Societat

la crònica

Quart vol el seu 47, sense segrestar-lo

El discurs oficial contra el vehicle privat topa amb una sobreocupació del transport públic
El transport públic és un repte global del país, caldria augmentar arreu un 50% la flota de busos

Les set i divuit minuts del matí d’un dia fei­ner, parada de la Teisa a Quart (Gironès). Un usu­ari espera sota la mar­que­sina men­tre plo­vis­queja. Arriba l’auto­car que va cap a Girona però, en veure’l, el con­duc­tor fa ges­tos amb la mà com volent dir que rere seu ve un altre auto­car on podrà pujar-hi. L’usu­ari alça el dit, l’auto­car va ple però pot­ser un més hi cabrà, implora. Final­ment el con­duc­tor cedeix a la súplica, s’atura i el car­rega. Set i vint, ara sota la mar­que­sina hi ha dues noies, m’expli­quen que massa vega­des l’auto­car arriba ple a ves­sar, perquè aquesta és la línia de la Costa Brava que ve de Sant Feliu de Guíxols, i Quart és la dar­rera parada abans de desem­bar­car els pas­sat­gers a Girona. “Si passa de llarg sense parar lla­vors el meu pare m’ha de por­tar en cotxe a Girona per anar a l’ins­ti­tut”, explica una de les noies. Els mit­jans ens fem ressò diari del caos de Roda­lies, però a escala local aquest és un micro­caos que també es pateix rei­te­ra­da­ment i que afecta els usu­a­ris del trans­port públic que en teo­ria ha de ser­vir per alleu­ge­rir les ciu­tats cata­la­nes de tants cot­xes con­ta­mi­nants. Els dis­cur­sos polítics a favor de la res­tricció del vehi­cle pri­vat i de la poten­ci­ació del trans­port públic no es tra­du­ei­xen en una major eficàcia d’aquesta alter­na­tiva. I Quart n’és un exem­ple para­digmàtic. Fins a qua­tre alcal­des dife­rents han llui­tat els dar­rers anys per inten­si­fi­car aquest trans­port, tot i que la com­petència és de la Gene­ra­li­tat, que és qui atorga la con­cessió. A vega­des els pro­ble­mes del ser­vei dege­ne­ren en situ­a­ci­ons huma­na­ment com­pli­ca­des. Ho explica un altre usu­ari: “A les hores punta hi pot haver set o vuit per­so­nes espe­rant; si va ple, l’auto­car es para per aga­far només un pas­sat­ger dels vuit que espe­rem. Lla­vors ens ho fem a sorts, dei­xem que pugi el de més edat o ens dis­cu­tim a veure qui gua­nya.”

