Immigrants i joves també tindran vot sobre la Diagonal
La consulta popular sobre la reforma de la Diagonal pren cos. L’alcalde Jordi Hereu presentarà avui el tipus de consulta a què es convocarà els barcelonins: oberta a tots els empadronats, siguin ciutadans de l’Estat o bé estrangers, i permesa als joves a partir dels 16 anys.
La consulta es durà a terme entre la tardor d’enguany i l’estiu de l’any 2010, ja que les obres no començarien fins al pròxim mandat municipal (2011-2015). Els arquitectes municipals estan elaborant dues alternatives de reforma del tram de Francesc Macià a Glòries, tenint en compte que s’hi ha d’enquibir el tramvia, mantenir el passeig o augmentar-ne la superfície, i també mantenir algun carril de circulació per als vehicles privats, tot i que podrien ser menys dels vuit actuals. Segons ha pogut saber l’AVUI, a la consulta popular hi podran participar tots els veïns de Barcelona: és a dir, els ciutadans de l’Estat espanyol o estrangers empadronats. Serà el primer cop que Barcelona convoca a votar la població immigrant legal, que frega ja les 280.000 persones.
La consulta no serà vinculant, però el fet de no convocar cap referèndum permet al consistori escollir la modalitat de participació, estalviant-se el vistiplau del consell de ministres. L’alcalde Hereu ha decidit, finalment, obrir la votació als deu districtes, tot i que inicialment s’havia proposat circumscriure la votació als cinc implicats: les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, l’Eixample, Gràcia i Sant Martí.
La votació dels dos projectes alternatius prèviament proposats pels arquitectes de l’oficina tècnica que hi treballa es podrà realitzar per internet.
L’Ajuntament preveu que la participació ciutadana no es limiti a la votació, de forma que les entitats i persones individuals puguin fer arribar a l’oficina els seus suggeriments i propostes, com si es tractés d’al·legacions a un pla urbanístic qualsevol. Els arquitectes municipals podran, si ho consideren oportú, incloure-les abans d’enllestir les seves propostes que es votaran.
Hereu va comprometre’s a tenir a punt la proposta de consulta aquest gener. Prèviament, havia airejat que pretenia reformar el carrer, sense tenir a punt cap estudi previ. Després de diverses desavinences internes sobre l’abast de la consulta, el PSC va acceptar la proposta d’ERC –aprovada en un ple– de permetre votar sobre les opcions de projecte.
Menys trànsit
El projecte preveu reduir-hi el trànsit privat. És calcula que el 75% dels gairebé cent mil vehicles que hi circulen diàriament en un dia feiner empren l’avinguda per anar d’una part a l’altra de la ciutat, però no tenen pas com a destinació l’Eixample. Aquests 75.000 vehicles privats són els que l’Ajuntament pretén treure dels vuit carrils actuals, ja que l’avinguda en perdrà més d’un en benefici del tramvia.
Abans, caldrà redissenyar la xarxa d’autobusos, ja que la Diagonal és el carrer amb més línies de la ciutat. Al tram de la Dreta de l’Eixample hi arriben a coincidir 12 línies. I sobretot refer les cruïlles de Francesc Macià, Joan Carles I i Verdaguer, les tres més problemàtiques entre el metro i les galeries de serveis, a banda del trànsit de superfície.