Societat

L'auditoria del govern

"S'ha constatat que es produeixen pagaments en concepte d'aportacions [...] i que no es produeix el corresponent ingrés en els comptes corrents de titularitat de l'Orfeò Català". "Millet va incórrer en incompatibilitat en percebre retribucions alhora del Consorci i de la Fundació Orfeò Català"

INFORME ESPE­CIAL SOBRE DETER­MI­NATS FETS CONS­TA­TATS EN EL TRANS­CURS DEL CON­TROL FINAN­CER EFEC­TUAT AL CON­SORCI DEL PALAU DE LA MÚSICA CATA­LANA EXER­CICI 2008

1. INTRO­DUCCIÓ
La Inter­venció Gene­ral de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, a través de la Sub­di­recció Gene­ral de Con­trol d'Empre­ses i Enti­tats Públi­ques, en exer­cici de les fun­ci­ons que li assig­nen l'arti­cle 71 del Decret legis­la­tiu 3/2002 de 24 de desem­bre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Finan­ces Públi­ques de Cata­lu­nya, i segons el Pla anual d'actu­a­ci­ons per al 2009 d'aquesta Sub­di­recció apro­vat per l'Hono­ra­ble Con­se­ller d'Eco­no­mia i Finan­ces de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, està duent a terme els tre­balls d'audi­to­ria per a la rea­lit­zació d'un informe de con­trol finan­cer de l'exer­cici 2008.

El Patro­nat del Con­sorci del Palau de la Música Cata­lana (CPMC), en la reunió cele­brada el 22 de març de 2002 va apro­var la modi­fi­cació de l'arti­cle 11è, apar­tat 1, en els ter­mes següents: "El Patro­nat desig­narà un secre­tari que s'encar­re­garà d'aixe­car les actes de les reu­ni­ons del Patro­nat i dels acords pre­sos, així com de super­vi­sar-ne i urgir-ne el com­pli­ment. El con­trol de la gestió eco­no­mi­co­fi­nan­cera del Con­sorci es farà mit­jançant audi­to­ries que es por­ta­ran a terme sota la super­visió de la Inter­venció Gene­ral de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya."

Les ins­truc­ci­ons de la Inter­venció Gene­ral de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, sobre el règim gene­ral a seguir en l'exer­cici del con­trol finan­cer, de 14 de març de 2000, en el seu apar­tat 23.1 esta­blei­xen el següent: "Quan en el desen­vo­lu­pa­ment d'un con­trol finan­cer, l'inter­ven­tor adjunt, el sub­di­rec­tor gene­ral o l'inter­ven­tor dele­gat actu­ant, con­si­deri que té evidència sufi­ci­ent que les actu­a­ci­ons revi­sa­des poden tenir com a con­seqüència l'exigència de res­pon­sa­bi­li­tats admi­nis­tra­ti­ves, comp­ta­bles o penals, ha d'eme­tre un informe espe­cial."

De con­for­mi­tat amb els pre­cep­tes abans indi­cats, la Inter­venció Gene­ral de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya està duent a terme els tre­balls d'audi­to­ria cor­res­po­nent a l'exer­cici 2008, i en el trans­curs dels matei­xos, s'han cons­ta­tat una sèrie de fets que con­si­dera l'inter­ven­tor actu­ant que coin­ci­dei­xen amb els supòsits con­tem­plats en aquest apar­tat 23.1 de les ins­truc­ci­ons refe­ri­des, per la qual cosa i en el com­pli­ment de les matei­xes es pro­ce­deix a eme­tre el pre­sent informe espe­cial.

Atès que s'ha evi­den­ciat que alguns d'aquests fets han tin­gut una con­ti­nu­ació en el temps, s'ha pro­ce­dit a revi­sar, no només l'exer­cici 2008 sinó els exer­ci­cis ante­ri­ors fins l'any 2002 inclu­siu, ja que és a par­tir d'aquest any que la com­petència sobre el con­trol de la gestió econòmica del Con­sorci és de la Gene­ra­li­tat arrel de la modi­fi­cació dels esta­tuts abans indi­cada, que ante­ri­or­ment el con­trol era exer­cit per la Inter­venció Muni­ci­pal de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona.

2. ACTI­VI­TAT I ORGA­NIT­ZACIÓ DEL CPMC
2.1 NATU­RA­LESA JURÍDICA I OBJEC­TIUS

El CPMC es con­fi­gura com un Con­sorci de dret públic, amb seu a Bar­ce­lona, Sant Fran­cesc de Paula, 2, que es va cons­ti­tuir el 18 de març de 1983, mit­jançant escrip­tura pública de 8 d'abril de 1983 davant el notari de Bar­ce­lona, Sr. Lluís Roca-Sas­tre i Mun­cu­nill, inte­grat ini­ci­al­ment per la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona i la Dipu­tació de Bar­ce­lona. A par­tir de l'1 gener de 2002 el Minis­te­rio de Edu­cación, Cul­tura y Depor­tes (actu­al­ment Minis­te­rio de Cul­tura) es va incor­po­rar com a mem­bre del Con­sorci en subs­ti­tució de la Dipu­tació de Bar­ce­lona, segons Acord del Patro­nat del CPMC de 11 de desem­bre de 2001 (DOGC 3658 de 17/6/2002).

La par­ti­ci­pació en el finançament de les des­pe­ses del Con­sorci, segons l'arti­cle sisè dels Esta­tuts i Dis­po­sició tran­sitòria IV:

- Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya: 45%.

- Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona: 27,5 %.

- Minis­te­rio de Cul­tura: 27,5%.

L'arti­cle segon dels Esta­tuts del Con­sorci esta­blei­xen que aquest "assu­meix la gestió del Palau de la Música Cata­lana per damunt dels interes­sos econòmics par­ti­cu­lars, amb la fina­li­tat d'incre­men­tar i fer asse­qui­ble al poble l'art musi­cal i la cul­tura en gene­ral, tal com cor­res­pon a la tra­dició del Palau i de la ciu­tat de Bar­ce­lona. Són con­di­ci­ons de la cessió de l'ús i gestió del Palau, el man­te­ni­ment econòmic i la qua­li­tat i el nom­bre de ses­si­ons a nivell tra­di­ci­o­nal."

Segons l'arti­cle quart dels Esta­tuts, el Con­sorci té per­so­na­li­tat jurídica pública per al com­pli­ment de les fina­li­tats que li assig­nin i, per tant, pot pos­seir béns, con­trac­tar, obli­gar i defen­sar judi­ci­al­ment i extra­ju­di­cial els seus drets.

2.2 ÒRGANS DE GOVERN


Els òrgans de govern del CPMC són el Patro­nat, el Comitè Exe­cu­tiu i el Gerent (arti­cle setè i dotzè).

A 31 de desem­bre de 2008 for­ma­ven part del Patro­nat els mem­bres següents:

· Pre­si­dent: Pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya

Molt Hono­ra­ble José Mon­ti­lla,

· Vice­pre­si­dents: Alcalde de Bar­ce­lona

Excel·lentíssim Jordi Hereu

Con­se­ller de Cul­tura i Mit­jans de Comu­ni­cació de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya

Hono­ra­ble Joan Manuel Tres­ser­ras

Sub­se­cre­ta­ria del Minis­te­rio de Cul­tura

Dolo­res Carrión

Pre­si­dent de l'Orfeó Català

Fèlix Millet i Tusell

· Vocals: 1 repre­sen­tant de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya:

Lluís Noguera, Secre­tari Gene­ral de Cul­tura

1 repre­sen­tant de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona:

Jordi Martí, Direc­tor Gerent de l'Ins­ti­tut de Cul­tura de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona.

1 repre­sen­tant del Minis­te­rio de Cul­tura:

Juan Car­los Mar­set, Direc­tor Gene­ral INAEM

4 repre­sen­tants de l'Orfeó Català:

Mari­ona Caru­lla, Vice­pre­si­denta 1a Junta Direc­tiva Orfeó Català

Rosa Gari­cano, Vocal IX Junta Direc­tiva Orfeó Català

Manuel Ber­trand, Comp­ta­dor Junta Direc­tiva Orfeó Català

Jordi Mon­tull Bagur, Con­ser­va­dor Junta Direc­tiva Orfeó Català

· Secre­ta­ria (amb veu i sense vot): Maria Pilar Bayarri, Advo­cada en Cap Depar­ta­ment de Cul­tura.

En la mateixa data, els mem­bres inte­grants del Comitè Exe­cu­tiu eren:

· Pre­si­dent: Pre­si­dent de l'Orfeó Català

Félix Millet i Tus­sell

· Vocals:

2 repre­sen­tants de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya

Lluís Noguera, Secre­tari Gene­ral de Cul­tura

Edu­ard Vol­tes, Secre­tari de Cul­tura

1 repre­sen­tant de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona:

Jordi Martí, Direc­tor Gerent de l'Ins­ti­tut de Cul­tura

1 repre­sen­tant del Minis­te­rio de Cul­tura

Juan Car­los Mar­set, Direc­tor Gene­ral de l'INAEM

2 repre­sen­tants de l'Orfeó Català:

Mari­ona Caru­lla, Vice­pre­si­denta 1a Junta Direc­tiva Orfeó Català

Jordi Font, Vocal VIII Junta Direc­tiva Orfeó Català

· Secre­ta­ria (amb veu i sense vot): Maria Pilar Bayarri, Advo­cada en Cap Depar­ta­ment de Cul­tura.

El Gerent del CPMC es nomena pel Patro­nat i té les facul­tats que aquest li dele­gui. El senyor Félix Millet i Tus­sell per acord pres pel Patro­nat el 23 de juny de 1986, ele­vat a escrip­tura pública amb data 12 d'agost de 1986, se li van ator­gar poders sufi­ci­ents per tal d'exer­cir les fun­ci­ons de gerència del Con­sorci. Va ces­sar el dia 29 de juliol de 2009.

