Infraestructures i serveis

infraestructures

Catalunya, cinquena per la cua en inversions ferroviàries

Només s’executa poc més d’un terç del pressupostat en 8 anys

Els més de 6.000 milions d’euros projectats entre el 2015 i el 2022 es van convertir en 2.171 milions de despesa real

Catalunya és la cinquena per la cua de l’Estat en inversions territorialitzades de Renfe, Adif i Adif-Alta Velocitat que s’han acabat duent a terme. Segons dades d’execució pressupostària del Ministeri d’Hisenda entre el 2015 i el primer semestre del 2022 –tota la sèrie històrica feta pública–, analitzades per l’ACN, durant aquest període es van projectar inversions per valor de 6.194 milions d’euros a les demarcacions catalanes vinculades a les tres empreses ferroviàries. La despesa real, però, es va quedar en 2.171 milions d’euros en el mateix període, un 35,1% del total, per sota de la mitjana espanyola (41%). Les inversions executades d’Adif sense comptar l’alta velocitat són les més baixes, el 31,5% dels diners pressupostats.

La despesa real de Renfe, Adif i Adif-Alta Velocitat s’ha situat en la majoria dels anys entre el 2015 i el 2022 per sota de la meitat dels diners que s’havien projectat –tenint en compte les xifres dels pressupostos del 2018 en el càlcul pel 2019 i el 2020, anys en què es van prorrogar els comptes espanyols. Les quantitats han variat al llarg dels anys, ja que si bé el 2021 es van gastar només dos euros de cada deu projectats i el 2022, només un –tot i que les dades en aquest cas són del primer semestre–, el compliment va ser molt més alt el 2017. Coincidint amb l’1-O, les empreses ferroviàries espanyoles van executar un 78,5% dels 396 milions pressupostats aquell any.

En tot el període analitzat i amb alts i baixos depenent l’any, el compliment se situa en el 35,1%, una xifra que no només és més baixa que la mitjana estatal, sinó que se situa deu punts per sota de la Comunitat de Madrid (45,8%). En nombres absoluts, els 6.194 milions d’euros previstos per a Catalunya era de lluny la xifra més alta d’entre totes les comunitats autònomes, però els 2.171 milions es van quedar curts en comparació amb els 2.498 executats a Castella i Lleó.

L’execució de Renfe es queda en un 42,2%, lluny de la mitjana estatal i de Madrid

Pel que fa només a Renfe, l’operadora del servei de Rodalies, l’execució es va quedar en el 42,2% entre el 2015 i el primer semestre del 2022, deu punts per sota de la mitjana espanyola i lluny del grau de compliment de la Comunitat de Madrid (67,8%). De fet, les inversions previstes en territori català eren les més abundants de l’Estat, però al final la regió que allotja la capital d’Espanya va superar Catalunya en la despesa real (724 i 501 milions, respectivament). Andalusia (55,7%), el País Valencià (51,7%) o el País Basc (66,3%) també es van situar en un grau de compliment més gran.

Les dades del Ministeri d’Hisenda també revelen que Adif, l’empresa depenent del Ministeri de Transports que gestiona la xarxa convencional de trens, només va acabar gastant el 31,5% dels diners previstos en els pressupostos del mateix període a Catalunya. Dels 2.662 milions estimats inicialment, se’n van gastar 838, una xifra que no obstant va ser la més alta de l’Estat. De fet, va superar lleugerament el 30,2% de compliment a la Comunitat de Madrid o el 31,2% d’Andalusia. Malgrat tot, es va situar per sota del 35,4% de mitjana espanyola.

Es tracta d’una circumstància que també es dona en les inversions d’Adif-Alta Velocitat, una empresa diferent centrada en els trens d’alta distància i que depèn del mateix ministeri. Si arreu de l’Estat es van executar un 41,2% dels fons –una xifra pràcticament idèntica a la Comunitat de Madrid–, a Catalunya la xifra es va quedar en el 35,5% i 830 milions. Les ampliacions de la xarxa de trens ràpids al nord-oest peninsular van portar Castella i Lleó i Galícia a rebre més volum d’inversions, així com Extremadura, Andalusia i el País Valencià.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]