La insa­tis­facció acu­mu­lada i la demanda crei­xent han aca­bat con­duint a la cons­ti­tució de la Pla­ta­forma Ciu­ta­dana Millo­rem Quart, amb la intenció d’asso­lir almenys un dels dos objec­tius: o acon­se­guir un salt qua­li­ta­tiu i quan­ti­ta­tiu en els busos de la Teisa o acon­se­guir que el bus interurbà de Girona arribi fins a Quart, tenint en compte que ja arriba a pobla­ci­ons que estan més lluny, com Vila­bla­reix, For­nells o Aigua­viva. I això que Quart, tal com recor­dava l’enyo­rat escrip­tor Miquel Pai­rolí a Quart. Natura, història i arte­sa­nia, deu el seu nom al nume­ral llatí quarto milli­a­rio, és a dir que es troba a tan sols qua­tre milles de distància de la capi­tal. Qua­tre de les dones que han impul­sat la Pla­ta­forma, la Mai, la Clara, la Vanesa i la Mariàngels, subrat­llen que les quei­xes pel ser­vei de Teisa es refe­rei­xen sobre­tot a la manca de pun­tu­a­li­tat, al fet que es facin ser­vir auto­bu­sos de segona mà com­prats a França i que massa sovint si el vehi­cle arriba ple ni tan sols s’aturi a Quart. També lamen­ten que els caps de set­mana el pri­mer bus no passi fins a les onze del matí. “A la meva època ja aprovàvem moci­ons al ple dema­nant millor ser­vei”, recorda Pere Cabar­ro­cas (alcalde del 1983 fins al 2007 i del 2015 al 2017), “la Pla­ta­forma ja té la meva sig­na­tura”. Quim Cufí (alcalde del 2009 al 2011) també és par­ti­dari de la Pla­ta­forma ciu­ta­dana però en troba a fal­tar una de política: "quan jo era alcalde es va inte­grar el bus al ser­vei metro­po­lità i va ser una millora però ara cal­dria una acció con­junta dels muni­ci­pis que recla­mem fer un pas més". Per a Cufí la pri­o­ri­tat abso­luta ha de ser acon­se­guir que arribi el bus urbà de Girona: "Som a tocar i molta gent s'hi des­plaça per motius labo­rals". Per la seva banda, Car­les Gutiérrez (alcalde entre el 2017 i el 2023) afirma que la pre­dis­po­sició a par­ti­ci­par en els plans de mobi­li­tat interur­bans hi ha estat sem­pre, però que els resul­tats han estat min­sos: “Vam inte­grar-nos al pla de mobi­li­tat urbana sos­te­ni­ble supra­mu­ni­ci­pal l’any 2020, jun­ta­ment amb Girona, Aigua­viva, Bes­canó, For­nells de la Selva, Llam­bi­lles, Salt, Sant Gre­gori, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter i Vila­bla­reix. Però a la pràctica la pri­o­ri­tat era regu­lar els pati­nets elèctrics, un pro­blema que a Quart no ens afec­tava per a res.” El pla ha tin­gut con­tinuïtat en el con­sis­tori pre­si­dit per l’alcalde Lluc Sale­llas, men­tre que l’actual alcalde quar­tenc, Fer­ran Rodero, s’ha encar­re­gat d’insis­tir en les històriques deman­des locals. En aquest sen­tit, Rodero recorda que l’any pas­sat l’Ajun­ta­ment va acon­se­guir que la con­se­lle­ria de Ter­ri­tori i la Teisa refor­ces­sin la freqüència i la capa­ci­tat dels busos entre Lla­gos­tera i Quart, per això ara en les hores punta dels dies fei­ners, és a dir entre les sis i les nou del matí, en passa un cada quart d’hora. “I això”, falca Rodero, “és millor que el bus de For­nells, que passa cada hora”. L’alcalde anima la Pla­ta­forma a reco­llir com més sig­na­tu­res millor, però és escèptic en relació amb aquest segon objec­tiu: “Cal ser rea­lista, el ser­vei de bus de Girona no es podria plan­te­jar que arribés a Quart com a mínim fins al 2028, que és quan fina­litza la con­cessió a Teisa. En canvi, veig pos­si­ble arri­bar a un acord per fer arri­bar fins aquí la Giro­cleta, als joves els pot interes­sar i també aju­da­ria a reduir l’ús del vehi­cle pri­vat”.

De moment els repre­sen­tants de la Pla­ta­forma s’han reu­nit també amb el regi­dor de Mobi­li­tat de Girona, Isaac Sànchez, que es mos­tra obert “a anar de bra­cet en qual­se­vol ini­ci­a­tiva que sigui fac­ti­ble i vagi a favor de millo­rar el trans­port públic”. Això sí, tenint en compte que pel que fa al trans­port d’auto­bu­sos interur­bans la dar­rera paraula la tindrà sem­pre la Gene­ra­li­tat. “Tre­ba­llem i tre­ba­lla­rem per impul­sar l’hàbit d’anar a peu o en bici­cleta, per reduir l’ús del trans­port pri­vat i fomen­tar els busos. Volem crear un gran pàrquing dis­su­a­siu a l’entrada de Girona per com­bi­nar-ho amb la res­tricció de l’accés a vehi­cles més con­ta­mi­nants a par­tir del setem­bre. En aquest man­dat també ampli­a­rem la Giro­cleta a Salt. Si la prova fun­ci­ona caldrà l’aposta econòmica de la Gene­ra­li­tat si es vol expor­tar a més muni­ci­pis veïns.” Tot un repte per a una ciu­tat amb 107.032 habi­tants.