L'arti­cle dotzè dels Esta­tuts del CPMC esta­bleix que el Gerent assis­teix a les reu­ni­ons del Patro­nat i del Comitè Exe­cu­tiu amb veu i sense vot, i que la dis­po­sició dels fons dipo­si­tats en enti­tats bancàries reque­ri­ran la sig­na­tura del Pre­si­dent del Comitè Exe­cu­tiu i del Gerent. Cal tenir en compte que el Pre­si­dent del Comitè Exe­cu­tiu i del Gerent són la mateixa per­sona, a més de Vice­pre­si­dent del Patro­nat.

En l'escrip­tura pública de 12 de gener de 2001, el senyor Félix Millet i Tus­sell, va con­fe­rir poders al senyor Jordi Mon­tull Bagur (Direc­tor admi­nis­tra­tiu del Con­sorci segons con­tracte de tre­ball inde­fi­nit a temps com­plert de 1 de juliol de 2003, on es reco­neix una anti­gui­tat des de 1 de setem­bre de 1983) i senyor Joan Segura Pons (advo­cat) per a exer­cir solidària­ment facul­tats rela­ci­o­na­des amb les per­so­nes que pres­ten ser­veis en el Con­sorci; les enti­tats admi­nis­tra­ti­ves de tot tipus; tot tipus de per­so­nes, físiques i jurídiques, naci­o­nals o estran­ge­res que man­tin­guin o hagin man­tin­gut qual­se­vol tipus de vin­cu­lació amb el Con­sorci, i davant tot tipus d'orga­nis­mes judi­ci­als.

2.3 ENTI­TATS VIN­CU­LA­DES PALAU DE LA MÚSICA

Ente­nem que con­forma el que s'ano­mena Palau de la Música, que no cor­res­pon a cap ens jurídic, jun­ta­ment amb el Con­sorci, l'asso­ci­ació Orfeó Català, la Fun­dació Orfeó Català - Palau de la Música Cata­lana i l'asso­ci­ació Cor de Cam­bra del Palau de la Música Cata­lana. Totes qua­tre enti­tats com­par­tien per­so­nal clau de direcció que podien exer­cir en elles influència notòria.

L'asso­ci­ació ano­me­nada Orfeó Català, fun­dada el 6 de setem­bre de 1891, té per objecte, d'acord amb la seva tra­dició, el foment de la cul­tura cata­lana, espe­ci­al­ment en l'aspecte musi­cal i amb una pre­fe­rent atenció a la música coral. El pre­si­dent de l'Orfeó Català era el senyor Félix Millet i Tus­sell i el senyor Jordi Mon­tull Bagur osten­tava el càrrec de Con­ser­va­dor en la Junta Direc­tiva.

L'Orfeó Català és la pro­pietària de l'edi­fici del Palau de la Música cata­lana, i segon el Con­veni de cessió, de data 11 de setem­bre de 2001, l'Orfeó Català va cedir a favor del Con­sorci l'explo­tació i gestió de l'esmen­tat edi­fici, el qual prèvia­ment havia estat objecte de les obres de la pri­mera ampli­ació rea­lit­za­des i sufra­ga­des pel Con­sorci.

La Fun­dació Orfeó Català - Palau de la Música Cata­lana va ésser cons­tituïda el 17 de desem­bre de 1990. Té com a fina­li­tat esti­mu­lar i fomen­tar tota classe d'acti­vi­tats cul­tu­rals, espe­ci­al­ment en l'aspecte musi­cal, per tal que, amb el suport econòmic i pro­mo­ci­o­nal, faci­liti la rea­lit­zació de les ini­ci­a­ti­ves i els pro­jec­tes de l'Orfeó Català ¡, sol o col·labo­rant abas­ta­ment amb altres Cen­tres o Ins­ti­tu­ci­ons que per­se­guei­xen iguals fina­li­tats, perquè la Fun­dació pugui rea­lit­zar ple­na­ment el seu objecte. El pre­si­dent del Patro­nat era el senyor Félix Millet i Tus­sell, i el senyor Jordi Mon­tull Bagur era direc­tor Admi­nis­tra­tiu.

L'asso­ci­ació Cor de Cam­bra del Palau de la Música Cata­lana es va cons­ti­tuir el 20 de febrer de 2008, i té per fina­li­tat prin­ci­pal el cul­tiu i desen­vo­lu­pa­ment de la musica coral polifònica. El senyor Félix Millet i Tus­sell era el vice­pre­si­dent de la Junta Direc­tiva i el senyor Jordi Mon­tull Bagur era Tre­so­rer de la Junta direc­tiva.

3. FETS CONS­TA­TATS

Es des­cri­uen tot seguit els fets que s'han pogut cons­ta­tar fefa­ent­ment fins la data del pre­sent informe i refe­rits al període 1 de gener 2002 a 31 d'agost 2009, sens per­ju­dici de que atès que els tre­balls d'audi­to­ria de l'exer­cici 2008 i la revisió de deter­mi­na­des actu­a­ci­ons ante­ri­ors seguei­xen, quan fina­litzi l'audi­to­ria en l'informe defi­ni­tiu es des­criu­ran i docu­men­ta­ran totes les altres pos­si­bles irre­gu­la­ri­tats que even­tu­al­ment es puguin cons­ta­tar, a més de les des­cri­tes en el pre­sent informe. D'altra banda, si abans de la fina­lit­zació de l'informe es cons­ta­ten altres fets dels des­crits en l'arti­cle 23.1 de les ins­truc­ci­ons abans esmen­ta­des, si es con­si­derés oportú atesa la seva natu­ra­lesa, es pro­ce­di­ria a eme­tre un altre informe espe­cial. En tot cas, aquest informe espe­cial i el que even­tu­al­ment es pogués eme­tre amb poste­ri­o­ri­tat, figu­ra­ran com annex a l'informe defi­ni­tiu.

3.1 ANÀLISI DE LES OPE­RA­CI­ONS ENTRE EL CON­SORCI DEL PALAU DE LA MÚSICA CATA­LANA I L'ORFEÓ CATALÀ

El resum per comp­tes comp­ta­bles de les des­pe­ses asso­ci­a­des a paga­ments a l'Orfeó Català que cons­ten en el compte de pèrdues i guanys del Con­sorci dels exer­ci­cis 2002 a 31 d'agost 2009 són les següents:


Les des­pe­ses prin­ci­pals cor­res­po­nen a Ajuts mone­ta­ris a l'Orfeó Català regis­trats en els comp­tes comp­ta­bles 6510000 (Apor­tació a l'Orfeó Català) i 6510001 (Apor­ta­ci­ons a l'Orfeó Català per col·labo­ra­ci­ons), els quals es supor­ten docu­men­tal­ment amb un rebut de l'Orfeó Català on consta l'import i una breu des­cripció genèrica com apor­tació men­sual per import fix o col·labo­ra­ci­ons diver­ses per imports vari­a­bles (esco­les al Palau, per­so­nal atenció con­certs, cam­pa­nya publi­citària, pro­moció sala Petit Palau, i altres). Tots aquests rebuts estan sig­nats pel senyor Jordi Mon­tull Bagur, i en alguns casos també pel senyor Enric Alva­rez, secre­tari de l'Orfeó Català. El senyor Jordi Mon­tull Bagur figura en les actes del Patro­nat del Con­sorci com un dels repre­sen­tants desig­nats per part de l'Orfeó Català.

L'ator­ga­ment d'aquests ajuts s'empara en la Dis­po­sició tran­sitòria pri­mera dels Esta­tuts del Con­sorci que pre­ve­uen que "anu­al­ment, i sem­pre d'acord amb l'Orfeó Català, el Con­sorci des­ti­narà una quan­ti­tat del seu pres­su­post en con­cepte de sub­venció, a l'enti­tat pro­pietària del Palau". En aquest mateix sen­tit, l'esti­pu­lació Vui­tena del con­veni de cessió de l'ús i la gestió per l'Orfeó Català de l'edi­fici del Palau de la Música a favor del Con­sorci, d'11 de desem­bre de 2001, regula el com­promís de col·labo­ració entre amb­dues enti­tats, en la seva ves­sant econòmica, en forma d'aju­des i/o sub­ven­ci­ons per poten­ciar i difon­dre la imatge, la tra­jectòria, i els valors artístics de l'Orfeó Català, com a enti­tat cul­tu­ral i de la seva massa coral. En l'esmen­tat Con­veni s'espe­ci­fica que el Con­sorci "reser­varà en el seu pres­su­post anual les quan­ti­tats que s'hagin de des­ti­nar a aquest fi, les quals hau­ran de ser apro­va­des anu­al­ment de manera expressa pel Comitè Exe­cu­tiu del Con­sorci."

S'ha veri­fi­cat, a par­tir de les Actes de les ses­si­ons, que en els pres­su­pos­tos apro­vats anu­al­ment pel Patro­nat del Con­sorci figura de forma nomi­na­tiva la pre­visió d'apor­ta­ci­ons a l'Orfeó Català pels imports següents:

Les des­pe­ses reco­ne­gu­des per ajuts a l'Orfeó Català comp­ta­ble­ment no superen les pre­vis­tes en el pres­su­post, excepte en l'exer­cici 2007.

Cal asse­nya­lar que a par­tir de la Llei 20/2005, de 29 de desem­bre, de pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya per al 2006, s'inclo­uen tot els anys, a títol infor­ma­tiu i de con­so­li­dació pres­su­postària, els pres­su­pos­tos del Con­sorci Palau de la Música Cata­lana. En aquests pres­su­pos­tos publi­cats figura a l'arti­cle 48 Trans­ferències cor­rents a famílies i ins­ti­tu­ci­ons sense fi de lucre el mateix import que l'apro­vat pel Patro­nat del Con­sorci prèvia­ment, però no s'indica nomi­na­ti­va­ment el bene­fi­ci­ari.

