Infraestructures i serveis

mobilitat

Canvis a la Diagonal pel nou tall a Urgell de les obres de l’L8

A par­tir d’aquest diu­menge, 23 de febrer, el car­rer del Comte d’Urgell de Bar­ce­lona que­darà tallat fins a finals d’any entre la plaça de Fran­cesc Macià i el car­rer de Bue­nos Aires, tall que se suma a l’exis­tent al mateix car­rer entre els car­rers de Ros­selló i de Còrsega, i que és resul­tat de les obres de per­llon­ga­ment de l’L8 de FGC entre les esta­ci­ons d’Espa­nya i de Gràcia.

Per reduir les afec­ta­ci­ons al trans­port públic, el tronc cen­tral de la Dia­go­nal gua­nyarà més capa­ci­tat per als busos en tots dos sen­tits, però espe­ci­al­ment en sen­tit sor­tida de la ciu­tat per poder donar cabuda a qua­tre para­des ter­mi­nals de línies de bus interurbà. Es tracta de qua­tre para­des ter­mi­nals que donen ser­vei a 13 línies, situ­a­des als car­rers del Comte d’Urgell, del Comte Bor­rell i de Bue­nos Aires, que es reu­bi­ca­ran a la vorera mun­ta­nya de la Dia­go­nal, entre la plaça de Fran­cesc Macià i l’avin­guda de Sarrià.

El tall de Comte d’Urgell entre Fran­cesc Macià i Bue­nos Aires impac­tarà en els 18.000 vehi­cles que s’estima que hi pas­sen diària­ment, espe­ci­al­ment en iti­ne­ra­ris d’entrada a la ciu­tat i en el bus interurbà. Aquest tall, rela­ci­o­nat amb la cons­trucció de la futura estació de Fran­cesc Macià, se suma al tall en marxa des de mit­jans de gener al mateix car­rer del Comte d’Urgell per les obres de cons­trucció de l’estació d’Hos­pi­tal Clínic, entre Ros­selló i Còrsega.

Nova con­fi­gu­ració de la Dia­go­nal

Per tal d’incre­men­tar la capa­ci­tat del trans­port públic i a la vegada reduir el volum de vehi­cles que arri­ben a la plaça de Fran­cesc Macià, el tronc cen­tral de l’avin­guda Dia­go­nal entre la plaça i l’avin­guda de Sarrià gua­nyarà capa­ci­tat per als auto­bu­sos en cada sen­tit. De manera prin­ci­pal, en sen­tit sor­tida de la ciu­tat, es pas­sarà d’un car­ril bus i tres car­rils de cir­cu­lació a dos car­rils bus i tres de cir­cu­lació; men­tre que en sen­tit mar que­darà un car­ril bus i un car­ril de cir­cu­lació en tota la llargària de la via des de Numància fins a Fran­cesc Macià. Així doncs, el car­ril bus en sen­tit entrada que avui comença a l’avin­guda de Sarrià començarà abans, a par­tir de Numància, i es perdrà un car­ril de cir­cu­lació en sen­tit entrada a favor d’un car­ril bus en sen­tit con­trari. L’objec­tiu és afa­vo­rir l’accés dels vehi­cles pri­vats a l’Eixam­ple a través de l’iti­ne­rari Numància – Berlín – París. D’altra banda, també s’inter­vindrà a la calçada de la banda Besòs de l’avin­guda de Josep Tar­ra­de­llas, habi­li­tant doble sen­tit de cir­cu­lació entre Comte Bor­rell i Fran­cesc Macià. D’aquesta manera, man­te­nint l’accés viari cap a Fran­cesc Macià, es crearà un nou iti­ne­rari des de Fran­cesc Macià cap a Comte Bor­rell, con­nec­tant amb la xarxa viària de l’Eixam­ple a través de Bue­nos Aires.

L’ampli­ació de la capa­ci­tat per a busos de la Dia­go­nal a la vegada per­met la reu­bi­cació de les para­des ter­mi­nals d’auto­bu­sos interur­bans afec­ta­des pel tall de Comte d’Urgell. En con­cret, es tracta de qua­tre para­des dels car­rers del Comte d’Urgell, Comte Bor­rell i Bue­nos Aires que es des­plaçaran a la banda mun­ta­nya del tronc cen­tral de l’avin­guda Dia­go­nal entre Fran­cesc Macià i avin­guda de Sarrià. En con­seqüència, l’iti­ne­rari dels busos evi­tarà entrar a l’Eixam­ple cir­cu­lant per l’avin­guda Dia­go­nal fent el canvi de sen­tit a la plaça de Fran­cesc Macià. Les qua­tre para­des i línies de bus afec­ta­des són: L63, L64, L68, L69 (cor­re­dor Mar­to­rell). Parada situ­ada al car­rer del Comte Bor­rell entre Josep Tar­ra­de­llas i Bue­nos Aires; L51 (Sant Feliu), L57, e17 (cor­re­dor Valli­rana), L61, e20 (cor­re­dor Sant Vicenç). Parada situ­ada al car­rer de Bue­nos Aires entre Comte Bor­rell i avin­guda Sarrià; E8 (cor­re­dor Cor­bera), L67 (cor­re­dor Cas­tell­bis­bal). Parada situ­ada al car­rer del Comte d’Urgell entre Lon­dres i París; i L1731, e18 (línies Alt Penedès). Parada situ­ada al car­rer del Comte d’Urgell entre Lon­dres i París. Les noves para­des entra­ran en ser­vei a par­tir del 23 de febrer.

