Societat

Els accidents s'han reduït a la meitat des de la posada en marxa de la velocitat variable

El Servei Català del Trànsit es mostra "prudent" amb els resultats i assegura que multarà els infractors per no perjudicar els conductors obedients. La velocitat variable s'ampliarà a l'AP-7 passat l'estiu

L'aplicació de la velocitat variable als accessos a Barcelona per l'autovia de Castelldefels i l'autopista del Garraf ha reduït més d'un 51% l'accidentalitat i ha reduït la congestió fins al punt que els conductors s'estalvien gairebé dos minuts a recórrer uns catorze quilòmetres.

Així ho ha anunciat el director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, que aquest divendres ha fet un balanç "positiu" del funcionament del sistema, que es va posar en marxa el 15 de gener passat i que a partir de dilluns que ve 1 de juny tindrà ja caràcter sancionador.

La velocitat variable és un model per combatre la congestió, l'accidentalitat i la contaminació que s'aplica en 19,4 quilòmetres de la C-31 (l'autovia de Castelldefels) i en 14,3 quilòmetres de la C-32 (l'autopista del Garraf), en què es limita la velocitat entre els 80 i els 40 per hora en funció de les congestions, els accidents, la contaminació o el clima.

Des que aquest sistema de gestió del trànsit, pioner a l'Estat però amb una llarga tradició a Europa, es va començar a aplicar a Barcelona -a la corona metropolitana on ja regeix la limitació a 80 per hora-, els accidents amb víctimes, tant amb morts com amb ferits, han baixat en un 51%.

En concret, entre el 15 de gener i el 15 d'abril passat hi va haver en els gairebé 70 quilòmetres en els quals funciona el sistema un total de 14 accidents amb víctimes, amb cap mort, dos ferits greus i 14 ferits, davant els 29 accidents (amb dos morts, un de greu i 30 de lleus) que hi va haver el 2008, quan ja regia la limitació de 80 per hora.

Reducció de la durada dels trams
Durant aquests tres mesos també s'ha aconseguit reduir un quart la longitud mitjana i la durada de les congestions en hora punta, ja que han passat a la C-32 de tenir una distància mitjana de 4,05 quilòmetres el 2008 a una longitud de 2,95 quilòmetres ara, i de 2,5 hores el 2008 a 1,9 hores el 2009.

D'aquesta forma, el recorregut de 14,3 quilòmetres de la C-32 en què els conductors tardaven el 2008 entre 7 minuts 14 segons i 12 minuts i 44 segons, ara s'utilitzen entre 7 minuts i 46 segons i 10 minuts i 58 segons, fet que suposa un estalvi de gairebé dos minuts en l'hora punta.

Pérez-Moya ha precisat que la mitjana mínima de temps ha augmentat lleugerament perquè la velocitat variable provoca que en alguns trams se circuli més lentament en nom de la fluïdesa, però ha destacat que els cotxes poden cobrir finalment el trajecte més ràpid, a una mitjana d'entre 50 i 60 quilòmetres per hora.

L'estudi de l'estalvi del temps no s'ha pogut dur a terme a la C-31, ja que durant la primera part del 2008 molts trams estaven en obres, cosa que hauria distorsionat la comparació.

La velocitat variable també ha comportat tant a la C-31 com a la C-32 una important reducció de l'"stop and go" (parades i arrencades), de manera que a la C-31 el 85% dels cotxes no es paren amb aquest sistema, davant del 70% que no ho feien l'any anterior sense aquest model; mentre que a la C-32 el 67% de vehicles no es van haver de detenir aquest any, davant del 50% del passat.

Dades provisionals

Malgrat demanar prudència perquè es tracta de dades provisionals de tan sols tres mesos, Pérez-Moya ha fet un balanç positiu del funcionament de la velocitat variable i ha assegurat que els bons resultats els "estimulen" a prosseguir ampliant la seva implantació.

No obstant això, el següent pas, que era aplicar després de l'estiu la velocitat variable a l'AP-7 entre Martorell i Barcelona es partirà per trams i es farà primer entre Martorell i Molins de Rei, a partir de l'any vinent.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.