Com es va comen­tar en infor­mes ante­ri­ors de la Inter­venció Gene­ral a par­tir de l'entrada en vigor de la Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, de sub­ven­ci­ons, tots aquests ajuts no s'han tra­mi­tat, ni for­ma­lit­zat anu­al­ment d'acord amb el con­tin­gut de l'esmen­tada Llei (reso­lució de con­cessió, publi­ci­tat, jus­ti­fi­cació docu­men­tal de les des­pe­ses finançades, entre d'altres).

Durant la rea­lit­zació dels tre­balls de con­trol, s'ha tin­gut accés als extrac­tes ban­ca­ris i regis­tres comp­ta­bles de l'Orfeó Català, i s'ha pogut cons­ta­tar les irre­gu­la­ri­tats que es des­cri­uen a con­ti­nu­ació.

3.1.1 Paga­ments irre­gu­lars del Con­sorci per ope­ra­ci­ons amb l'Orfeó Català

S'ha cons­ta­tat que es pro­du­ei­xen paga­ments en con­cepte d'apor­ta­ci­ons per col·labo­ra­ci­ons diver­ses, així com paga­ments per adqui­si­ci­ons de béns o ser­veis des­ti­nats a l'Orfeó Català que supo­sen una sor­tida de diners en efec­tiu o mit­jançant xec ban­cari dels comp­tes cor­rents en enti­tats bancàries, el titu­lar de les quals és el Con­sorci, i que no es pro­du­eix el cor­res­po­nent ingrés en els comp­tes cor­rents de titu­la­ri­tat de l'Orfeó Català, ni en els seus regis­tres comp­ta­bles. A l'annex 1 es deta­llen aquests paga­ments irre­gu­lars per un import total de 1.709.421,02 €, així com una còpia dels docu­ments acre­di­ta­tius de l'assen­ta­ment comp­ta­ble del Con­sorci. Tot seguit es resu­meix aquest import per any:

Durant la rea­lit­zació dels tre­balls d'audi­to­ria dels comp­tes anu­als de l'exer­cici 2004 la Sub­di­recció gene­ral de con­trol de la Inter­venció Gene­ral de la Gene­ra­li­tat va sol·lici­tar a l'Orfeó Català la con­fir­mació del volum d'ope­ra­ci­ons de l'exer­cici 2004, així com el saldo a favor de l'Orfeó Català a tan­ca­ment de l'exer­cici. A l'annex 2 es mos­tra una còpia de l'escrit de res­posta de l'Orfeó Català, en el qual el senyor Jordi Mon­tull Bagur, que firma com a Direc­tor Admi­nis­tra­tiu per l'Orfeó Català, con­firma el següent: "el volum de com­pres rea­lit­za­des amb el Con­sorci del Palau de la Música és de 95.753,76 € per sub­venció i de 215.327,95 € per apor­ta­ci­ons".

Del total con­fir­mat en la res­posta sig­nada pel senyor Jordi Mon­tull Bagur, 311.081,71 €, d'ajuts rebuts per l'Orfeó Català del Con­sorci, no s'ha pogut cons­ta­tar l'entrada en els comp­tes ban­ca­ris ni regis­tres comp­ta­bles de l'Orfeó Català l'import de 204.369,87 €.

Cal tenir en compte que en el Patro­nat del Con­sorci assis­tia el senyor Jordi Mon­tull Bagur com a repre­sen­tant de l'Orfeó Català en qua­li­tat de Con­ser­va­dor, i que alhora també dis­po­sava de firma man­co­mu­nada en el comp­tes ban­ca­ris de l'Orfeó Català.

Atès que en l'annex 1 es pot obser­var que els paga­ments irre­gu­lars cor­res­po­nen a paga­ments prin­ci­pal­ment mit­jançant xec "a qui el porti", i en alguna ocasió en efec­tiu, s'ha cor­ro­bo­rat aquest fet amb el per­so­nal del Con­sorci que rea­lit­zava les tas­ques de cobra­ment de xecs mit­jançant les decla­ra­ci­ons que cons­ten, en còpia, en l'annex 3. Segons es desprèn de les decla­ra­ci­ons d'aquests dos tre­ba­lla­dors, una de les seves tas­ques con­sis­tia en anar a les ofi­ci­nes bancàries per el cobra­ment en efec­tiu de xecs, sense rea­lit­zar un ingrés poste­rior d'aquest efec­tiu en comp­tes cor­rent de l'Orfeó Català, sinó que l'efec­tiu el lliu­ra­ven a altres tre­ba­lla­dors del Con­sorci.

Con­cre­ta­ment, dos emple­ats del Con­sorci mani­fes­ten en la seva decla­ració sig­nada, que figura en l'annex 3, que rebien talons de deter­mi­na­des per­so­nes, que els cobra­ven en efec­tiu a Caixa Cata­lu­nya, i mani­fes­ten a qui lliu­ra­ven poste­ri­or­ment els diners. Un dels emple­ats afirma que alguns talons por­ta­ven el segell del Con­sorci, la qual cosa vol dir que eren del compte del Con­sorci, i l'altre afirma que no recorda quin segell por­tava però que esta­ven sig­nats per el senyor Millet i el senyor Mon­tull.

3.1.2 Ajuts i altres ope­ra­ci­ons finançades pel Con­sorci que no s'han apli­cat a des­pe­ses ade­qua­da­ment per l'Orfeó Català

El Con­sorci ha rea­lit­zat apor­ta­ci­ons a l'Orfeó Català en con­cepte d'apor­ta­ci­ons per col·labo­ra­ci­ons o mate­rial de man­te­ni­ment que han estat ingres­sa­des en el comp­tes ban­ca­ris de l'Orfeó Català, però aquest no les ha regis­trat com un ingrés de l'exer­cici en el compte de pèrdues i guanys, sinó en un compte tran­si­tori de par­ti­des pen­dent d'apli­cació, compte 5555001. En l'annex 4 es deta­llen aques­tes ope­ra­ci­ons i s'acom­pa­nyen de còpia dels docu­ments acre­di­ta­tius de l'assen­ta­ment comp­ta­ble del Con­sorci. A con­ti­nu­ació es mos­tra el resum dels regis­tres comp­ta­bles del Con­sorci per exer­ci­cis:

Totes aques­tes ope­ra­ci­ons estan rea­lit­za­des sense reper­cu­tir IVA, per la qual cosa no tenen el caràcter de con­tra­pres­tació per adqui­sició de béns o ser­veis. Es con­si­dera que mal­grat que en alguns casos, no s'han regis­trat en els comp­tes 651 d'Apor­ta­ci­ons a l'Orfeó, també tenen el caràcter d'apor­ta­ci­ons.

S'ha tin­gut accés als regis­tres comp­ta­bles i docu­men­tació de suport de l'exer­cici 2008 de l'Orfeó Català i s'ha com­pro­vat que cor­res­po­nen a xec pagats per un import fix cada mes, 1.831,35 €, excepte els mesos de juny i novem­bre que es duplica l'import, 3.662,70 €, i en el rebuts consta que es lliu­ren al senyor Enric Alva­rez, secre­tari de l'Orfeó Català, en con­cepte de col·labo­ra­ci­ons men­su­als. A l'annex 5 es mos­tra còpia dels docu­ments jus­ti­fi­ca­tius d'aquests paga­ments per l'Orfeó Català.

Aquests paga­ments que cons­ten rebuts pel senyor Enric Alva­rez rea­lit­zats per l'Orfeó Català no s'han acre­di­tat mit­jançant una fac­tura amb els requi­sits legals (manca la cor­res­po­nent retenció fis­cal en con­cepte d'IRPF i reper­cussió d'IVA).

Per tant, l'apli­cació per l'Orfeò Català de les apor­ta­ci­ons rebu­des del Con­sorci per 181.948,04 € no han estat apli­ca­des ade­qua­da­ment a la seva fina­li­tat, atès que segons l'arti­cle 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, Gene­ral de Sub­ven­ci­ons, pre­veu en l'arti­cle 30.3, rela­tiu a la jus­ti­fi­cació de les sub­ven­ci­ons públi­ques, que les des­pe­ses s'acre­di­ta­ran mit­jançant fac­tu­res i altres docu­ments de valor pro­ba­tori equi­va­lent amb vali­desa en el tràfic jurídic mer­can­til o amb eficàcia admi­nis­tra­tiva.

3.1.3 Ope­ra­ci­ons anòmales de llo­guer d'un local a l'Orfeó Català

L'1 de desem­bre de 2001 el Con­sorci del Palau de la Música va sig­nar un con­tracte d'arren­da­ment d'un local situat al car­rer de Sant Pere Mitjà, núm. 6, planta baixa de Bar­ce­lona, a la soci­e­tat Crespo Vinyes, SL (actu­al­ment ano­me­nada Febrero Marzo, SL). Aquest local va ser adqui­rit per l'Orfeó Català mit­jançat escrip­tura nota­rial de data 22 de març de 2004.

A par­tir d'aquesta data, des de abril 2004 fins juny 2009, inclo­sos, el Con­sorci ha pagat men­su­al­ment una apor­tació a l'Orfeó Català en con­cepte de llo­guer de l'esmen­tat local, les quals ascen­dei­xen a un total de 42.104,16 €. A l'annex 6 es mos­tra el detall comp­ta­ble i còpia dels docu­ments jus­ti­fi­ca­tius d'aquests paga­ments a l'Orfeó Català

Aques­tes apor­ta­ci­ons s'han regis­trat comp­ta­ble­ment pel Con­sorci com una des­pesa del compte de pèrdues i guanys en el sub­compte 6210000 Llo­guer de local. I per part de l'Orfeó Català com un ingrés del compte de pèrdues i guanys en el sub­compte 7520000 Ingres­sos per arren­da­ments.

