educació
Docents exigeixen una taula de negociació per definir el currículum de batxillerat
La plataforma alerta que la “manca de diàleg” i les decisions “unilaterals” poden deteriorar “el futur educatiu del país”
Col·lectius de docents de llengües catalana i castellana, física, química, biologia, geologia i filosofia han demanat al Govern que creï una taula de negociació per definir el currículum de batxillerat “d’una manera democràtica i participativa”. Els docents, agrupats en quatre organitzacions, subratllen que és el primer cop “en la història educativa del país” que hi ha una unió de professorat d’aquest tipus, motivada pels canvis previstos des del Departament d’Educació en matèria curricular. Aquests canvis passen per una reducció d’hores lectives d’aquestes assignatures, plantejament que els docents rebutgen. Per això alerten que la “manca de diàleg” i les decisions “unilaterals” poden deteriorar “el futur educatiu del país”.
“La qualitat del batxillerat no es pot veure compromesa per reformes fetes sense consultar les parts implicades i desconnectades de les etapes educatives anteriors com ara l’ESO”, subratllen els docents en un comunicat conjunt, tot recordant que aquesta etapa educativa obligatòria mostra “un daltabaix qualitatiu evident i evidenciat per les proves Pisa”.
També consideren que les decisions curriculars han de respondre “exclusivament” a criteris didàctics i s’han de prendre “des d’una mirada global, amb sentit i ordre lògic en què puguin ser incorporades totes les veus que hi estan afectades”.
Alhora, els docents defensen la necessitat que l’administració escolti la seva veu, tant pel fet que tenen el “coneixement acadèmic” com perquè coneixen “les carències i necessitats” del sistema i de l’alumnat.
“Es poden elaborar propostes viables i pedagògicament fonamentades que garanteixin una educació de qualitat i que assegurin una formació rigorosa i coherent per a tot l’alumnat de Catalunya”, asseguren els docents.
Per tot plegat demanen al Departament d’Educació que abans de prendre decisions “irrevocables” iniciï una negociació “real i efectiva basada en la participació activa dels docents”.
Dilluns de la setmana passada la consellera d’Educació, Esther Niubó, tornava a defensar al Parlament que la fusió de matèries científiques al batxillerat és necessària per complir amb un requeriment del govern espanyol i amb la normativa estatal.
“Som l’única comunitat que té fusionades aquestes matèries”, deia Niubó a la Comissió d’Educació de la cambra catalana. L’oposició va carregar contra la proposta i va demanar a la consellera que no s’apliqui. Niubó va reiterar que amb el plantejament fet “no es perdran hores” de les matèries de ciències, tot i que detallava que part d’aquestes hores seran de matèries optatives “altament recomanades”.