de xarxes socials.
Obliga aquesta decisió a replantejar l’estratègia de comunicació digital? La direcció de comunicació està treballant en el Pla de comunicació global de l’Ajuntament de Barcelona, que inclou l’evolució de l’estratègia digital. “La decisió de tancar l’activitat municipal a X formava part d’una reflexió iniciada i, per tant, no obliga a canviar l’estratègia global que s’està elaborant actualment, tret de l’ajust en algun servei que no comptava amb xarxes alternatives”, expliquen fonts de l’Ajuntament.
“El tancament a X d’un compte no comporta l’obertura d’un nou canal a una xarxa alternativa si les necessitats de comunicació estan cobertes. Cal recordar que la comunicació pot arribar als ciutadans a través d’altres plataformes, com webs, butlletins o altres xarxes socials. El més important és com arribem a l’audiència i busquem canals ja existents amb audiències grans on poder difondre la comunicació”, afegeixen. La direcció de comunicació continua atenta a l’evolució d’altres xarxes: “A Catalunya no hi ha una xarxa social amb una audiència d’un volum similar. Threads i Bluesky encara no estan consolidades.”