No exis­teix cap con­tracte d'arren­da­ment i els paga­ments s'han jus­ti­fi­cat amb un rebut, però no s'han acre­di­tat mit­jançant una fac­tura amb els requi­sits legals (manca la cor­res­po­nent retenció fis­cal en con­cepte d'arren­da­ment i reper­cussió d'IVA). Per tant el paga­ment d'aques­tes des­pe­ses pel Con­sorci no com­pleix els requi­sits legals d'un arren­da­ment.

Tam­poc no es pot con­si­de­rar una sub­venció a l'Orfeó Català per finançar un arren­da­ment, perquè el local és pro­pi­e­tat de l'Orfeó Català, per tant no exis­teix la des­pesa sub­ven­ci­o­na­ble.

3.2 ANÀLISI DE LES OPE­RA­CI­ONS RELA­CI­O­NA­DES AMB LA CON­TRAC­TACIÓ DE DETER­MI­NA­DES OBRES, SUB­MI­NIS­TRA­MENTS I SER­VEIS

S'ha pro­ce­dit a revi­sar les ope­ra­ci­ons rea­lit­za­des amb deter­mi­nats proveïdors rela­ci­o­nats amb obres o tre­balls de man­te­ni­ment del Palau. Per tal de com­pro­var la rea­li­tat de deter­mi­na­des obres o sub­mi­nis­tra­ments de béns i ser­veis, s'ha pro­ce­dit a sol·lici­tar a la Cap de man­te­ni­ment del Palau, senyora Marta Bas Sin­tas, la seva iden­ti­fi­cació física o reco­nei­xe­ment com a obra o ser­vei amb destí al Con­sorci.

Com a limi­tació a l'abast de la prova esmen­tada, la Cap de man­te­ni­ment del Con­sorci, que alhora també és Cap de man­te­ni­ment de la Fun­dació OC-PMC, va ini­ciar la seva relació labo­ral amb el Con­sorci en data 24 de maig de 2004, per la qual cosa ha mani­fes­tat que no pot vali­dar les fac­tu­res pre­sen­ta­des amb data ante­rior a la seva incor­po­ració.

A con­ti­nu­ació es pre­senta el resul­tat de l'anàlisi rea­lit­zat per proveïdor:

3.2.1 Tri­o­bra, SA

No s'ha obtin­gut con­fir­mació per part de la Cap de man­te­ni­ment de la iden­ti­fi­cació de deter­mi­na­des obres i ser­veis per import de 392.175,43 € (Iva inclòs) (vegeu detall de les fac­tu­res en l'annex 7), de les quals 371.213,43 € cor­res­po­nen a fac­tu­res que en cap moment han estat super­vi­sa­des per la senyora Marta Bas i 20.962,00 € cor­res­po­nen a fac­tu­res que amb la docu­men­tació exis­tent no s'han pogut veri­fi­car física­ment, però que la Cap de man­te­ni­ment no pot afir­mar que no les ha super­vi­sat.

Addi­ci­o­nal­ment hem obtin­gut un escrit de 8 d'octu­bre de 2009 rea­lit­zat per Emi­lio Vidal (p.o. Tri­o­bra, SA) en el qual es deta­llen les obres fac­tu­ra­des al Con­sorci Palau de la Música clas­si­fi­ca­des segons l'arqui­tecte que super­visa les obres o els res­pon­sa­bles del Palau de la Música. Del escrit es desprèn que les cer­ti­fi­ca­ci­ons d'obra con­for­ma­des per l'arqui­tecte Josep Ven­tosa (vegeu annex 8) cor­res­po­nen al pro­jecte d'ampli­ació d'una vivenda uni­fa­mi­liar aïllada en l'Amet­lla. La suma de les fac­tu­res per obres a l'Amet­lla ascen­deix a 276.210,82 € (fac­tura núm. 074/92057/14-084 per 126.211,99 €, fac­tura núm. 074/92057/14-085 per 30.731,00 €, fac­tura núm. 074/92057/14-051 per 37.828,76, fac­tura núm. 074/92057/14-052 per 47.888,51 € i fac­tura núm. 074/92057/14-053 per 33.550,56 €). Totes aques­tes fac­tu­res estan inclo­ses en la decla­ració de la Cap de Man­te­ni­ment que no s'han pogut veri­fi­car.

Res­pecte la fac­tura núm. 074/92057/14-041 per import de 46.782,23 €, s'ha vist que exis­teix un altra fac­tura ante­rior de Tri­o­bra, SA per import de 5.576,78 € número 074/92057-14/042 de data 30/6/2004, la qual ha estat super­vi­sada per l'arqui­tecte Car­les Diaz, en la qual es fac­tura el mateix con­cepte de des­pesa per menor import.

Res­pecte a la fac­tura núm. 074/92057/14-042 per import de 48.220,36 € fac­tura tre­balls per ins­tal·laci­ons con­sis­tents en l'ampli­ació de qua­dres de mani­o­bres elèctri­ques, comp­ta­dors, línies de SAI, veus i dades i auxili. Els tre­balls des­crits no són pro­pis de l'acti­vi­tat de Tri­o­bra, SA, ja que rea­lit­zen tre­balls d'obres i no d'ins­tal.laci­ons, i és l'empresa Man­te­ni­ments Inte­grals FM2, SA que rea­litza habi­tu­al­ment aquests tre­balls al Palau.

3.2.2 Clos 9, SA i Clos Inte­ri­ors, SL

No s'ha obtin­gut con­fir­mació per part de la Cap de man­te­ni­ment de la iden­ti­fi­cació de deter­mi­na­des obres i ser­veis per import de 117.112,12 € (Iva inclòs) (vegeu detall de les fac­tu­res en l'annex 9), de les quals 103.715,15 € cor­res­po­nen a fac­tu­res que en cap moment han estat super­vi­sa­des per la senyora Marta Bas i 13.396,97 € cor­res­po­nen a fac­tu­res que amb la docu­men­tació exis­tent no s'han pogut veri­fi­car física­ment, però que la Cap de man­te­ni­ment no pot afir­mar que no les ha super­vi­sat.

3.2.3 Man­te­ni­ments Inte­grals FM2, SA


No s'ha obtin­gut con­fir­mació per part de la Cap de man­te­ni­ment de la iden­ti­fi­cació de deter­mi­na­des obres i ser­veis per import de 139.976,44 € (Iva inclòs) (vegeu detall en l'annex 10).

L'empresa Man­te­ni­ments Inte­grals FM2, SA manté dos con­trac­tes que la Cap de man­te­ni­ment con­si­dera que no cor­res­po­nen a tre­balls rea­lit­zats pel Con­sorci:

1) Con­tracte de man­te­ni­ment SAIS.

D'acord amb la des­cripció del pres­su­post 4801 de data 20 de setem­bre de 2006, accep­tat i sig­nat, es rea­litza el man­te­ni­ment pre­ven­tiu i cor­rec­tiu per 8 SAIS. En el con­trast físic rea­lit­zat només s'han iden­ti­fi­cat 7 dels 8 SAIS als que fa referència el pres­su­post, per la qual cosa una vui­tena part de la des­pesa total fac­tu­rada, 9.583,28 €, no cor­res­pon a des­pe­ses del Con­sorci per import de 1.197,91 €.

2) Man­te­ni­ment de xarxa de veu i dades, ins­tal·lació de detecció d'incen­dis i senya­lit­zació escala.

Les fac­tu­res rela­ci­o­na­des amb l'oferta número 5021 d'11 de novem­bre de 2006, accep­tada i sig­nada, inclo­uen com a con­cepte de des­pesa el man­te­ni­ment de xarxa de veu i dades, ins­tal·lació de detecció d'incen­dis i senya­lit­zació escala, que alhora també estan inclo­sos en altre con­tracte rela­tiu al man­te­ni­ment pre­ven­tiu de detecció d'incen­dis. Per tant, la Cap de man­te­ni­ment con­si­dera que el con­cepte de des­pesa està dupli­cat, i l'import que no cor­res­pon és de 32.872,85 €.

Les fac­tu­res número 3478 de data 31/3/2006 per import de 55.364,19 € i número 3591 de data 30/4/2006 per import de 33.235,45 € cor­res­po­nen a la ins­tal·lació dels 8 SAIS comen­tats ante­ri­or­ment. Com ja s'ha comen­tat, que no s'ha iden­ti­fi­cat un SAI, la vui­tena part d'aques­tes fac­tu­res no cor­res­pon a des­pe­ses del Con­sorci per 11.074,96 €.

Res­pecte les fac­tu­res de data 1/12/2005 per import de 10.294,91 €, data 28/2/2005 per import de 61.860,13 € i data 30/11/2005 per import de 22.675,68 € no s'ha obtin­gut con­fir­mació per part de la Cap de man­te­ni­ment.

3.2.4 Eif­fage Ener­gia, SLU


L'empresa Eif­fage Ener­gia, SLU va con­ti­nuar en l'exe­cució dels con­trac­tes que ante­ri­or­ment rea­lit­zava l'empresa Man­te­ni­ments Inte­grals FM2, SA.

No s'ha obtin­gut con­fir­mació per part de la Cap de man­te­ni­ment de la iden­ti­fi­cació de deter­mi­na­des obres i ser­veis per import de 38.374,96 € (Iva inclòs) (vegeu detall en l'annex 11).

L'empresa Eif­fage Ener­gia, SLU manté dos con­trac­tes que la Cap de man­te­ni­ment con­si­dera que no cor­res­po­nen a tre­balls rea­lit­zats pel Con­sorci:

1) Con­tracte de man­te­ni­ment SAIS.