I un repte que per al direc­tor de Teisa, Àlex Gila­bert, en rea­li­tat afecta el con­junt del país: “És un tema glo­bal català”, diu. Gila­bert recorda que als anys vui­tanta i noranta del segle pas­sat, amb l’adqui­sició mas­siva de cot­xes par­ti­cu­lars, els usu­a­ris del trans­port públic van decaure molt. “Després, a l’època del Tri­par­tit es va fer una aposta forta pel ser­vei públic, fins al punt que la línia de Sant Feliu de Guísols de la Teisa va asso­lir els 470.000 viat­gers.” Amb la pandèmia i el tele­tre­ball va tor­nar a caure molt el nom­bre d’usu­a­ris, però poste­ri­or­ment, sobre­tot a par­tir dels des­comp­tes impor­tants apli­cats a les tari­fes per part del govern esta­tal i també per part del govern català, no només s’ha recu­pe­rat la xifra pre­pandèmica, sinó que estem per sobre dels 650.000 viat­gers”, pre­cisa. I afe­geix: “Estem par­lant d’uns incre­ments del qua­ranta per cent en relació amb el 2019 però amb la mateixa oferta de lla­vors. S’ha recu­pe­rat la con­fiança en el trans­port públic i hi han con­tribuït altres fac­tors, és clar, com ara el fet que els joves es tre­uen el car­net de con­duir més tard. El pro­blema és que ara hi ha sobre­o­cu­pació i aug­men­tar auto­cars no es pot fer d’un dia a l’altre. Tar­den dos anys a cons­truir-ne un de nou. Per això és veri­tat que n’hem adqui­rit algun a França amb molt pocs quilòmetres de rodatge.”

El direc­tor de Teisa admet que tot és millo­ra­ble, però remarca els reforços apli­cats fins ara i demana a la gent que es deci­deixi a comu­ni­car les incidències que es vagin pro­duint per poder-les cor­re­gir, en aquest cas amb la col·labo­ració activa de l’Ajun­ta­ment de Quart. També reco­neix que si un auto­car que va ple passa de llarg l’empresa no ofe­reix la seva millor imatge. “Insis­tim molt als con­duc­tors i con­duc­to­res que sem­pre s’atu­rin a infor­mar la gent que al dar­rere vindrà un altre bus. Cal infor­mar sem­pre el cli­ent.”

Gila­bert, que diri­geix una empresa amb 290 auto­cars –una desena en aquesta línia de la costa–, té clara la diagnosi cata­lana: “A nivell de país i amb aquests incre­ments d’usu­a­ris, el trans­port públic hau­ria d’aug­men­tar arreu els pro­pers anys un cin­quanta per cent l’actual flota. És una fita cada vegada més necessària.” Però no veu rea­lista que el bus interurbà arribi a Quart i des­taca que la freqüència que ofe­reix la Teisa és supe­rior a la que tenen a For­nells. Segu­ra­ment la pro­pera reunió, la gent de la Pla­ta­forma la tindrà amb ell.

El muni­cipi de Quart no té la tipo­lo­gia del barri de Torre Baró, però les dones de la Pla­ta­forma sí que tenen la mateixa empenta que Manolo Vital. Llui­ta­ran per millo­rar el ser­vei, o fins i tot per acon­se­guir el bus interurbà, el seu 47. Això sí, sense haver de segres­tar-lo. Amb tos­su­de­ria. Com el dia que la Mai va ser una de les pas­sat­ge­res ele­gi­des entre les vuit per­so­nes que a pri­mera hora del matí espe­ra­ven el bus sota la mar­que­sina i quan va tenir un peu a dins es va plan­tar: “Si no puja tot­hom no em moc d’aquí.” I van pujar totes vuit.



[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia