Societat

Swiss lamenta l'"escàndol" però manté la retirada del català del vol Barcelona-Zuric

"Lamentem profundament que la nostra decisió interna de revisar les llengües utilitzades en els nostres anuncis [en els vols] hagi provocat tant escàndol." Aquesta és la resposta de la companyia aèria Swiss al grup de catalans establerts a Suïssa que van destapar l'eliminació de la llengua catalana del vol Zuric-Barcelona poc després de les queixes de José Manuel Opazo, militant d'UPyD, partit de Rosa Díez.

Després d'haver llegit les cartes de queixa del grup català de Zuric, el director dels equips de tripulació de cabina, Alexander Arafa, i el cap de productes i serveis de la companyia, Markus Binkert, han respost per escrit amb un e-mail a Dolors Ferrer, portaveu d'Amics de la Cultura Catalana de Zuric, i a un altre membre del col·lectiu. Tot i assegurar que lamenten les conseqüències, els dos directius de la firma mantenen que han hagut de limitar el nombre de llengües utilitzades durant el vol i triar les més usades, de manera que han escollit l'alemany, l'anglès i el castellà, ja que, segons diu el text, han detectat un "creixement de passatgers [del vol Barcelona-Zuric] que procedeixen d'altres destinacions d'Espanya".

Finalment, demanen "comprensió" als catalans i asseguren que la decisió "no té res a veure amb qüestions polítiques", contràriament al que creuen els autors de la queixa.

Tres campanyes més
Swiss intenta, amb aquesta carta, tancar la polèmica, però tot indica que aconseguiran l'efecte contrari. "Aquests arguments no s'aguanten per enlloc. Quan utilitzaven el català, en lloc del castellà, eren tres llengües, com ara", apunta Queralt, una de les integrants dels Amics de la Cultura Catalana. Carles, un altre membre del grup, assegura que darrerament, "en alguns vols, no sempre, han introduït l'italià, de manera que tornen a augmentar el nombre de llengües però prescindint del català". Els integrants del col·lectiu han iniciat un intercanvi de correus electrònics i debatran la qüestió en una trobada pròxima.

I mentrestant, l'aerolínia té quatre fronts oberts més: la pressió que està intentant fer la secretaria de Política Lingüística de la Generalitat, amb Bernat Joan al capdavant, i tres campanyes populars més. Dues d'aquestes iniciatives s'han concretat al Facebook –Tots en defensa del català a Swiss i Que torni el català a Swiss Air– i la tercera ha estat impulsada per l'associació Som deu milions, dins de la seva campanya Xarxa de consumidors amb llengua, iniciada l'any passat per donar suport al conseller balear que va demanar que els metges de les Illes coneguessin el català.

Aquesta última campanya ha estat difosa a través del web www.radiocatalunya.ca, creat l'any 2001 per Ramon Serra, vocal de Som Deu Milions. La carta de queixa proposada per aquest col·lectiu el 17 de desembre ja ha estat enviada, per correu electrònic, per més de 1.500 persones, segons Serra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.