D'acord amb la des­cripció del pres­su­post 0864 de data 20 de febrer de 2008, accep­tat i sig­nat, es rea­litza el man­te­ni­ment pre­ven­tiu i cor­rec­tiu per 8 SAIS. En el con­trast físic rea­lit­zat només s'han iden­ti­fi­cat 7 dels 8 SAIS als que fa referència el pres­su­post, per la qual cosa una vui­tena part de la des­pesa total fac­tu­rada, 11.180,52 €, no cor­res­pon a des­pe­ses del Con­sorci per import de 1.397,57 €.

2) Man­te­ni­ment de xarxa de veu i dades, ins­tal·lació de detecció d'incen­dis i senya­lit­zació escala.

Les fac­tu­res rela­ci­o­na­des amb l'oferta número 5021 d'11 de novem­bre de 2006 sig­nat amb l'empresa Man­te­ni­ments Inte­grals FM2, SA i l'oferta 0909 de 17 de març de 2008 amb Eif­fage Ener­gia, SLU inclo­uen com a con­cepte de des­pesa el man­te­ni­ment de xarxa de veu i dades, ins­tal·lació de detecció d'incen­dis i senya­lit­zació escala, que alhora també estan inclo­sos en altre con­tracte rela­tiu al man­te­ni­ment pre­ven­tiu de detecció d'incen­dis. Per tant, la Cap de man­te­ni­ment con­si­dera que el con­cepte de des­pesa està dupli­cat, i l'import que no cor­res­pon és de 33.328,69 €.

Els 3.648,70 € res­tant cor­res­po­nen a la repa­ració en l'ave­ria d'una antena de tele­visió que no ha estat sol·lici­tat ni super­vi­sat per la Cap de man­te­ni­ment.

3.2.5 Ins­tal·laci­ons i man­te­ni­ments Tècnic de Cata­lu­nya, SLU (IN2)


L'empresa Ins­tal·laci­ons i man­te­ni­ments Tècnic de Cata­lu­nya, SLU va con­ti­nuar en l'exe­cució dels con­trac­tes que ante­ri­or­ment rea­lit­zava l'empresa Eif­fage Ener­gia, SLU.

No s'ha obtin­gut con­fir­mació per part de la Cap de man­te­ni­ment de la iden­ti­fi­cació de deter­mi­na­des obres i ser­veis per import de 46.858,32 € (Iva inclòs) (vegeu detall en l'annex 12).

L'empresa Ins­tal·laci­ons i man­te­ni­ments Tècnic de Cata­lu­nya, SLU manté tres con­trac­tes que la Cap de man­te­ni­ment con­si­dera que no cor­res­po­nen a tre­balls rea­lit­zats pel Con­sorci:

1) Con­tracte de man­te­ni­ment SAIS.

D'acord amb la des­cripció del pres­su­post de data 23 d'octu­bre de 2008, accep­tat i sig­nat, es rea­litza el man­te­ni­ment pre­ven­tiu i cor­rec­tiu per 8 SAIS. En el con­trast físic rea­lit­zat només s'han iden­ti­fi­cat 7 dels 8 SAIS als que fa referència el pres­su­post, per la qual cosa una vui­tena part de la des­pesa total fac­tu­rada, 12.375,75 €, no cor­res­pon a des­pe­ses del Con­sorci per import de 1.546,97 €.

2) Man­te­ni­ment de xarxa de veu i dades, ins­tal·lació de detecció d'incen­dis i senya­lit­zació escala.

Les fac­tu­res rela­ci­o­na­des amb l'oferta número 035 Man­te­ni­ments varis inclo­uen com a con­cepte de des­pesa el man­te­ni­ment de xarxa de veu i dades, ins­tal·lació de detecció d'incen­dis i senya­lit­zació escala, que alhora també estan inclo­sos en altre con­tracte rela­tiu al man­te­ni­ment pre­ven­tiu de detecció d'incen­dis. Per tant, la Cap de man­te­ni­ment con­si­dera que el con­cepte de des­pesa està dupli­cat, i l'import que no cor­res­pon és de 37.270,80 €.

3) Man­te­ni­ment enllu­me­nat d'emergència.

Les fac­tu­res rela­ci­o­nes amb l'oferta número 199 pel man­te­ni­ment pre­ven­tiu i nor­ma­tiu d'il·lumi­nació de senya­lit­zació i emergència inclo­uen con­cep­tes de des­pesa que alhora també estan inclo­sos en els con­trac­tes de man­te­ni­ment gene­ral del Palau i el con­tracte de detecció d'incen­dis. L'excés de des­pesa no jus­ti­fi­cat per aquest con­cepte és de 7.673,40 €.

Els 367,15 € res­tant cor­res­po­nen a la repa­ració d'una cal­dera en el Petit Palau que no ha estat sol·lici­tat ni super­vi­sat per la Cap de man­te­ni­ment.

3.2.6 Vigi­lan­cia y Sis­te­mas de Segu­ri­dad, SA

No s'ha obtin­gut con­fir­mació per part de la Cap de man­te­ni­ment de la iden­ti­fi­cació de deter­mi­na­des obres i ser­veis per import de 15.656,79 € (IVA inclòs) (vegeu detall en l'annex 13).

A més s'adjunta en l'annex 13 una nota, sense sig­nar, que s'ha tro­bat en el arxius del Palau, que deta­lla com es fac­tu­rarà al Con­sorci el con­tracte anual de man­te­ni­ment de segu­re­tat que inclou man­te­ni­ments en cases par­ti­cu­lars. El total fac­tu­rat pel con­tracte de man­te­ni­ment els exer­ci­cis 2006, 2007 i 2008 ascen­deix a 7.727,52 €, dels quals s'estima que 3.128 € no for­men part del cost de man­te­ni­ment del Palau.

3.2.7 Préstec Ins­ti­tut Català de Finan­ces


D'aquest total de fac­tu­res con­si­de­ra­des anòmales des­cri­tes en els apar­tats ante­ri­ors, les que tot seguit s'indi­quen, es van apor­tar a l'Ins­ti­tut Català de Finan­ces com a jus­ti­fi­cació del destí de dos crèdits que aquest havia con­ce­dit al Con­sorci.

3.3 ANÀLISI DELS ACTIUS ADQUI­RITS A LA FUN­DACIÓ OC-PMC

En data 26 de febrer de 2009 la Fun­dació OC-PMC va eme­tre una fac­tura per import de 623.307,63 €, per la qual el Con­sorci adqui­reix dife­rents béns o ele­ments (vegeu annex 14). Aquesta fac­tura es va pagar el 3 de desem­bre de 2008, amb ante­ri­o­ri­tat a la seva emissió.

El béns adqui­rits es van valo­rar al cost d'adqui­sició pagat per la Fun­dació PC-PMC, sense tenir en compte la depre­ci­ació produïda des de la seva adqui­sició fins el moment de la venda, per la qual cosa es pot dir que es va pagar per sobre del valor rao­na­ble. Prova d'això es què la Fun­dació PC-PMC va comp­ta­bi­lit­zar un bene­fici comp­ta­ble de 165.011,98 €, cor­res­po­nent a l'amor­tit­zació prac­ti­cada.

S'ha pro­ce­dit a rea­lit­zar un con­trast físic dels ele­ments rela­ci­o­nats en la fac­tura i s'han obser­vat les incidències següents:

- En tres apar­tats de la fac­tura espe­ci­fica els con­cep­tes següents: "Obres com­ple­mentàries Palau no pres­su­pos­ta­des" per import de 55.857,96 € sense IVA, "Obres com­ple­mentàries remo­dela Tri­o­bra" per import de 19.000 €, i "Fei­nes de remo­de­lació sala maquin Tri­o­bra" per import de 70.359,78 €. Aquests tre­balls prèvia­ment pagats per la Fun­dació OC-PMC cor­res­po­nen a les fac­tu­res següents (vegeu annex 14):

Les fac­tu­res rela­ci­o­na­des en el qua­dre ante­rior, per import sense IVA de 55.857,96 € i 70.359,78 €, estan inclo­ses en la relació de fac­tu­res decla­ra­des com a obres i refor­mes fetes a immo­bles de la família, ubi­cats a l'Amet­lla i a Bar­ce­lona, pel senyor Félix Millet i Tusell en l'escrit, de 15 de setem­bre de 2009, enviat al Jut­jat d'Ins­trucció número 30 i que consta en es diligències prèvies 3360/2009D.

Aques­tes fac­tu­res de Tri­o­bra, SA no han pogut ésser vali­da­des per la Cap de man­te­ni­ment del Con­sorci, en data 4 de novem­bre de 2009, res­pecte la revisió de les fei­nes rea­lit­za­des en les ins­tal·laci­ons del Palau i paga­des per la Fun­dació OC-PMC. I segons escrit de 8 d'octu­bre de 2009 rea­lit­zat per Emi­lio Vidal (p.o. Tri­o­bra, SA) cor­res­pon a cer­ti­fi­ca­ci­ons d'obra con­for­ma­des per l'arqui­tecte Josep Ven­tosa (vegeu annex 8). Les cer­ti­fi­ca­ci­ons d'obra asso­ci­a­des en aques­tes fac­tu­res cor­res­po­nen al pro­jecte d'ampli­ació d'una vivenda uni­fa­mi­liar aïllada en l'Amet­lla (vegeu annex 8).

Per tant, l'adqui­sició d'aques­tes obres a la Fun­dació OC-PMC és anòmala i no cor­res­po­nen a un actiu del Con­sorci. Addi­ci­o­nal­ment, d'acord amb l'esta­blert a l'arti­cle 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, Gene­ral de Sub­ven­ci­ons, aques­tes obres s'han impu­tat inde­gu­da­ment com a jus­ti­fi­cació de l'apli­cació de la sub­venció rebuda del Minis­teri de Cul­tura a través de l'INAEM mit­jançant el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publi­cat al BOE núm. 158 d' 1 de juliol de 2008), per a con­tri­buir a la fina­lit­zació de la reforma inte­gral del Palau, al seu equi­pa­ment tècnic i al seus mit­jans tec­nològics, per import de 2.000.000 €.

