El Govern preveu crear nou línies de Rodalies a Tarragona, Lleida i Girona aprofitant les actuals infraestructures
COMARQUES GIRONINES
El Govern preveu la creació de nou línies de Rodalies a les demarcacions de Tarragona, Lleida i Girona aprofitant l'actual xarxa d'infraestructures ferroviàries. La seva creació es contempla en el Pla de Transports de Viatgers 2008-2012 que aquest dimecres ha aprovat l'executiu català. Entre d'altres mesures, el pla també preveu incrementar en un 30% l'oferta de servei d'autobús amb 24 noves comunicacions directes, setze noves línies semidirectes i reforçar les línies existents. El govern vol destinar 840 milions d'euros per millorar el transport públic per carretera en el proper quadrienni. El pla marca que el 2012 tot el país tindrà implementada la integració tarifaria.
El pla preveu que es puguin crear noves línies ferroviàries a l'entorn de les àrees metropolitanes de les quatre capitals catalanes. L'objectiu es crear línies aprofitant la infraestructura ferroviària existent.
A la demarcació de Tarragona, el pla preveu crear quatre línies que serien les que unirien Reus, Tarragona, Torredembarra i Sant Vicenç de Calders; Cambrils, Tarragona i Torredembarra; La Plana, Picamoixons, Reus i Tarragona; i Les Borges del Camp, Reus i Tarragona. El pla també preveu estudiar la possibilitat de perllongar la línia de La Plana, Picamoixons, Reus i Tarragona fins a Valls i Montblanc i la línia de Les Borges del Camp, Reus i Tarragona fins a Falset. Aquestes línies oferirien sis expedicions en hora punta i sentit entre Tarragona i Reus i quatre entre Torredembarra i Tarragona. En la resta de trams es farien dues expedicions.
En el cas de la demarcació de Girona es crearan dues noves línies en paral·lel. Aquestes faran Figueres, Flaçà, Girona i Riudellots de la Selva i Flaça, Girona, Riudellots de la Selva i Maçanet. Aquestes noves línies oferiran quatre expedicions en hora punta i en sentit entre Girona i Riudellots i Girona i Figueres. En la resta de parades s'hi faran dues sortides.
Les tres línies diferents que es faran a la demarcació de Lleida uniran Cervera, Lleida i Almacelles; Lleida i Balaguer; i Lleida i les Borges Blanques. Aquestes línies tindran dues expedicions en hora punta.
A les comarques de Barcelona on no es preveu la creació de cap nova línia es preveu millorar tant la xarxa de Rodalies com la de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Entre les mesures que preveu aquest pla de millora a Rodalies en destaca que la línia C-3 s'ampliï fins a Torelló i que la C4 de Manresa a Barcelona arribi fins a l'aeroport del Prat. A la línia C5 es preveu crear una nova línia circular que permetrà que hi hagi un servei directe entre Martorell i Granollers sense haver de passar per Barcelona.
En el cas de la xarxa de FGC es preveu consolidar el metro del Baix Llobregat i els metros comarcals del Bages i l'Anoia. A la línia del Vallès el pla preveu que es passi de la freqüència actual d'un tren cada 12 minuts en les hores punta a un tren cada sis minuts als ramals de Sabadell i Terrassa. En la línia Llobregat-Anoia es reconvertirà la línia de mercaderies per millorar les connexions de viatgers entre els municipis.
El transport per carretera
Pel que fa al transport per carretera el pla preveu incrementar l'oferta de serveis en un 30% respecte l'actual. El pla contempla la creació de 24 noves connexions directes exprés i reforçar set de les que existeixen actualment. Aquestes línies han de tenir una freqüència d'un autobús cada trenta minuts en hora punta.
Les noves connexions que uniran localitats catalanes amb Barcelona són les de Sant Cugat del Vallès, Sabadell, Terrassa, Rubí, Sitges, Sant Pere de Ribes, Vilanova i la Geltrú, el Masnou, Lleida, Girona, Palau de Plegamans, Montornès del Vallès, Esparreguera, Pallejà, Vallirana, Lliça d'Amunt, Manresa, Caldes de Montbui, Tarragona i Vilafranca del Penedès. També es crearan les que uniran Cambrils amb Tarragona, Figueres amb Girona, Banyoles amb Girona i Valls amb Tarragona. Les connexions que es reforçaran són les que uneixen Barcelona amb Mollet del Vallès, Santa Perpetua de Mogoda, Igualada, Vic, Olot, Parets del Vallès i Abrera.
El pla preveu la creació de connexions semidirectes amb diferents aturades per potenciar la mobilitat intercomarcal. En total es preveuen 16 connexions que han d'unir Vic i Sabadell, Cerdanyola del Vallès i Manresa, El Vendrell i Valls, Balaguer i Mollerussa, Mollerussa i Les Borges Blanques, Amposta i Deltebre, Manresa i Sabadell, Manresa i Terrassa, Sant Vicenç dels Horts i Sant Boi de Llobregat, Puigcerdà i la Seu d'Urgell i Barcelona, Ripoll i Olot i Girona, Caldes de Montbui, Palau Solità, Mollet i Granollers, Olot i Barcelona per Bracons, Olot i Vic per Bracons, Sant Sadurní d'Anoia i Piera i Sant Vicenç dels Horts amb Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei.
El paquet de mesures incloses en el pla aprovat aquest dimarts per l'executiu també preveu altres mesures com la integració tarifaria de tot el país a partir del 2012, adaptar la xarxa de transport públic a les persones amb mobilitat reduïda i discapacitat sensorial o la creació de nou carrils de bus interurbans i nou estacions d'autobús noves per fomentar l'us del transport públic.