Societat

Hereu demana a Foment que pagui tota l'estació de Sagrera perquè les obres puguin començar

El projecte constructiu de l’estació intermodal de l’alta velocitat de la Sagrera penja d’un fil. La profunda crisi immobiliària actual fa témer l’execució del calendari d’obres previst, per la qual cosa l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va reclamar ahir públicament al ministeri de Foment que n’assumeixi la totalitat del cost, que puja a 592 milions d’euros.

Del total del pressupost, el ministeri n’havia assumit 223, però els 369 restants s’havien de finançar amb les plusvàlues obtingudes per la venda dels terrenys ubicats a sobre de l’estació i al seu entorn. Uns ingressos que la crisi econòmica fa difícil aconseguir en poc temps.

La plataforma ferroviària de Sant Andreu ja està licitada i la construcció de l’estació soterrada es podria licitar l’estiu del 2009. Les dues infraestructures han d’estar fetes el 2011, perquè hi puguin passar trens per sota el 2012, tant si l’estació està o no acabada del tot. Per aquest motiu, l’alcalde ha fet una crida al ministeri de Foment perquè pagui la totalitat de l’estació. “Necessitem que les obres comencin el novembre del 2009”, reclama Hereu.

La vicepresidenta del govern espanyol, María Teresa Fernández de la Vega, va respondre ahir a la petició de l’alcalde assegurant que Foment abordarà el projecte perquè “pugui tirar endavant”, ja que ara està afectada per la caiguda del preu de l’habitatge, amb el qual s’havia de finançar en part. De la Vega va indicar que hi ha “instruments i mitjans a la llei per poder fer-ho, tant en aquest cas com en d’altres”.

La petició de l’alcalde va provocar la reacció dels grups a l’oposició. Joaquim Forn, portaveu del grup de CiU, va demanar que l’estació “es faci com més aviat millor amb recursos de l’Estat” i va denunciar que “Barcelona no pot construir a cop de plusvàlua”. Aquesta queixa va ser compartida per les associacions de veïns de Sant Andreu i la Sagrera.

El president del grup d’ERC, Jordi Portabella, va recordar que no acceptaran que l’urbanisme “estigui dirigit pels interessos privats” i va reclamar a l’Estat que compleixi amb els seus compromisos per pal·liar el dèficit ferroviari de la ciutat. El popular Alberto Fernández va apostar perquè l’Estat posi recursos per fer l’obra.

El projecte constructiu de l’estació soterrada està en fase de redacció i es podria licitar l’estiu vinent per començar l’obra a finals del 2009, assegura Jordi Baltà, gerent de la societat Barcelona-Sagrera Alta Velocitat. La licitació dels acabats interiors trigaria un any més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.