-En qua­tre apar­tats de la fac­tura espe­ci­fica els con­cep­tes següents: "Ins­tal·laci­ons Palau FM2" per import de 6.379,05 € sense IVA, "Uni­fi­cació cable­jat FM2" per import de 1.900,54 € sense IVA, "Ampli­ació qua­dre elèctric FM2" per import de 1.907,45 € sense IVA, i "Subs­ti­tució pro­tecció qua­dre G FM2" per import de 12.701,83 €. Aquests tre­balls prèvia­ment pagats per la Fun­dació OC-PMC cor­res­po­nen a les fac­tu­res següents (vegeu annex 14):

Les fac­tu­res rela­ci­o­na­des en el qua­dre ante­rior estan inclo­ses en la relació de fac­tu­res decla­ra­des com a obres i refor­mes fetes a immo­bles de la família, ubi­cats a l'Amet­lla i a Bar­ce­lona, pel senyor Félix Millet i Tusell en l'escrit, de 15 de setem­bre de 2009, enviat al Jut­jat d'Ins­trucció número 30 i que consta en es diligències prèvies 3360/2009D.

Res­pecte les fac­tu­res de Man­te­ni­ments Inte­grals FM2, SA no han pogut ésser vali­da­des per la Cap de man­te­ni­ment del Con­sorci en data 4 de novem­bre de 2009 res­pecte la revisió de les fei­nes rea­lit­za­des en les ins­tal·laci­ons del Palau i paga­des per la Fun­dació OC-PMC.

Per tant, l'adqui­sició d'aques­tes obres a la Fun­dació OC-PMC és anòmala i no cor­res­po­nen a un actiu del Con­sorci. Addi­ci­o­nal­ment, d'acord amb l'esta­blert a l'arti­cle 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, Gene­ral de Sub­ven­ci­ons, aques­tes obres s'han impu­tat inde­gu­da­ment com a jus­ti­fi­cació de l'apli­cació de la sub­venció rebuda del Minis­teri de Cul­tura a través de l'INAEM mit­jançant el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publi­cat al BOE núm. 158 d' 1 de juliol de 2008), per a con­tri­buir a la fina­lit­zació de la reforma inte­gral del Palau, al seu equi­pa­ment tècnic i al seus mit­jans tec­nològics, per import de 2.000.000 €.

-En dos apar­tats de la fac­tura espe­ci­fica el con­cepte següent: "Audi­vi­sual Ser­vi­son" per import de 63.442,49 € sense IVA i "Mate­rial audi­o­vi­sual Sala Gran Ser­vi­son" per import de 21.206,53 € sense IVA. Aquests equips prèvia­ment adqui­rits i pagats per la Fun­dació OC-PMC cor­res­po­nen a les fac­tu­res següents (vegeu annex 14):

S'ha inten­tat rea­lit­zar un con­trast físic dels ele­ments deta­llats en les fac­tu­res, jun­ta­ment amb la Cap de man­te­ni­ment del Con­sorci, i no ha estat pos­si­ble loca­lit­zar-lo en les dependències del Palau de la Música.

Per tant, l'adqui­sició d'aques­tes obres a la Fun­dació OC-PMC és anòmala i no cor­res­po­nen a un actiu del Con­sorci. Addi­ci­o­nal­ment, d'acord amb l'esta­blert a l'arti­cle 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, Gene­ral de Sub­ven­ci­ons, aques­tes obres s'han impu­tat inde­gu­da­ment com a jus­ti­fi­cació de l'apli­cació de la sub­venció rebuda del Minis­teri de Cul­tura mit­jançant l'INAEM segons el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publi­cat al BOE núm. 158 de 1 de juliol de 2008), per a con­tri­buir a la fina­lit­zació de la reforma inte­gral del Palau, al seu equi­pa­ment tècnic i al seus mit­jans tec­nològics, per import de 2.000.000 €.

-En un apar­tat de la fac­tura s'espe­ci­fica el con­cepte següent: "Portàtil Vaio" per import de 1.724,14 € sense IVA. La fac­tura prèvia­ment pagada per la Fun­dació OC-PMC és la següent (vegeu annex 14):

S'ha inten­tat rea­lit­zar un con­trast físic dels ele­ments deta­llats en la fac­tura, jun­ta­ment amb el Cap d'informàtica del Con­sorci, senyor Pedro Gar­cia, i no ha estat pos­si­ble loca­lit­zar-los en les dependències del Palau de la Música.

La fac­tura rela­ci­o­nada en el qua­dre ante­rior estan inclo­ses en la relació de fac­tu­res decla­ra­des com a obres i refor­mes fetes a immo­bles de la família, ubi­cats a l'Amet­lla i a Bar­ce­lona, pel senyor Félix Millet i Tusell en l'escrit, de 15 de setem­bre de 2009, enviat al Jut­jat d'Ins­trucció número 30 i que consta en es diligències prèvies 3360/2009D.

Per tant, l'adqui­sició d'aques­tes obres a la Fun­dació OC-PMC és anòmala i no cor­res­po­nen a un actiu del Con­sorci. Addi­ci­o­nal­ment, d'acord amb l'esta­blert a l'arti­cle 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, Gene­ral de Sub­ven­ci­ons, aques­tes obres s'han impu­tat inde­gu­da­ment com a jus­ti­fi­cació de l'apli­cació de la sub­venció rebuda del Minis­teri de Cul­tura a través l'INAEM mit­jançant el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publi­cat al BOE núm. 158 d' 1 de juliol de 2008), per a con­tri­buir a la fina­lit­zació de la reforma inte­gral del Palau, al seu equi­pa­ment tècnic i al seus mit­jans tec­nològics, per import de 2.000.000 €.

Com a resum d'aquest apar­tat es pot indi­car que el total jus­ti­fi­cat incor­rec­ta­ment és de 294.984,46 €, segons el següent detall:

-Fac­tu­res de Tri­o­bra, S.A. inclo­ses en la carta del senyor Fèlix Millet i Tusell al Jut­jat en la qual reco­neix que són obres fetes en immo­bles pro­pi­e­tat de la família: 146.412,57 € (IVA inclòs).

-Fac­tura de Tri­o­bra, S.A. que segons cer­ti­fi­cació de l'arqui­tecte senyor Ven­tosa són obres efec­tu­a­des en immo­bles pro­pi­e­tat de la família del senyor Fèlix Millet i Tusell: 22.040,00 € (IVA inclòs).

-Fac­tu­res de FM2 inclo­ses en la carta del senyor Fèlix Millet i Tusell al Jut­jat en la qual reco­neix que són obres fetes en immo­bles pro­pi­e­tat de la família: 26.551,09 € (IVA inclòs).

-Fac­tu­res de diver­sos proveïdors d'equips que no han pogut ser loca­lit­zats en el Palau de la Música: 97.980,80 € (IVA inclòs).

-Fac­tu­res SONY España inclosa en la carta del senyor Fèlix Millet i Tusell al Jut­jat en la qual reco­neix que són ins­tal·laci­ons en immo­bles pro­pi­e­tat de la família del senyor Millet: 2.000,00 € (IVA inclòs).

Exis­teix la irre­gu­la­ri­tat que aques­tes quan­ti­tats es van apor­tar al INAEM com a jus­ti­fi­cació d'una sub­venció, per la qual cosa exis­teix un risc evi­dent de que el INAEM revo­qui par­ci­al­ment la sub­venció i exi­geixi el rein­te­gra­ment.

D'altra banda, la com­pra d'actius del Con­sorci a la Fun­dació pre­senta l'ano­ma­lia de que es va pagar quasi dos mesos abans de la data d'emissió de la fac­tura i que en el preu no es va deduir l'amor­tit­zació dels actius que no eren nous, per la qual cosa es va pagar 165.011,98€ per sobre del cost d'adqui­sició de la Fun­dació PMC-OC, per tant supe­rior al valor rao­na­ble al qual s'hau­ria d'haver rea­lit­zat la ope­ració segons la nor­mes de regis­tre i valo­ració comp­ta­bles.

3.4 ANÀLISI DEL COFI­NANÇAMENT D'ACTI­VI­TATS SUB­VEN­CI­O­NA­DES

S'ha vist que en l'exer­cici 2008 s'ha acti­vat en el compte 2050001 Apli­ca­ci­ons informàtiques una des­pesa rea­lit­zada i comp­ta­bi­lit­zada en el compte 6270003 des­pe­ses de "Publi­ci­tat, difusió i camp." en exer­ci­cis ante­ri­ors, mit­jançant un traspàs pro­ce­dent del compte de pèrdues i guanys (compte 7780099 ), per import de 135.233,10 €, que cor­res­pon al 50% del cost d'adqui­sició sense IVA d'un obra audi­o­vi­sual i un docu­men­tal con­trac­tats el 16 d'octu­bre de 2006 a l'empresa Mer­curi Soci­e­tat Gene­ral de Pro­ducció, SA (import con­tracte amb IVA 313.740,80). La tota­li­tat de la des­pesa es va fac­tu­rar el 18/10/2006 per 94.122,24 € (IVA inclòs), 31/01/2007 per 62.748,16 € (IVA inclòs) i el 30/3/2007 per 156.870,40 € (IVA inclòs).

Els dos pri­mers paga­ments, per import de 156.870,04 € (50% del cost total), s'han inclòs en la jus­ti­fi­cació de des­pe­ses de la sub­venció ator­gada al Con­sorci pel Minis­teri de Cul­tura mit­jançant el Ins­ti­tuto Naci­o­nal de las Artes Escénicas y de la Música, segons el Reial Decret 988/2008, de 13 de juny de 2008 (publi­cat al BOE núm. 158 de 1 de juliol de 2008), per a con­tri­buir a la fina­lit­zació de la reforma inte­gral del Palau, al seu equi­pa­ment tècnic i al seus mit­jans tec­nològics, per import de 2.000.000 €.

