Societat
La línia 9 busca més finançament privat
El govern licitarà la construcció i manteniment de 14 estacions més per a un període de 30 anys. Arrenca la tuneladora del metro a la Zona Franca, després de 8 mesos aturada
Per veure l'estat de l'execució de línia 9, cliqueu aquí
El govern tornarà a recórrer al capital privat per finançar part de la línia 9. En les pròximes setmanes, el departament de Política Territorial i Obres Públiques autoritzarà GISA perquè liciti el contracte de construcció, manteniment i explotació de les estacions que pertanyen al tram II de l’obra. Es tracta de catorze estacions, les deu del ramal de Zona Franca i quatre del tram comú entre la bifurcació del Gornal i Zona Universitària.
És la segona vegada que el govern recorre al capital privat per a la construcció de les estacions, cosa que ha permès garantir el finançament d’una obra que acabarà costant més de 6.500 milions d’euros. En l’anterior convocatòria es van adjudicar la meitat de les estacions de la línia per un import de 1.708 milions d’euros. En aquella ocasió, es van licitar les 13 estacions dels trams de Badalona i Santa Coloma, cinc de les quals ja estan en servei, i 13 més del ramal de l’aeroport del Prat.
L’any 2008, el govern es va veure obligat a recórrer a aquest tipus de finançament per garantir la construcció de la línia, que ha duplicat el seu preu en cinc anys. Això va obligar a realitzar una pirueta jurídica, ja que les estacions de la línia ja havien estat adjudicades i la majoria ja estaven en obres. Tots els contractes de gestió i manteniment de les estacions tenen un període de duració de 30 anys.
Quan es readjudiquin les estacions del tram II només quedaran les 12 estacions del tram central de la línia, entre Zona Universitària i Maragall. No hi ha pressa per licitar aquests contractes ja que és la part de la línia que es posarà en servei més tard.
La privatització d’aquestes estacions coincidirà en el temps amb la millora del rendiment de les tuneladores que hi ha al Prat i a la zona de Collblanc. La primera ja ha passat per sota del llit del Llobregat sense problemes i la segona hauria d’arribar a l’estació del Camp Nou els pròxims dies. Això vol dir que ja hi ha més d’un 60% del túnel de la línia excavat.
També hi ha bones notícies a la Zona Franca, on, després de vuit mesos, s’ha aconseguit engegar la tuneladora que estava encallada. La màquina s’ha empès dins d’un tap de formigó construït especialment per facilitar-ne una reparació a fons sense les molèsties que provocava la gran quantitat d’aigua que hi ha a la zona. Això permetrà substituir tots els elements de tall que es van desgastar per la presència de roques més dures de les previstes al subsòl que hi ha entre l’estació de Motors i la de Foc Cisell.
Menys problemes hi ha al ramal de Badalona, on totes les estacions ja estan acabades. També s’han acabat els treballs a la de Bon Pastor, on els trens haurien de circular ja durant aquest primer trimestre. Per obrir el tram de Bon Pastor a Sagrera caldrà esperar gairebé fins a l’estiu. Les instal·lacions i l’arquitectura interior de les dues estacions que s’han d’obrir en aquests pròxims mesos, Onze de Setembre i Sagrera-Meridiana encara no estan acabades. La primera està al 80% i la segona només al 30%.
De la resta del traçat destaca l’alt grau d’execució de les estacions dels trams de Zona Franca i l’aeroport i el fet que encara hi ha sis estacions que no s’han començat.
El govern tornarà a recórrer al capital privat per finançar part de la línia 9. En les pròximes setmanes, el departament de Política Territorial i Obres Públiques autoritzarà GISA perquè liciti el contracte de construcció, manteniment i explotació de les estacions que pertanyen al tram II de l’obra. Es tracta de catorze estacions, les deu del ramal de Zona Franca i quatre del tram comú entre la bifurcació del Gornal i Zona Universitària.
És la segona vegada que el govern recorre al capital privat per a la construcció de les estacions, cosa que ha permès garantir el finançament d’una obra que acabarà costant més de 6.500 milions d’euros. En l’anterior convocatòria es van adjudicar la meitat de les estacions de la línia per un import de 1.708 milions d’euros. En aquella ocasió, es van licitar les 13 estacions dels trams de Badalona i Santa Coloma, cinc de les quals ja estan en servei, i 13 més del ramal de l’aeroport del Prat.
L’any 2008, el govern es va veure obligat a recórrer a aquest tipus de finançament per garantir la construcció de la línia, que ha duplicat el seu preu en cinc anys. Això va obligar a realitzar una pirueta jurídica, ja que les estacions de la línia ja havien estat adjudicades i la majoria ja estaven en obres. Tots els contractes de gestió i manteniment de les estacions tenen un període de duració de 30 anys.
Quan es readjudiquin les estacions del tram II només quedaran les 12 estacions del tram central de la línia, entre Zona Universitària i Maragall. No hi ha pressa per licitar aquests contractes ja que és la part de la línia que es posarà en servei més tard.
La privatització d’aquestes estacions coincidirà en el temps amb la millora del rendiment de les tuneladores que hi ha al Prat i a la zona de Collblanc. La primera ja ha passat per sota del llit del Llobregat sense problemes i la segona hauria d’arribar a l’estació del Camp Nou els pròxims dies. Això vol dir que ja hi ha més d’un 60% del túnel de la línia excavat.
També hi ha bones notícies a la Zona Franca, on, després de vuit mesos, s’ha aconseguit engegar la tuneladora que estava encallada. La màquina s’ha empès dins d’un tap de formigó construït especialment per facilitar-ne una reparació a fons sense les molèsties que provocava la gran quantitat d’aigua que hi ha a la zona. Això permetrà substituir tots els elements de tall que es van desgastar per la presència de roques més dures de les previstes al subsòl que hi ha entre l’estació de Motors i la de Foc Cisell.
Menys problemes hi ha al ramal de Badalona, on totes les estacions ja estan acabades. També s’han acabat els treballs a la de Bon Pastor, on els trens haurien de circular ja durant aquest primer trimestre. Per obrir el tram de Bon Pastor a Sagrera caldrà esperar gairebé fins a l’estiu. Les instal·lacions i l’arquitectura interior de les dues estacions que s’han d’obrir en aquests pròxims mesos, Onze de Setembre i Sagrera-Meridiana encara no estan acabades. La primera està al 80% i la segona només al 30%.
De la resta del traçat destaca l’alt grau d’execució de les estacions dels trams de Zona Franca i l’aeroport i el fet que encara hi ha sis estacions que no s’han començat.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.