El debat sobre la seguretat del túnel de la Sagrada Família es manté obert
Infraestructures
Polítics i tècnics continuen sense trobar un consens sobre la seguretat del túnel del TGV a Barcelona al seu pas per la Sagrada Família. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha dit aquest dilluns que és el millor traçat possible, mentre que el president del Patronat de la Sagrada Família, Joan Rigol, ha dubtat sobre si pot perjudicar el temple, i el catedràtic d'Estructures de la Universitat Politècnica de Catalunya, Josep Gómez Serrano, ha afirmat que l'actual solució pot ser un problema.
En el marc del primer cicle de debats Universitat i Societat organitzat per la Universitat Abat Oliva CEU i el diari Abc, Nadal ha reiterat que "avui l'obra pública és més segura que mai". Sobre l'obra d'Antoni Gaudí, ha afirmat que "ningú no pot no tenir dubtes" i "poden haver-hi tants traçats com enginyers".
El conseller ha indicat que per part del govern existeix la "màxima preocupació" per la Sagrada Família i per les cases de veïns de l'Eixample, de manera que constantment avaluen els paràmetres d'altura, estructura, fonaments i any de construcció de cadascun dels edificis.
"El primer afectat", la Conselleria de Nadal
Nadal ha recordat que des que surt el túnel de l'estació de Sants el "primer afectat" és l'edifici de la seva Conselleria i ha remarcat que hi ha "un estudi per cada cas". "La Sagrada Família és un cas especial que no ha de fer perdre de vista el còmput de l'obra", ha afegit. Alhora, ha remarcat que "el túnel no passa per sota de la Sagrada Família, sinó pel costat".
Rigol ha sostingut que amb tants tècnics i opinions que relativitzen si l'actual traçat és el millor per a la Sagrada Família, la seva obligació és exigir que el temple no es vegi perjudicat. "O els tècnics es posen d'acord, o estarem absolutament venuts", ha afegit .
Rigol ha dubtat sobre la fortalesa o debilitat de l'estructura d'un altre edifici de Gaudí, La Pedrera, declarada bé cultural d'interès nacional, i ha recordat que les lleis de patrimoni indiquen que no es podrà remoure el subsòl si l'obra se'n pot veure perjudicada. Sobre aquesta qüestió, Nadal ha replicat que és una obra "acabada i consolidada", però "si hi hagués risc, abans de remoure el subsòl, és evident que l'Administració estaria obligada a micropilotar l'estructura".
El degà del Col·legi d'Enginyers de Camins de Catalunya, Josep Oriol, ha afirmat que "el risc zero no existeix" en cap obra, però ha defensat que la interacció dels tècnics de la Sagrada Família i del TGV permetrà portar a terme les tasques.
En canvi, el catedràtic de la UPC Josep Gómez Serrano ha considerat que "hi ha dubtes" sobre les repercussions de les obres del TGV i ha recordat que hi ha una sentència judicial pendent que totes les parts hauran d'acatar. Segons la seva opinió, si el túnel estigués més prop de la superfície minimitzaria l'impacte sobre la Sagrada Família, però danyaria més els edificis d'habitatges de l'entorn.
Per a Gómez Serrano, "l'actual solució és una intuïció" i podria ser un "problema". Ha estimat que "no és una bona solució" i ha augurat que "segurament donarà lloc a situacions molt difícils". Malgrat això, ha dit que "no hi ha intranquil·litat" sobre els fonaments de la Sagrada Família, però "saber com afectarà el túnel són dades complexes".