D'altra banda, s'ha vist que aquesta des­pesa també ha estat finançada en part amb altres ajuts ator­gats a la Fun­dació OC-PMC, que és deta­llen a con­ti­nu­ació.

-La Fun­dación Caja Madrid va donar 120.000 €, segons con­veni de patro­cini entre aquesta Fun­dació i la Fun­dació OC-PMC, de data 26 de febrer de 2008, per l'audi­o­vi­sual del Palau de la Música Cata­lana.

-Fer­ro­vial Agro­man, SA, segons con­tracte de patro­cini publi­ci­tari de gener 2008, va apor­tar a la Fun­dació OC-PMC 300.000 €, dels quals 100.000 € cor­res­po­nen a la cam­pa­nya buta­ques, que segons l'annex 2 dels con­tracte inclou com a con­tra­pres­tació "En els crèdits del nou audi­o­vi­sual del Palau de la Música rea­lit­zat per la pro­duc­tora Medi­a­pro-Mer­cury cons­tarà la col·labo­ració i el logo de Fer­ro­vial. Es lliu­ra­ran 50 exem­plars d'aquest audi­o­vi­sual".

Ente­nem que el finançament obtin­gut supera el cost de rea­lit­zació del vídeo en 106.403,83 €, la qual cosa és causa de revo­cació segons l'arti­cle 37.3 de Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, Gene­ral de Sub­ven­ci­ons.

En l'esmen­tada obra audi­o­vi­sual i docu­men­tal sobre el Palau de la Música rea­lit­zat cons­ten com a patro­ci­na­dors la Fun­dación Caja Madrid i Fer­ro­vial Agro­man, SA, però no s'inclou el logo­tip, ni es fa referència al finançament del Ins­ti­tuto Naci­o­nal de las Artes Escénicas y de la Música del Minis­te­rio de Cul­tura, que és un requi­sit esta­blert en la Reso­lució de l'INAEM de 13 de novem­bre de 2008.

Exa­mina la docu­men­tació de la jus­ti­fi­cació d'aquesta sub­venció s'obser­ven diver­ses irre­gu­la­ri­tats, com per exem­ple, que alguns dels pres­su­pos­tos sol·lici­tats per a com­plir el requi­sit de sol·lici­tar com a mínim tres ofer­tes de dife­rents proveïdors, són d'empre­ses que es dedi­quen a altres acti­vi­tats de les que pres­su­pos­ten, i algu­nes són les matei­xes empre­ses cita­des en l'apar­tat 3.2. I les fac­tu­res jus­ti­fi­ca­ti­ves de l'apli­cació de la sub­venció no coin­ci­dei­xen amb els pres­su­pos­tos.

D'altra banda, la quan­ti­tat jus­ti­fi­cada a l'INAEM inclou l'IVA de totes les fac­tu­res, quan aquesta és una des­pesa no ele­gi­ble ja que el Con­sorci l'ha deduït en les seves decla­ra­ci­ons d'IVA. L'import de l'IVA jus­ti­fi­cat inde­gu­da­ment és de 276.402,77 €.

Per tant, segons pre­veu l'arti­cle 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novem­bre, Gene­ral de Sub­ven­ci­ons, exis­teix un risc de revo­cació par­cial de la sub­venció per l'òrgan ges­tor.

3.5 ANÀLISI DE LA RETRI­BUCIÓ DEL SENYOR MILLET

La retri­bució bruta anual que el senyor Félix Millet i Tus­sell ha per­ce­but del Con­sorci en l'any 2008 ha estat de 149.588,35 €. Aquesta quan­ti­tat es pot con­si­de­rar ele­vada però no infrin­geix cap nor­ma­tiva.

En l'Acta del Patro­nat del Con­sorci del dia 7 d'octu­bre de 1983 es va apro­var remu­ne­rar la gestió del Pre­si­dent del Comitè Exe­cu­tiu atesa la seva exclu­siva dedi­cació, i es va facul­tar al Comitè Exe­cu­tiu perquè deter­mini la quan­ti­tat. I en l'Acta de la sessió del Comitè Exe­cu­tiu del Con­sorci de data 2 de març de 1984, es va acor­dar el següent:

"... el Comitè Exe­cu­tiu acorda que, men­tre esti­gui per cobrir el càrrec de Gerent, la gestió el Pre­si­dent del Comitè Exe­cu­tiu serà remu­ne­rada amb una quan­ti­tat bruta de cinc mili­ons de pes­se­tes (5.000.000 ptes.) amb efec­tes de l'u de febrer d'enguany.

El senyor Malu­quer demana que consti en acta que, acor­dant el punt ante­rior, el Comitè Exe­cu­tiu el que ha fet és donar com­pli­ment a l'acord del Patro­nat del dia 7 d'octu­bre de 1983, que reproduït tex­tu­al­ment diu: "'S'aprova remu­ne­rar la gestió del Pre­si­dent del Comitè Exe­cu­tiu atesa la seva exclu­siva dedi­cació, i es faculta el Comitè Exe­cu­tiu perquè deter­mini la quan­ti­tat, en el benentès que aquesta no haurà de fer variar els resul­tats pre­vis­tos en els pres­su­pos­tos dels anys 1983 i 1984."

Amb poste­ri­o­ri­tat a aquest acord no s'ha vist cap altre acord per nome­nar-lo Gerent, no obs­tant en la sessió del Patro­nat de 23 de juny de 1986 se li van ator­gar poders per exer­cir les fun­ci­ons de Gerència del Con­sorci. A la pràctica des de 1984 ha vin­gut exer­cint inin­ter­rom­pu­da­ment fins juliol 2009 alhora les fun­ci­ons de Pre­si­dent de Comitè Exe­cu­tiu i de Gerent.

En l'acord trans­crit que esta­bleix la retri­bució del senyor Félix Millet i Tus­sell es fa cons­tar que aquesta s'ha fixat atesa la seva exclu­siva dedi­cació, tal com es va acor­dar pel Patro­nat en sessió tin­guda el 7 d'octu­bre de 1983. No consta que aquesta exclu­si­vi­tat hagi estat supri­mida, per la qual cosa no podia per­ce­bre altres retri­bu­ci­ons. S'ha vist que de la Fun­dació per­ce­bia una retri­bució que l'any 2008 ha estat de 1.261.999,34 € (Font infor­mació Model 190, clau A, de la Fun­dació PMC-OC pre­sen­tat en data 26 de gener de 2009).

Per una banda, s'infrin­geix l'exclu­si­vi­tat, i per altra, encara que aquesta no existís es con­si­dera que la suma de les dos retri­bu­ci­ons és exces­siva.

D'altra banda, i res­pecte a una pos­si­ble incom­pa­ti­bi­li­tat es podria argu­men­tar que la nor­ma­tiva sobre incom­pa­ti­bi­li­tats de la Gene­ra­li­tat no és d'apli­cació al Con­sorci, ja que la par­ti­ci­pació d'aquesta admi­nis­tració no és majo­ritària, però ente­nem que no hi ha dubte que li és d'apli­cació la nor­ma­tiva bàsica de l'Estat, ja que la "Ley 20/1982, de 9 de juny, de incom­pa­ti­bi­li­da­des en el sec­tor público" és d'apli­cació al Con­sorci en base al seu arti­cle 1.3.e. Igual­ment la "Ley 53/1984, de 26 de desem­bre, de incom­pa­ti­bi­li­da­des del per­so­nal al ser­vi­cio de las Admi­nis­tra­ci­o­nes Públi­cas" en el seu arti­cle 2.1.g. dis­posa la seva apli­cació al per­so­nal al ser­vei de enti­tats, cor­po­ra­ci­ons de dret públic, fun­da­ci­ons i con­sor­cis, el pres­su­post dels quals es doti ordinària­ment en més d'un 50% de sub­ven­ci­ons o d'altres ingres­sos pro­ce­dents d'Admi­nis­tra­ci­ons Públi­ques.

Amb­dues lleis pro­hi­bei­xen al per­so­nal comprés en el seu àmbit d'apli­cació, exer­cir un segon lloc de tre­ball en el sec­tor públic. Si es con­si­dera que la Fun­dació és sec­tor pri­vat, també les lleis pro­hi­bei­xen l'exer­cici d'acti­vi­tats pri­va­des per compte d'enti­tats que es rela­ci­o­nin direc­ta­ment amb l'orga­nisme o enti­tat en el qual pres­ten ser­vei. Cas que és el pre­sent i a més, per altres tipus d'acti­vi­tats pri­va­des es reque­reix auto­rit­zació prèvia i no consta que aquesta s'hagués donat.

El mateix cas es dóna amb el senyor Jordi Mon­tull Bagur, i altre per­so­nal direc­tiu que, si bé no tenen reco­ne­guda l'exclu­si­vi­tat, si per­ce­bien remu­ne­ra­ci­ons del Con­sorci i de la Fun­dació, i reque­rien auto­rit­zació en base a les lleis esmen­ta­des.

En els infor­mes d'audi­to­ria de la Inter­venció Gene­ral es va fer cons­tar que la relació labo­ral amb el senyor Félix Millet i Tus­sell s'havia de for­ma­lit­zar per con­tracte escrit, ja que aquest no exis­tia. En data 1 de febrer de 2009 es for­ma­litza un con­tracte de tre­ball inde­fi­nit a temps com­plert amb el Con­sorci, en el càrrec de Gerent i una retri­bució anual total bruta de 155.018,16 € anu­als. En aquest con­tracte sig­nen com a tre­ba­lla­dor el senyor Félix Millet i Tus­sell i com a repre­sen­tant de l'empresa o Con­sorci el senyor Jordi Mon­tull Bagur, quan aquest últim no té poders per sig­nar el con­tracte del Gerent. Durant l'any 2009 seguia rebent retri­bu­ci­ons de la Fun­dació PMC-OC.

