Societat

SOCIETAT

“Ja fa temps que hi ha violència a Salt”

El Sindicat d’Habitatge alerta que el dret més fonamental a tenir un lloc a viure és fora de l’abast de moltes persones al municipi: “La situació és crítica”

El PSC troba anormal els incidents derivats d’un desallotjament exprés: “Aquí hi ha un grup organitzat que té altres motivacions”

El Sin­di­cat d’Habi­tatge de Salt ha con­vo­cat per avui a la tarda a l’Ate­neu Popu­lar de la fac­to­ria cul­tu­ral Coma Cros (a les 17.30 h) una roda de premsa per donar el punt de vista de les dues nits d’inci­dents al muni­cipi. Segons Judit Font, “la situ­ació és crítica, i ho és des de fa temps. Ja fa temps que hi ha violència a Salt, amb des­no­na­ments i la BRIMO dels Mos­sos a les sis del matí desa­llot­jant famílies”. La BRIMO és la uni­tat de la poli­cia cata­lana espe­ci­a­lit­zada en actu­a­ci­ons con­tra els dis­tur­bis i que vet­lla pel man­te­ni­ment de l’ordre públic.

La repre­sen­tant del Sin­di­cat indica que entre les per­so­nes afec­ta­des de no tenir habi­tatge a Salt hi ha infants i ado­les­cents i que les solu­ci­ons hau­rien de ser imme­di­a­tes. Font afirma que “ni el mer­cat ordi­nari ni el llo­guer social ni la borsa [muni­ci­pal] pública d’habi­tatge” garan­tei­xen els drets bàsics d’una part de la població. Per aquesta situ­ació també s’han rebel·lat dese­nes de docents sal­tencs, aple­gats al col·lec­tiu Docents 19170.

En un comu­ni­cat, el Sin­di­cat també s’ha refe­rit al “racisme ins­ti­tu­ci­o­nal” que hi ha al muni­cipi i a l’acord recent penal de l’Audiència de Girona. L’òrgan judi­cial auto­ritza el desa­llot­ja­ment exprés sense auto­rit­zació judi­cial si el pro­pi­e­tari avisa la poli­cia que uns des­co­ne­guts han entrat a casa seva les pri­me­res 24 hores. Això afa­vo­reix l’actu­ació dels Mos­sos, que dilluns van inter­ve­nir en un domi­cili de Salt, que és pro­pi­e­tari d’un banc, per fer fora una família. A Salt, hi ha 1.800 habi­tat­ges en mans de grans teni­dors, afirma el Sin­di­cat.

L’alcalde, al mig­dia

A l’Ajun­ta­ment, ERC (6 regi­dors) i Junts (4) for­men l’equip de govern, amb el suport pun­tual d’Inde­pen­dents per Salt (IpS-CUP) (2). A l’opo­sició, hi ha el PSC (5) i Vox (4). La for­mació d’extrema dreta és la ter­cera força del con­sis­tori, per dar­rere d’ERC i del PSC. L’alcalde, Jordi Viñas (ERC), com­pa­rei­xerà davant els mit­jans d’infor­mació aquest mig­dia (a les 12.30 h). Ho farà acom­pa­nyat del direc­tor dels ser­veis ter­ri­to­ri­als d'Inte­rior, Edu­ard Adro­bau.

El por­ta­veu del PSC, Joan Martín, ha atribuït els alda­rulls d’aquest nit pas­sada a un grup mino­ri­tari i des­vin­cula els fets del col·lec­tiu que defensa el dret de tot­hom a un habi­tatge, coman­dat pel Sin­di­cat d’Habi­tatge. Per Martín, “a Salt, per desgràcia hi ha sovint des­no­na­ments i aques­tes coses no pas­sen. Aquí hi ha un grup orga­nit­zat que té altres moti­va­ci­ons”.

Aquest dimarts al ves­pre un grup de des­co­ne­guts, la majo­ria enca­put­xats, han fet des­tros­ses al mobi­li­ari públic, com ara llançaments de llam­bor­des del pas­seig Països Cata­lans, i han cre­mat con­te­ni­dors. Martín hi va ser pre­sent, al lloc dels fets, i comenta que els veïns “no es podien creure el que estava pas­sant”.

El por­ta­veu soci­a­lista ha con­fir­mat que l’alcalde, Jordi Viñas, va tru­car-li aquest dimarts en més d’una ocasió per infor­mar de la situ­ació deri­vada de la pro­testa i llançament d’objec­tes con­tra la comis­sa­ria con­junta dels Mos­sos d’Esqua­dra i la Poli­cia Local, dilluns a la nit. Abans d’ahir la poli­cia cata­lana va des­no­nar una família amb qua­tre menors d’un pis i un imam de 70 anys. Aquest dimarts també hi ha hagut una con­cen­tració de pro­testa al mig­dia a la plaça Lluís Com­panys, davant de l’Ajun­ta­ment.

“Pro­blema estruc­tu­ral”

El por­ta­veu d’IpS-CUP, Àlex Sar­rado, asse­nyala que a Salt el pro­blema d’habi­tatge “és estruc­tu­ral” i que els inci­dents d’aquests dies són “l’espurna” que s’ha ori­gi­nat per una situ­ació que s’arros­sega al muni­cipi i al país. “S’ha de poder tenir un habi­tatge digne i no recur­sos tem­po­rals”, des­taca Sar­rado. El regi­dor ha recor­dat que la set­mana pas­sada hi va haver des­no­na­ments a Salt i que n'hi ha tot sovint. "És un pro­blema que s'ha de solu­ci­o­nar", hi afe­geix.

Dilluns al ves­pre, dues per­so­nes, un home i una dona, van haver de ser ate­ses amb feri­des de caràcter lleu i van ser dona­des d’alta, con­fir­men fonts de l’hos­pi­tal Santa Cate­rina de Salt. Segons el Sin­di­cat d’Habi­tatge, els Mos­sos van actuar de manera abu­siva i vio­lenta. Aquest dimarts a la nit, la poli­cia ha dis­pa­rat pilo­tes de goma, pro­jec­tils FOAM (bales d’espuma) i ha prac­ti­cat sis deten­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia