Societat

Es dispara el cost de la Sagrera

Garcia-Bragado explica que l'obra costarà uns 840 milions, gairebé 200 més dels previstos. El conseller Nadal evita polemitzar abans de la reunió de demà amb Foment

Cada dia que passa, el projecte ferroviari de la Sagrera s'encareix més. L'últim càlcul de l'Ajuntament de Barcelona és que costarà a l'entorn de 840 milions d'euros. Són pràcticament 200 milions més del que es parlava ara fa només dos mesos, quan es va decidir que l'estació es finançaria amb diners provinents de la disposició addicional tercera de l'Estatut.

Malgrat que encara no està signat, el tinent d'alcalde d'Urbanisme de la ciutat, Ramon Garcia-Bragado, va avançar alguns dels termes de l'acord que demà hauria de ratificar l'alcalde Hereu amb el conseller Nadal i el ministre Blanco, a la seu del ministeri de Foment.

Garcia-Bragado va explicar que l'acord només afectarà els accessos i l'estructura de l'estació i que es deixarà per més endavant el finançament de l'arquitectura interior i els acabats de l'estació. Els càlculs de l'Ajuntament són que la part bàsica de l'obra costi "entre 630 i 640 milions": 400, per a l'estructura, i la resta, per als accessos.

Per a un futur quedarien els 200 milions més que es calcula que pot costar l'interior de la futura estació central de la ciutat. Aquesta xifra, previsiblement, seria la que es podria finançar amb les plusvàlues sorgides de la venda de drets de construcció a l'entorn de l'estació.

Sorpresa al departament
L'anunci de Bragado, però, va ser rebut amb sorpresa al departament de Política Territorial i Obres Públiques. El conseller Nadal va declinar fer valoracions sobre el cost de l'operació abans de formalitzar l'acord de dijous. Fonts del departament, però, consideren que parlar de més de 840 milions és exagerat.

De fet, consideren que, si aquesta xifra fos certa, ni tan sols sense la crisi s'hauria pogut finançar amb les plusvàlues immobiliàries. Per tot plegat, el departament vol esperar a la reunió de demà, de la qual ha de sorgir una xifra definitiva i els pagaments anuals que s'hauran de fer a les constructores -a través de la societat Sagrera Alta Velocitat, formada per les tres administracions- per via de la disposició addicional tercera.

No és la primera vegada que l'Ajuntament i el govern tenen diferències arran de la Sagrera. Tot i que ha estat l'executiu català qui ha autoritzat la utilització de la via estatutària per finançar l'estació, l'Ajuntament sempre ha pretès negociar bilateralment amb Foment per així poder-se atribuir els mèrits dels resultats de la negociació, si és que n'hi ha.

Una altra de les incògnites és saber si es recorrerà a l'endeutament de la societat conjunta per finançar la resta del projecte a l'espera de cobrar les plusvàlues urbanístiques. El conseller Castells va obrir dilluns la porta a aquesta possibilitat, però ahir Garcia-Bragado va explicar que hi ha marge de maniobra per decidir-ho perquè, de moment, les inversions ja es cobriran amb els diners de l'Estatut.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.