3.6 ANÀLISI DE DES­PE­SES DE CARÀCTER PER­SO­NAL NO RELA­CI­O­NA­DES AMB L'ACTI­VI­TAT DEL CON­SORCI

3.6.1 Viatge Madrid

S'ha vist comp­ta­bi­lit­zat i pagat en l'exer­cici 2008 dos fac­tu­res de Via­jes Bai­xas de data 6 de maig de 2008, de les qual es mos­tra una còpia en l'annex 15.

El Con­sorci va sol·lici­tar a l'empresa Via­jes Bai­xas els des­ti­na­ta­ris i el motiu del viatge, i la res­posta per email, des­criu entre d'altres:

1) Fac­tura de 6 de maig de 2008 núm. C/004388/08/09 per import 1.583,78 € i con­cepte "SER­VEIS AFE­GITS GRUP MES DE GENER 2008 - ORFEÓ CATALÀ". El destí real segons la res­posta del proveïdor:

2) Fac­tura de 6 de maig de 2008 núm. SF/009215/08/09 per import 1.850,96 € i con­cepte "BIT­LLETS AFE­GITS GRUP MES DE GENER 2008 - ORFEÓ CATALÀ". El destí real segons la res­posta del proveïdor:

Aquest viatge cor­res­pon al trànsit en Madrid d'un viatge amb destí a Mal­di­ves pagat per la Fun­dació OC-PMC, en el qual viat­gen per­so­nal del Con­sorci i els seus fami­li­ars. Aquest viatge no està rela­ci­o­nat amb acti­vi­tats pròpies del Con­sorci, ni s'ha jus­ti­fi­cat l'interès gene­ral obtin­gut pel Con­sorci.

3.6.2 Des­pe­ses lli­bre


En l'annex 16 s'adjunta còpia de la fac­tura de Tec­no­pres­se­di­ci­o­nes, SL, de 10 de febrer de 2009 per import de 19.026,80 € en con­cepte de con­fecció del lli­bre de Jordi Mon­tull Bagur "30 anys d'Il·lusi­ons".

El "copy­right", ©, d'aquest lli­bre esta a nom de Jordi Mon­tull Bagur i no del Con­sorci, i no és un lli­bre de pre­sen­tació ins­ti­tu­ci­o­nal sinó sem­bla rea­lit­zat per a des­criure l'experiència per­so­nal. Per la qual cosa ente­nem que és una des­pesa per­so­nal no pròpia del Con­sorci que no té perquè abo­nar l'edició d'un lli­bre del que el "copy­right" és d'un par­ti­cu­lar.

3.6.3 Lot de Nadal

En l'annex 17 s'adjunta còpia de la fac­tura del Corte Inglés, SA, de 8 de febrer de 2008, per import de 7.947,60 € en con­cepte diver­ses uni­tats de per­nil ibèric d'aglà, bom­bons, vi i xam­pany amb data de comanda d' 1 de desem­bre de 2007.

Cal tenir en compte que a més d'aquesta fac­tura, hi ha altres fac­tu­res de lots de Nadal i ser­vei de "cate­ring" pel per­so­nal d'import con­si­de­ra­ble­ment menor per per­sona. Tot i que la fac­tura no espe­ci­fica el des­ti­na­tari de la comanda, es con­si­dera una des­pesa fora dels usos i cos­tums ade­quats en l'àmbit del sec­tor públic, i que no s'ha jus­ti­fi­cat l'interès gene­ral obtin­gut pel Con­sorci.

4. CON­CLU­SI­ONS
D'acord amb el tre­ball rea­lit­zat, que es des­criu en els apar­tats ante­ri­ors, a con­ti­nu­ació pre­sen­tem un resum de con­clu­si­ons:

a) Paga­ments irre­gu­lars del Con­sorci a l'Orfeó Català:

Tal com es deta­lla a l'apar­tat 3.1, es van pagar un total de 1.709.421,02 € que no van ser ingres­sats en l'Orfeó Català, jus­ti­fi­cant els paga­ments amb rebuts sig­nats pel senyor Jordi Mon­tull Bagur i en alguna ocasió també pel senyor Enric Alva­rez, en els quals s'indica que l'Orfeó Català ha rebut unes quan­ti­tats que no tenen la cor­res­po­nent entrada d'efec­tiu en els seus regis­tres comp­ta­bles ni en el seus comp­tes ban­ca­ris. A més en l'any 2004 el senyor Jordi Mon­tull Bagur afirma per escrit que l'Orfeó Català ha rebut unes quan­ti­tats supe­ri­ors a les quals en rea­li­tat va ingres­sar.

Dos emple­ats del Con­sorci mani­fes­ten en decla­ració sig­nada que rebien talons que cobra­ven en efec­tiu de Caixa Cata­lu­nya indi­cant a qui lliu­ra­ven els diners.

Addi­ci­o­nal­ment, s'han vist paga­ments a l'Orfeó Català per valor de 224.052,20 € que si es van ingres­sar en el comp­tes ban­ca­ris de l'Orfeó Català, però que han estat jus­ti­fi­cats amb defec­tes for­mals.

b) Obres, sub­mi­nis­tra­ments i ser­veis no vali­dats (tenint en compte la limi­tació a l'abast per a les con­trac­ta­ci­ons ante­ri­ors a 24 de maig de 2004, atès que és la data en que ini­cia la relació labo­ral l'actual Cap de man­te­ni­ment a qui s'ha sol·lici­tar el reco­nei­xe­ment o iden­ti­fi­cació de les adqui­si­ci­ons, i ante­ri­or­ment no exis­tia aquest càrrec):

Un total de 750.154,06 € es van pagar a empre­ses mit­jançant fac­tu­res que espe­ci­fi­quen tre­balls fets en el Palau que la cap de man­te­ni­ment actual no valida. Les fac­tu­res estan con­for­ma­des pel senyor Jordi Mon­tull Bagur.

D'aquesta xifra, 172.308,45€ es van incloure en la jus­ti­fi­cació de dos crèdits con­ce­dits per l'Ins­ti­tut Català de Finan­ces.

c) Adqui­sició d'actius a la Fun­dació i jus­ti­fi­cació davant del INAEM:

Es va fer una adqui­sició d'actius a la Fun­dació Orfeó Català -Palau de la Música per valor de 623.307,63€ que es van apor­tar com a jus­ti­fi­cació d'una sub­venció con­ce­dida pel Minis­teri de Cul­tura mit­jançant l'INAEM. Aquesta adqui­sició pre­senta les següents ano­ma­lies:

- Es va pagar el 3 de desem­bre de 2008, quan la fac­tura té data 26 de febrer de 2009.

- En ser actius que no eren nous, calia deduir la depre­ci­ació per ús del preu d'adqui­sició i cal­cu­lar un valor rao­na­ble, cosa que no es va fer, pagant així 165.011,98€ per sobre del valor net comp­ta­ble regis­trat per la Fun­dació.

- Amb el detall que figura en l'apar­tat 3.3, un total de 294.984,46 € (IVA inclòs) o bé no consta que els actius esti­guin en el Palau o bé el propi senyor Fèlix Millet i Tusell, en escrit adreçat al Jut­jat ha reco­ne­gut que són obres i ins­tal·laci­ons fetes en immo­bles de la família.

- En haver-se inclòs en una jus­ti­fi­cació d'una sub­venció del Minis­teri de Cul­tura exis­teix un evi­dent risc de revo­cació i rein­te­gra­ment de la sub­venció rebuda.

d) Altres jus­ti­fi­ca­ci­ons de sub­ven­ci­ons del Minis­teri de Cul­tura a través de l'INAEM:

Amb el detall que s'indica en l'apar­tat 3.4 es va jus­ti­fi­car davant de l' INAEM, d'una banda unes acti­vi­tats que tenien altres fons de finançament no decla­ra­des pro­duint-se un excés de finançament de 106.403,83 €, i d'altra banda, es va jus­ti­fi­car l'IVA deduïble per import de 276.402,77 €.

Per aquests motius exis­teix un risc de revo­cació par­cial de la sub­venció rebuda i exigència de rein­te­gra­ment.

e) Retri­bució del senyor Millet:

Tal com s'espe­ci­fica a l'apar­tat 3.5 ente­nem que el senyor Fèlix Millet i Tusell va incórrer en incom­pa­ti­bi­li­tat en per­ce­bre retri­bu­ci­ons alhora del Con­sorci i de la Fun­dació OC-PMC.

f) Des­pe­ses ali­e­nes al Con­sorci paga­des per aquest:

Segons detall de l'apar­tat 3.6, en l'any 2008 es van pagar 30.409,14€ que són des­pe­ses que es con­si­dera que són per­so­nals dels senyors Millet i Mon­tull o bé que no s'ha jus­ti­fi­cat que siguin de l'interès del Con­sorci.

La quan­ti­fi­cació de dels fets cons­ta­tats que s'han expo­sat, es pot resu­mir de la següent forma:

1) Quan­ti­tats paga­des al nos­tre enten­dre incor­rec­ta­ment pel Con­sorci:

2) Quan­ti­tats jus­ti­fi­ca­des incor­rec­ta­ment a l'INAEM amb risc de revo­cació i rein­te­gra­ment par­cial de la sub­venció rebuda

3) Quan­ti­tats paga­des a l'Orfeó Català jus­ti­fi­ca­des amb defec­tes for­mals:


Bar­ce­lona, 12 de novem­bre de 2009

Mireia Vidal i Orti
Sub­di­rec­tora gene­ral de Con­trol d'Empre­ses i Enti­tats Públi­ques Vist-i-plau,

Josep M. Por­ta­be­lla i d'Alós,
Inter­ven­tor Gene­ral

El pre­sent informe consta de 24 fulls i 17 anne­xos [No reproduïts. Nota de l'AVUI].


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.