El tall de Comte d’Urgell entre Fran­cesc Macià i Bue­nos Aires impacta també en els iti­ne­ra­ris ciclis­tes per acce­dir a l’Eixam­ple des de la Dia­go­nal, ja que el car­ril bici d’aquest car­rer que­darà tallat com la resta de car­rils de cir­cu­lació. Per aquest motiu, s’obrirà pròxima­ment un car­ril bici uni­di­rec­ci­o­nal al car­rer de Villar­roel entre la Dia­go­nal i el car­rer de París, per tal de donar con­tinuïtat als iti­ne­ra­ris ciclis­tes de la Dia­go­nal cap a l’Eixam­ple i con­nec­tar amb la infra­es­truc­tura ciclista dels car­rers de Lon­dres i de París.

Pel que fa a la xarxa de bus urbà de Trans­ports Metro­po­li­tans de Bar­ce­lona (TMB), les obres afec­ta­ran les línies X1, V9, 63, 67 i 141. A par­tir del 23 de febrer, les rutes en direcció Besòs de les línies X1, 63 i 67 pati­ran una modi­fi­cació en el recor­re­gut al seu pas per la plaça Fran­cesc Macià i com a alter­na­tiva es des­vi­a­ran per l’avin­guda de Josep Tar­ra­de­llas en el car­ril con­tra-sen­tit habi­li­tat, després els auto­bu­sos gira­ran per Comte Bor­rell i segui­ran la seva ruta habi­tual per Bue­nos Aires. Aquesta modi­fi­cació no tindrà cap afec­tació a para­des.

Les obres també afec­ta­ran el recor­re­gut de la línia V9 de bai­xada. Des de la plaça de Fran­cesc Macià cir­cu­larà per l’avin­guda de Josep Tar­ra­de­llas (cos­tat Llo­bre­gat), farà un canvi de sen­tit a l’alçada de Gela­bert per acce­dir al car­rer de Vila­do­mat, on recu­pe­rarà el seu recor­re­gut habi­tual. L’afec­tació com­porta l’anul·lació de dues para­des, però se n’habi­li­ta­ran dues alter­na­ti­ves a Josep Tar­ra­de­llas. En aquest sen­tit, amb motiu de les obres, ja des del mes de novem­bre, la línia 141 té anul·lada la parada ori­gen-final de Comte d’Urgell i el nou ter­mi­nal pro­vi­si­o­nal està ubi­cat a l’avin­guda de Sarrià.

Les obres

Aques­tes afec­ta­ci­ons for­men part de la nova fase en les obres de con­nexió de les línies del Vallès i Llo­bre­gat-Anoia d’FGC amb l’inici dels tre­balls per a la cons­trucció de les futu­res esta­ci­ons d’Hos­pi­tal Clínic i de Fran­cesc Macià obres impul­sa­des pel Depar­ta­ment de Ter­ri­tori, Habi­tatge i Tran­sició Ecològica. La pri­mera fase de l’obra civil d’aques­tes esta­ci­ons, que tindrà una durada apro­xi­mada de 12 mesos.

Les tas­ques d’obra civil tenen un pres­su­post de 300 mili­ons d’euros i, sumats els imports pre­vis­tos per a les ins­tal·laci­ons de túnel i esta­ci­ons i d’arqui­tec­tura de les esta­ci­ons, la inversió per aquesta actu­ació puja a 412 mili­ons.

Segons els res­pon­sa­bles muni­ci­pals i de la Gene­ra­li­tat, l’actu­ació per­metrà: millo­rar i ampliar la cober­tura en trans­port públic en zones den­sa­ment pobla­des i amb diver­sos equi­pa­ments de rellevància a Bar­ce­lona; millo­rar la con­nec­ti­vi­tat fer­roviària; faci­li­tar un accés més directe dels usu­a­ris de la línia Llo­bre­gat-Anoia d’FGC cap al cen­tre de la ciu­tat, que ara han de fer pel trans­bor­da­ment amb metro; i incre­men­tar la con­nec­ti­vi­tat de la línia mit­jançant les noves esta­ci­ons, que per­me­tran l’inter­canvi amb la L5, el tram­via i altres línies d’FGC. Es pre­veu que bene­fi­ciarà 19,5 mili­ons de per­so­nes usuàries.

Des que el pas­sat 20 de gener el car­rer del Comte d’Urgell es va tallar al trànsit entre Ros­selló i Còrsega, es va habi­li­tar un iti­ne­rari alter­na­tiu can­vi­ant de sen­tit el car­rer de Ros­selló entre Urgell i Calàbria de forma que tots els vehi­cles que arri­ben per Comte d’Urgell a la zona d’obres, poden girar a l’esquerra cap a Ros­selló, per seguir l’iti­ne­rari Calàbria – Lon­dres – Gela­bert – Entença fins a la Dia­go­nal. A més del canvi de sen­tit de Ros­selló, durant les set­ma­nes prèvies al tall també es van implan­tar car­rils addi­ci­o­nals als car­rers de Calàbria, Entença i Gela­bert. La capa­ci­tat d’aquest nou iti­ne­rari alter­na­tiu per­met absor­bir gran part del trànsit i reduir així l’incre­ment de trànsit en la resta de la xarxa viària dels bar­ris de l’Eixam­ple Esquerre, espe­ci­al­ment als car­rers de Casa­nova, Ari­bau i Còrsega.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.